Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laserveiligheid

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Laserveiligheid

Hallo,

Sinds een tijdje ben ik me aan het verdiepen in lasers.
    Heb nu al aardig wat geleerd over het afstellen ivm publiek.

Nu vraag ik me af of je bij een buiten-evenement de laser ook recht de lucht in mag schijnen.
    Het gaat om de Laserworld CS-1000 RGB.

Heb internet afgezocht maar niks gevonden.

Als je dat navraagt bij het evenement of bij de gemeente waar het evenement plaats vindt en ze keuren het goed dan mag het gewoon denk ik

met vriendelijke groeten,

DJ Yorlin

Comment

@ Dj yorlin

Mag het gewoon denk ik?

Dit is wel heeeeeeeel gevaarlijk om te zeggen. Hier geef jij dus gewoon het advies van doe maar.

NEE dit mag zeer zeker NIET zomaar en er zijn wel zeer zeker wetten en regels rond dit gebeuren.
      Maar goed als ik dus gepakt word en een boete krijg kan ik gewoon zeggen DJ Yorlin zij dat het prima was en dat het mag.

Stukkie tekst over wat wel en niet mag van een instantie die er ook overgaat en niet zomaar denk ik roept zonder enige duidelijkheid hierover te geven

Pas dus echt op met wat je roept. Zorg dat je het of weet of je zegt niets. Zeker als het om veiligheid gaat.
      Evenement organisaties weten vaak niet eens van dit soort wetgeving en sterker nog heel erg druk maken ze zich er vaak niet eens over.
      Gemeente kijken vaak ook niet verder dan hun eigen plaatselijke verordeningen.

Probleem is wel dat JIJ als eigenaar van de laser, skyrose / skybeam of wat dan ook verandwoordelijk gehouden word voor wat ermee gedaan word. Zelfs als je hem verhuurd ben je nog gewoon de sigaar als er fout gebruik van gemaakt word. Dan had JIJ als verhuurder maar voor betere uitleg enz moeten zorgen. Kortom er speelt veel meer dan mwa het zal wel en doe maar.

Comment

Als de gemeente het goed heeft gekeurd of de inspectie dan is er toch niks aan de hand of wel dan!!!

Comment

Eerst kijken en lezen dan pas roepen.

Je hebt totaal geen flauw idee waar je het over hebt en roept maar wat.

Nogmaals de tip PAS HIER MEE OP!!!!!

En JA dan is er wel wat aan de hand. Niet elke inspectie of gemeente of wat dan ook heeft een recht van spreken over alles.

Als je nu niet zo snel gereageerd had maar gewoon de moeite had genomen om het eerst te lezen dan wist je dat je reactie wel heel erg dom is.

Wij werken met enige regelmaat met skytracers, skybeams en lasers in de openlucht. Ja hier komt veel meer bij kijken dan een organisatie, inspectie en een gemeente. De gemeente zal het namelijk worst zijn wat je in de lucht schijnt want die hebben hier toch niet veel over te zeggen omdat het niet hun afdeling is.

Enne als jij niet netjes alles aanvraagt zoals het hoort hoe kan de inspectie het dan controleren?
          Hoe weten zij dan wat jij met je laser wil gaan doen ( als ze al weten dat je er 1 bij hebt )
          Last edited by ronennieshow; Tuesday-11-02-2014, 18:55.

Comment

Kort samengevat moet u het volgende doen wanneer u een tijdelijke of permanente lichtopstelling,
            lasershow of lichtshow wilt aanmelden, zie ook bijlage V:

1. Download het formulier aanmelden lichtshow en vul deze zo volledig mogelijk in.
            2. Dien het ingevulde formulier uiterlijk drie weken voor de ingebruikname van de lichtbron in
            via lasers@ilent.nl. (Dit kan ook per post, zie het formulier voor de adresgegevens)
            3. De Inspectie toetst het mogelijke effect van de lichtbron op de luchtvaartveiligheid
            4. Als resultaat van de toetsing stemt de Inspectie wel of niet in met de voorgenomen
            activiteit. Wanneer de Inspectie instemt met de activiteit kan zij in het belang van de
            luchtvaartveiligheid voorwaarden stellen.
            5. Bij instemming wordt door LVNL of door Dutch MIL een bericht aan luchtvarenden
            uitgegeven (NOTAM bij tijdelijke situatie, AIP bij een permanente situatie).
            6. Bij instemming (al of niet onder voorwaarden) kan de lichtbron worden gebruikt. Tijdens
            deze activiteit dient de operator telefonisch bereikbaar te zijn zodat bij eventuele hinder de
            lichtbron kan worden uitgeschakeld. Daarnaast dient op de locatie van de activiteit een
            afschrift van de instemming aanwezig te zijn.
            Dit is dus niet 'even' de gemeente vragen. Vul het formulier in geruime tijd van te voren en het komt goed.
            Voor een schoolfeest bij mij in de buurt hadden ze een skybeam gehuurd, Politie kwam nog langs omdat ze dachten dat ze geen toestemming hadden.
            De boete is namelijk niet niks! Let daar dus mee op! En schijn niet zo maar wat de lucht in!
            Gelukkig had die school dit document ook gelezen en keurig netjes toestemming gekregen van de instantie die zich ermee bezig houdt.
            Dat is by far NIET de gemeente! Ook de bereikbaarheid van de operator is heel belangrijk. De beam moest namelijk tijdelijk uit vanwege een traumaheli.
            De regels zijn dus erg streng, dus lees je in voor je zoiets organiseert!

Comment

Working...
            X