Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veiligheid laser

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Veiligheid laser

Hallo,

Ik heb vanmiddag de Ayra ITA RG 260mW laser bij baxshop besteld. http://www.bax-shop.nl/producten-uit...t-details.html .
    aangezien ik hem op feesten wil gebruiken waar meerdere mensen aanwezig zullen zijn, is mijn vraag hoe jullie het doen met zoon laser.
    Kan deze laser gevaarlijk zijn en mensen verblinden? En hoe kan ik die kans zo klein mogelijk maken? Zelf zat ik er aan te denken om hem op zoon 3 meter hoogte te hangen, en hem gewoon op geluidmodus te doen. Is dit veilig genoeg?

Alvast bedankt!

Groetjes Stijn,

Ik denk niet dat je je daar zorgen om moet maken. Zolang het geen beam stralen zijn (of hoe ze het ook noemen, 1 dikke straal) kan het geen kwaad.

Comment

Originally posted by Sander1986 View Post
      Ik denk
      En dan kunnen we hier vannuit gaan want?

Geen duidelijk verhaal WAAROM het dus geen kwaad kan. Ik kan hier ook wel neer zetten ik denk dat je gerust een speaker met tayrips in de truss kan hangen. Als het dan fout gaat zeker zeggen ja maar ik dacht........
      Daar hebben we dus niet zoveel aan.

Klein beetje research gedaan een flinke poos geleden.
      Dit heeft met meerder factoren te maken.
      Afstand tot de laser
      Snelheid van de beweging
      Klasse laser
      Vermogen laser

Zo heb je dus lasers waar eigenlijk helemaal nooit ooit iets fout mee zal gaan tot lasers waardoor je zelfs oogschade op kan lopen als je naar een reflectie van de laser kijkt.

Maar bax heeft hier zelf ook een stukje handige tekst over geschreven

Comment

Je kan natuurlijk ook zo redeneren: als het laagste punt (aan de overkant van de zaal) van de straal niet lager dan pakweg 2,5 m à 3m komt, kan hij in niemands ogen schijnen en kan hij geen oogschade veroorzaken, of je moet de grootste man ter wereld op je evenement hebben (2m51) ;). Maar dan moet je wel zeker zijn dat hij niet lager gaat schijnen dan die hoogte. De laser op 2,5m (of hoger) hangen en hem iets naar boven richten kan ook al helpen.

Comment

Zoals bovenstaand ook al aangegeven, is het wat onduidelijk in hoeverre laserstralen nu eigenlijk gevaarlijk zijn bij showgebruik en wanneer niet. Wat het belangrijkst is, is een stukje GBV (Gezond BoerenVerstand). :)

Kan deze laser gevaarlijk zijn en mensen verblinden? En hoe kan ik die kans zo klein mogelijk maken? Zelf zat ik er aan te denken om hem op zoon 3 meter hoogte te hangen, en hem gewoon op geluidmodus te doen. Is dit veilig genoeg?
          Ja, deze laser kan gevaarlijk zijn en mensen verblinden, wanneer de afstand tussen laser en publiek te klein is en wanneer je de laser op pakweg ooghoogte richting je publiek laat afstralen.

Verder is de gebruikte diodeset en de scanset van de laser, in combinatie met andere veiligheidsfactoren belangrijk. Een laser met relatief zwakke diodes zoals deze (2x 100mW rood en 2x 30mW groen) kan schade aanrichten, maar is voor een showlaser niet heel sterk. Wel is het zo dat er een relatief trage scanset in zit, die ongeveer 3000 tot 4000 punten per seconde projecteert. Echter, je laserprojectie is altijd een figuur, dus beweging, dus de kans dat je oog geraakt wordt én dat je oog langere tijd aan die laserstraal wordt blootgesteld, is nihil.

Een sterke laser met sterke laserdiodes (bijv. 1500mW gecombineerd RGB) kan al veel meer schade aanrichten. Denk maar aan laserpointers die ballonnen laten knappen e.d. Maar, deze lasers zijn vaak wel voorzien van een veel betere scanset, waardoor ze vaak tussen de 15.000 en 20.000 punten per seconde kunnen projecteren. Dit betekent dat je vaak erg vloeiende figuren en patronen hebt, maar wederom is de kans dat je oog langere tijd aan zo'n straal wordt blootgesteld, nihil.

Pas op het moment dat je laser een statische punt in je publiek projecteert, wordt de kans aanzienlijk hoger. Echter, bij de ITA lasers wordt dit geblokkeerd wanneer je dit via DMX probeert te doen met een statische punt. En de laser zal ook in een geluidsgestuurde modus nooit langer dan een paar seconden hetzelfde patroon projecteren (en uitschakelen als er geen geluid aanwezig meer is).

Kortom, de kans dat je publiek letsel gaat ondervinden bij deze laser is zeeeer klein, maar gebruik hem wel met voorzichtigheid qua installatie. Zo'n laser op je DJ-booth neerleggen en op ooghoogte je publiek in laten schieten is niet de bedoeling. Maar installeer je hem in een brug op 3 meter hoogte en laat je hem pas op 5 tot 10 meter je publiek raken, dan zijn de risico's dusdanig klein dat de kans dat je de 5x op een rij de Staatsloterij wint hoger is. ;) Het beste is altijd nog om de laserprojectie helemaal uit je publiek te houden, maar niet elke locatie is daar geschikt voor en audience scanning (projectie van patronen in publiek) is nu eenmaal erg mooi als effect.

Bij sterke showlasers die d.m.v. software werken, kun je bij audience scanning zelfs publiekszones instellen waar de intensiteit van de laserdiodes verminderd wordt.

Verder zorg je er als 'laser operator' voor dat je altijd zicht hebt op je laser. En dat je hem kunt uitschakelen indien nodig (stel dat opeens de spiegeltjes blokkeren en er een statische straal in je publiek komt). Vaak wordt hier een laser interlock met noodstop voor gebruikt, maar een simpele 230V lijn met een schakelaartje of een DMX switchpack heeft hetzelfde effect. Zolang de stroom maar onderbroken wordt. :)

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
            En dan kunnen we hier vannuit gaan want?
            Tis een DMX gestuurde max 100mw laser. Dus ben er heel zeker van dat het nooit kwaad kan(met een voorgeprogrammeerd programma).
            Ik antwoorde maar gewoon op de vraag, wist niet dat ik een spoedcursus laserveiligheid erbij moest geven :d
            Afstand van de laser maakt niet veel uit. tenzij je meer als 100 meter er vanaf staat. want een rechtstreekse straal van 1 m of van 100m is even schadelijk. (afhankelijk van de sterkte en kleur, alle klasse 4 lasers)
            Last edited by Sander1986; Saturday-25-01-2014, 04:55.

Comment

Working...
            X