Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verlichtingsplan (LED) advies gevraagd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Verlichtingsplan (LED) advies gevraagd

Voor de goede orde: in deze eerdere draad heb ik advies gevraagd inzake geluid : www.bax-shop.nl/forum/f7-geluid-pa/advies-gevraagd-welke-apparatuur-voor-dj-ruimte-15151.html

Nu dat grotendeels opgelost is zit ik nog met wat vragen inzake verlichting. Binnen mijn organisatie (non-profit) is overeenstemming over wat wij willen bereiken, niet over de exacte invulling. Wij ontvingen van een bedrijf een offerte die bij ons geen goed gevoel gaf, en daarom is een alternatief erg welkom. Ik ben zelf van mening dat ik eerder op dit forum goed geholpen ben met deskundig advies. (zie boven)

Het plan is om de muren in onze ruimte aan te lichten met RGB (plus wit?) LED verlichting. Zo kan je de sfeer aanpassen naar behoefte. Van dansavond tot discussiebijeenkomst. De ruimte als geheel bestaat uit een bargedeelte met een smaller verbindend gedeelte dat overgaat in een breder 'dans' gedeelte. Drie delen dus. Het gaat hier (in dit topic) om deels het (midden) verbindende gedeelte én om het dansgedeelte.

Het plan voor RGB(W) LED verlichting behelst dat er drie afzonderlijk stuurbare groepen Par-spotjes komen. In totaal berekenen wij met elf Par-spotjes alle gewenste oppervlakten te kunnen bestrijken. In de DJ-ruimte moet een bedieningspaneel komen. Zeer van belang is daarbij de gebruiksvriendelijkheid. Wij werken met (uitsluitend) vrijwilligers en functionaliteit / eenvoud in bediening helpt erbij dat voorzieningen ook daadwerkelijk benut worden.

Samengevat:

Par-spotjes RGB(W)
    3 groepen (zie afbeelding, ze zijn in drie kleuren weergegeven)
    Bedieningspaneel (dmx)

Vragen:

- welke Par-spotjes geven goed verspreidt licht
    - hoeveel spotjes zijn nodig
    - welk bedieningspaneel

fdh56j6rj56dfgbrerh.jpg

Als het gaat om muren uitlichten (en dus geen pilaren) dan zou ik er eerder voor kiezen om kleinere LED-barretjes te gebruiken. Kun je veel beter dicht tegen de muren plaatsen en verspreidt het licht een stuk beter (want uiteindelijk ga je met spotjes grotendeels het plafond uitlichten).

American DJ komt binnenkort met de Ultra Bar 6, een compacte LED-bar die geen klauwen met geld kost. Heeft leuke interne programma's, waardoor je bijvoorbeeld ook langzaam veranderende chasepatronen hebt (verandert dan langzaam pixel naar pixel van rood naar blauw bijv.).

Aangezien je drie verschillende groepen wilt gaan maken met LED-verlichting en daarbij diverse mogelijkheden wilt creëren, zou ik er voor kiezen om voor DMX-software te gaan. Een basic touchscreen op een niet te dure PC moet voldoende zijn, plus wat programmeerwerk om het helemaal naar wens te krijgen. Voordeel daarvan is dat bijv. vrijwilligers alleen maar op bepaalde toetsen hoeven te drukken om voor elkaar te krijgen wat je wilt, je maakt dus bijvoorbeeld knoppen zoals "groep 1 color fade", "alle groepen chase rood/blauw" enzovoorts.

Kost even werk, maar als je het eenmaal zo geconfigureerd hebt, werkt het echt eenvoudig. Met een Sunlite Suite 2 Basic pakket kom je dan al een heel eind, oftewel bijna even duur als een gemiddelde redelijk uitgebreide lichtsturing. Wel zul je dan bijv. tweedehands nog een simpel touchscreen en een PC moeten ritselen, maar die worden vaak genoeg aangeboden.

Wanneer het om sfeerlicht gaat, lijkt me een LED-armatuur met RGB lichtbron voldoende. RGBW is nog leuker, maar niet echt nodig als je alleen maar sfeervolle kleuraccenten wilt aanbrengen in die ruimte. Wel zou ik voor armaturen gaan met Tri-LED techniek, aangezien die een wat betere kleurenmenging hebben dan armaturen die werken middels een print met losse LEDjes.

Comment

Wij werken met (uitsluitend) vrijwilligers en functionaliteit / eenvoud in bediening helpt erbij dat voorzieningen ook daadwerkelijk benut worden.

Originally posted by Rick View Post
      Met een Sunlite Suite 2 Basic pakket kom je dan al een heel eind, oftewel bijna even duur als een gemiddelde redelijk uitgebreide lichtsturing.

Die twee rijmen niet Rick. Hij vraagt om simpel te bedienen, jij raad hem 1 van de meest ingewikkelde dmx software aan die ik ken. Ja Sunlite is goede en zeer uitgebreide software, maar niet voor iemand die er geen grote kennis (zoals vrijwilligers) over heeft.

Mijn tip van de dag, kijk naar Cuelux. Ik en enkele andere op dit forum gebruiken het al tijden. Simpel, stabiel, Crossplatform (Voor Mac, Linux en Windows), zeer touchscreen vriendelijk en makkelijk uit te leggen. Wordt door een Nederlands bedrijf gemaakt, dus ondersteuning (via onderandere hun forum) is hartstikke makkelijk.

Comment

Bedankt voor jullie inbreng.

De tip voor de tri-led techniek klinkt heel zinnig en de ultra-bar lijkt mij een fraaie oplossing. Wel jammer dat nog onduidelijk is wat dat ding gaat kosten. Lastig als je iets moet begroten. Zijn er alternatieven voorhanden die nu al een prijskaartje hebben ?

V.w.b. dmx software denk ik dat dit een optie kan zijn - software aanschaffen en laten instellen. Mits terminologie zoals "chase" dan direct uit de interface kan verdwijnen, want daar kan een vrijwilliger zich echt niks bij voorstellen. Zelf aan een tweedehands touch screen en PC komen is geen groot probleem. Maar kan het niet nóg eenvoudiger vraag ik mij af. Kijk eens naar onderstaande oplossingen die ik zie bij Baxshop. Jullie zullen beter weten of die geschikt is voor wat wij nodig hebben.

Uitgebreide panelen:
        www.bax-shop.nl/led-controller/jb-systems-ledcon-02-led-par-aansturing/product-details.html
        www.bax-shop.nl/led-controller/jb-systems-oc-1-octo-panel-controller/product-details.html

Of simpelweg een
        ​elektronische dimmer (één voor elke groep? dan dus drie?):
        www.bax-shop.nl/led-controller/jb-systems-led-wall-dimmer-rgb-controller/product-details.html

De DJ-s die bij ons 'draaien' willen wel iets aan licht doen, maar niet te gecompliceerd. Het betreft doorgaans niet onverdienstelijke amateurs als ik dat zo mag omschrijven. Ze komen niet al te regelmatig spelen dus is elke keer een opfrisbeurt nodig: hoe werkt hier alles ook al weer. Als dat te complex is of als de spullen niet goed zijn, dan hebben ze minder zin om te komen draaien. Dan krijg je de B-keuze. Non-profit of niet, de gasten verwachten dat jij je best voor hun doet.

Naast dansen wordt er óók gebruik gemaakt van de ruimte voor andere doelen. Van repetities tot discussieavond en een muziekbandje of diners. Dan is die muurverlichting ineens van ander belang. Dan gebruik je ernaast niet ook nog eens effectlichten, of minimaal.

Comment

Ik weet niet of het budget er is maar anders kun je kijken voor een cuecore.
          Dit is de dongel voor de grote broer van cuelux, cueluxpro. Maar hij kan ook stand alone werken. In combinatie met de gratis, van de zelfde makers, 100% compatibel software VisualTouch, kun je externe gebruikers in het gebouw een mega makkelijke bediening aanbieden. Je kunt de applet volledig zelf indelen, bepalen wat wel en niet bediend mag/kan worden en het is een kwestie van een kleur oid aanklikken, eenmaal geprogrammeerd. Er zijn op dit forum een klein aantal mensen wat het programmeren eventueel (betaald) willen doen.
          door het zelf in te delen en ontwerpen is t dus zeer gebruiksvriendelijk en overzichtelijk, en gemakkelijk bedienbaar door derden.
          Gebruik je de software zelf, en wil je wat uitgebreider programmeren, gebruik je de cueluxpro software. Nog een extra cadeautje: alle softwares van visualproductions zijn 100% touchscreen compatibel
          Maargoed, het budget moet er zijn. Het kost wat maar dan heb je ook wat.
          Last edited by nijst001; Friday-13-12-2013, 21:05.

Comment

Originally posted by Rio View Post
            Die twee rijmen niet Rick. Hij vraagt om simpel te bedienen, jij raad hem 1 van de meest ingewikkelde dmx software aan die ik ken. Ja Sunlite is goede en zeer uitgebreide software, maar niet voor iemand die er geen grote kennis (zoals vrijwilligers) over heeft.
            Je kunt in Sunlite eenvoudig live-vensters maken met een paar knoppen, die je zo simpel kunt maken als je zelf wilt. Of je daar nu Cuelux of Sunlite voor gebruikt maakt niet uit, kwestie van voorkeur.

Comment

Originally posted by Tom _1183 View Post
              Bedankt voor jullie inbreng.

De tip voor de tri-led techniek klinkt heel zinnig en de ultra-bar lijkt mij een fraaie oplossing. Wel jammer dat nog onduidelijk is wat dat ding gaat kosten. Lastig als je iets moet begroten. Zijn er alternatieven voorhanden die nu al een prijskaartje hebben ?
              Is een prijsprobleempje bij ontstaan, is nu hersteld. :)

Comment

Working...
              X