Announcement

Collapse
No announcement yet.

strobo lamp gesprongen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• strobo lamp gesprongen

Gisteren heeft mijn stroboscoop lamp het in het heetst van de strijd begeven :s. Het is een 2700W strobo van een onbekend merk. Is het de moeite om hiervoor een nieuwe lamp aan te kopen (en in welke prijscategorie zit dat dan?) Kan ik dit gemakkelijk zelf vervangen?

Of kijk ik beter naar een nieuwe stobe, eventueel 2e hands (minstens 1500w, met dmx)?

Als ik me niet vergis kost zoon lamp een 20 euro. Kan er wel wat langs zitten maar veel zal het niet zijn.

Vervangen stelt niet heel veel voor. Klusje van een kwartiertje of zo.

Comment

Is dit misschien wat?
      23 euro, alleen wel iets minder watt dan dat je had.
      Ik denk dat je het niet echt heel erg gaat merken eerlijk gezegd...

Groetjes Rik

Comment

maar als ik een lamp met een kleiner vermogen in mijn strobo steek, springt die lamp dan niet meteen omdat ze te veel stroom krijgt? of geeft mijn armatuur enkel wat de lamp vraagt?

Comment

Volgens mij is het laatste het geval.
          Ik geef je er geen honderd euro op, maar als het zoals alle andere lampen werkt (ook mushrooms etc) kan dit gewoon.
          heb het in een stroboscoop nog nooit geprobeerd eigenlijk.
          Maar als ik naar de review van de lamp kijk steekt die jongen ook gewoon die lamp in een stroboscoop die een ander wattage had..
          Misschien is er iemand die hier toevallig wel verstand van heeft? :)

Groetjes Rik

Comment

Is het niet zo, dat een strobo een voorschakelapparaat heeft? Dat voorschakelapparaat wekt de hoogspanning op om een lamp te ontsteken en zo te flitsen, en is misschien berekend op afgenomen vermogen? Is maar denkwerk hoor en misschien niet van toepassing op een stroboscoop, maar hoogspanning kan gevaarlijke dingen doen, dus pas er mee op!

Comment

Originally posted by john View Post
              maar hoogspanning kan gevaarlijke dingen doen, dus pas er mee op!
              vandaar dat ik liever ofwel goed geďnformeerd ben over hoe ik zoiets moet vervangen en zeker ben van m'n stuk, ofwel het laat doen

zouden er verder Led-lampen bestaan die in zo'n strobo passen?

Comment

Nee dat bestaat in ieder geval niet.
                Aangezien de stroboscoop inderdaad hoogspanning levert is dat een redelijk hoog voltage.
                LED's verbruiken erg weinig volt, en daarom is het bij gewone lampen meestal zo dat er een transformator in zit die het voltage minder maakt.
                In zo'n lamp die al erg veel levert zou dat ontzettend veel hitte opleveren, en zie die maar eens weg te halen.
                Dan zouden ze moeten gaan werken met een heatsink of een ventilator, en dat allemaal om een gewone lamp te converteren naar LED...
                Ik geloof niet dat dat bestaat nee...

Groetjes Rik
                Last edited by djrocksel; Sunday-23-02-2014, 22:52. Reason: spoel veranderd naar trafo

Comment

ok, dat is duidelijk ;)

Comment

@ dj rocksel.

Als je iets niet weet hou dan alsjeblieft je mond.
                    Led bestaat wel degelijk gewoon op 230 volt. Enigste wat in de regel wel belangrijk is. Je hebt gelijkstroom en dus een gelijkrichter nodig. Niet meer en niet minder.

Ik kan hier nog wel een heel stuk technischer en dieper op de materie ingaan maar ik denk niet dat het interessant is.

Maar tip van de dag van mijn kant uit. Weet je iets niet zeker zoek het eerst goed uit en reageer dan pas. Ik lees nogal wat dingen van je waar ik van denk hmmmmmm. Dus pas daar mee op! Je bent wel advies aan mensen aan het geven en met een beetje pech luisteren ze dan ook nog naar je met dingen die niet kloppen.

@ts
                    Je flashbuis vervangen voor een led? Er zijn vast wel iets van mogelijkheden maar ik denk dat het 1 niet interesant is in prijs en 2 dat het nogal een behoorlijke klus gaat worden om het te realiseren in je huidige behuizing. Kan wel maar tof zal het niet worden. Kan je beter een nieuw led product kopen of wat je maar wil.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                      @ts
                      Je flashbuis vervangen voor een led? Er zijn vast wel iets van mogelijkheden maar ik denk dat het 1 niet interesant is in prijs en 2 dat het nogal een behoorlijke klus gaat worden om het te realiseren in je huidige behuizing. Kan wel maar tof zal het niet worden. Kan je beter een nieuw led product kopen of wat je maar wil.
                      ik dacht als ik dan toch een andere lamp moet steken, waarom dan niet meteen LED? nu weet ik het waarom dat ik beter niet meteen led neem ;)

Dan rest er mij nog 1 vraag: heb ik effectief een lamp van 2700 wat nodig?

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                        @ dj rocksel.

Als je iets niet weet hou dan alsjeblieft je mond.
                        Led bestaat wel degelijk gewoon op 230 volt. Enigste wat in de regel wel belangrijk is. Je hebt gelijkstroom en dus een gelijkrichter nodig. Niet meer en niet minder.

Ik kan hier nog wel een heel stuk technischer en dieper op de materie ingaan maar ik denk niet dat het interessant is.

Maar tip van de dag van mijn kant uit. Weet je iets niet zeker zoek het eerst goed uit en reageer dan pas. Ik lees nogal wat dingen van je waar ik van denk hmmmmmm. Dus pas daar mee op! Je bent wel advies aan mensen aan het geven en met een beetje pech luisteren ze dan ook nog naar je met dingen die niet kloppen.

@ts
                        Ik zal jou zeggen,
                        ik doe al 5 a 6 jaar voor mijn hobby elektro dingen maken etc.
                        En ik heb echt al heel wat dingen zelf gemaakt.
                        Ik zal niet zeggen dat ik veel van formules weet ofzo in die richting, maar ik wist in ieder geval dat die niet bestonden.
                        Dacht ik in ieder geval...
                        Moet ik als ik iets eigenlijk wel zeker weet het dan nog steeds opzoeken volgens jou??!
                        ga toch weg man...
                        Ik weet dat jij ontzettend veel ervaring hebt in dit soort dingen, maar je oordeelt te snel.
                        Maar oké dan heb ik in ieder geval wel weer iets bijgeleerd.

Bovendien ging het niet om 230 volt, maar om hoogspanning...
                        eerst lezen is misschien ook wel handig..

{toegevoegd gedeelte}
                        Ik heb sowieso nog geen 230 volt led online kunnen vinden..
                        Wel LED's die dat kunnen, maar dan zit er nog altijd een module bij om of de wisselspanning die aan de normale lamp geleverd word om te zetten naar gelijkspanning,
                        of om het voltage te verminderen, of beiden.
                        @ronennieshow zou jij mij misschien een website kunnen geven waar ze die dan wel verkopen?
                        Bedankt alvast...

Groetjes Rik
                        Last edited by djrocksel; Sunday-23-02-2014, 22:57. Reason: Laatste twee zinnen toegevoegd

Comment

Als je iets zeker weet nee natuurlijk niet.
                          Maar er staat geregeld een ik denk en ik vermoed. Als ik twijfel zoek ik dingen op.

Verder ging het erom of er een led in kan. 1 op 1 inderdaad niet. Dat had misschien duidelijker gemogen. Maar ombouwen in de behuizing is wel mogelijk. Ik geloof alleen niet dat het prijs technische kant interessant is.
                          Ook heeft led inderdaad een gelijkrichter nodig. Gaf ik ookal aan.

Hobbyen is prima. Zo heb ik ook veel geleerd. Dingen opzoeken. Uitzoeken. En een belangrijk iets. Proberen. Daar krijg je ervaring mee.

Niets mis mee. Ik riep alleen meteen en wilde je ermee helpen omdat wanneer ze je verkeerd begrijpen of erger verkeerd advies krijgen er vervelende dingen kunnen gebeuren. Dat zou echt vervelend zijn.

Comment

oke ik zal voortaan proberen beter te omschrijven wat ik bedoel en beter op te letten met wat ik zeg,
                            maar da's fijn dat je dat in ieder geval doet..
                            Dan zitten we denk ik weer op een lijn.
                            Sorry in ieder geval nog voor de impulsieve reactie hierboven...
                            Verder on topic:
                            :)

Groetjes Rik

Comment

misschien iemand die een antwoord weet op de vraag of er een lamp van exact 2700W in moet, of dit kan afwijken. Ik heb ondertussen volgende gegevens gevonden:

Name: DMX Dynamo
                              Model: FL3-2000D
                              Voltage: 220-240VAC 50/60Hz
                              Power: 2700W
                              fuse: NFB 16A
                              Lamp: EG 9903 GN

Comment

Working...
                              X