Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drive-in DJ Licht

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Drive-in DJ Licht

Beste mensen van het forum van Bax-Shop,

Ik ben een beginnende DJ, en ik wil ook wel iets met licht er bij hebben bij mijn shows. Nu weet ik niet wat ik nodig heb om de lichten aan te sturen. Het liefst wil ik de lichten via DMX aansturen.

Ik hoop op antwoord.

Alvast bedankt, Marcel

ik neem aan dat je nog niets hebt van verlichting? dan kan je best starten met parren als basislicht (LED geniet tegenwoordig wel de voorkeur). Deze kan je normaal direct aansturen met DMX of worden via een T4 balk aangesloten op DMX. De aansturing zelf kan gebeuren via een controller (vind je tussen de +-50 en een paar duizenden euro's) of via een DMX dongle die je dan aansluit op een pc zodat je via een computerprogramma het geheel bestuurd (vind je vanaf +- 130 euro, excl pc)

Comment

ik heb inderdaad nog niks van licht. Ik heb op school wel eens meegewerkt met de lichten, maar daar hebben we alleen maar theaterspots. Dus wat is dan een goede dimmerpack (of wat dan ook waar je alle dmx op aan sluit, en dan 1 kabel naar je sunlite) voor mij? Wij werken op school met sunlite, dus daar snap ik al wel iets van.

Comment

Wat is ongeveer je budget misschien niet onbelangrijk om te weten.

Comment

het hoeft niet veel te zijn, gewoon een beetje de basics. Ik heb echt geen idee wat een goedkope lichtset met benodigdheden kost.

Comment

Voor een basic lichtshow zou je iets als dit http://www.bax-shop.nl/complete-led-...t-details.html kunnen nemen met misschien een effect licht er bij.

Comment

Originally posted by marcelsei View Post
              Dus wat is dan een goede dimmerpack (of wat dan ook waar je alle dmx op aan sluit, en dan 1 kabel naar je sunlite)
              volgens mij heb je het begrip dmx nog niet helemaal onder de knie, en snap je ook nog niet goed wat een dimmerpack is ;).

Bij dmx kan je alle apparaten die voorzien zijn van dmx functie achter elkaar op 1 dmx lijn steken (met uitzondering van zeer grote lijnen, maar ik neem aan dat je hier nog niet aan waagt). Je start dan bij iets wat alle aangesloten apparaten aanstuurt: een controller (kan een fysiek apparaat zijn, of kan via een programma als sunlight, of een combinatie zijn). Van daar uit vertrekt je DMX lijn (Van uit de "dmx-out"). Je controller (of programma) geeft dan signaal dat naar alle aangesloten toestellen gaat. Aangezien je ieder toestel een ander adres geeft (toestellen met het zelfde adres reageren op het zelfde signaal), en je controller (of programma) voor ieder adres een ander signaal uitstuurt, weet ieder toestel naar welk signaal die moet luisteren (het is zoals een postbode die weet op welk adres hij welke brief moet posten).
              Ledparren zijn (volgens mij) altijd voorzien van een dmx aansluiting. Dat is, naast het lage verbruik en de duurzaamheid, het voordeel hiervan.

Maar wat is een dimmerpack dan? Wel omdat halogeenlampen (de traditionele parren) niet zomaar via DMX aan te sluiten zijn (led parren wel), kan je deze op een dimmerpack aan sluiten. Je prikt die lampen dan in op de dimmerpack (welke je uiteraard op een stopcontact moet steken) in plaats van een stopcontact. Die dimmerpack kan je dan aansluiten op DMX, hiermee kan je de lampen dan dimmen en aansturen. Verwar een dimmerpack ook zeker niet met een switch pack. Met een dimmerpack kan je de lichten aanzetten, uitzetten en dimmen (wat handig is voor parren die moeten knipperen), maar met een switchpack kan je enkel iets aan- en af zetten (handig voor bv een zwaailicht of blacklight).
              Sommige t4-balken (die dwarslat waarmee je 4 parren op een statief zet) zijn al voorzien van een interne dimmerpack, en dan kan je op die manier makkelijk halogeenparren aansturen.

Comment

Oke, bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp, kan ik dus gewoon 1 dmx kabel inpluggen bij een led par, en dan via de dmx uit van de led par doortrekken naar de volgende led par. Klopt dit? Zoja, dan heb ik dus gewoon alleen de sunlight interface nodig, en de lampen natuurlijk. En dan voor het ophangen van de lampen, is dan een statief handig?

Comment

Is wel aangeraden aangezien je de lampen ergens aan moet hangen en de meeste mensen niet zo van schroeven in het plafond houden

Comment

Originally posted by marcelsei View Post
                    is dan een statief handig?
                    Misschien zelfs wel 2 ;)

Comment

Oke, bedankt voor jullie advies. Ik ben in ieder geval weer wat wijzer met licht. Ik ga nog wel even rondkijken voor mooie lampen. ;)

Comment

Bedankt allemaal voor de tips en info! Ik ga eens even kijken naar mooie lampjes... ;)

Comment

voor een drive in zijn statieven (+t bar) echt wel een vereiste. veelal worden per 4 lampen 1 statief + t bar genomen (soms ook per 6). Wanneer je groter gaat, kan je gaan kijken naar 2 statieven met een truss op in plaats van een t-bar. En nog groter kan je een constructie uitwerken met enkel trussen (bv carré). Maar ik denk dat je zover nog niet zit ;)

Comment

Ik had wel een truss + t-bar stand gezien op de site. Namelijk deze: http://www.bax-shop.nl/lichtbruggen/...t-details.html Is dit een goed idee? Ik denk ook dat ik voor de led parren set die eerder in dit topic is genoemd ga. Dan wacht ik eerst even met de lichtbrug. Ik ben zelf de DJ, dus ik moet nog best veel hebben. Ik ben nog niet echt bezig met veel draaien, maar ik heb laatst een DJ controller gekocht en moet dus ook nog speakers hebben... Dus het duurt nog even voordat ik dit allemaal kan kopen. Mijn eerste optreden is ergens begin dit jaar, op een onderbouwfeest bij ons op school. Daar hoef ik dus niks voor te hebben. :)

Comment

Ik denk dat je er meer zal aan hebben als je voor degelijke wind-up statieven + t bar gaat, in plaats van deze laddertruss. Je zal er ongeveer evenveel verlichting kunnen aanhangen, maar met wind-up statieven heb je de mogelijkheid om later gemakkelijk door te groeien naar echte truss. Wind-up is daarbij ook net iets beter voor je rug ;)

Comment

Working...
                              X