Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe maak ik een lichtplan?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe maak ik een lichtplan?

Beste,

Mijn vraag is: Hoe maak ik een lichtplan? Wat moet er allemaal instaan.. Met wat voor een programma kan ik het tekenen? (Geen autocad)

Is er ook speciale software voor om een volledig lichtplan te maken? Zoja welke...

Als iemand zo vriendelijk zou willen zijn om een voorbeeld te laten zien...

Groetjes

wat ik er zou in zetten per lamp:
    - welke soort (par, moving head, sunstrip,....)
    - aantal DMX kanalen
    - gewicht

Je kan dit gerust met afkortingen doen. Zo kan 6mh12 een moving head van 12kg met 6 kanalen zijn.

Comment

Je zou het kunnen maken met capture.

Hier is ook een gratis studenten versie van. Wel een heel stuk beperkt maar je kan er al wel leuk mee experimenteren.
      Door ervaring in de praktijk en de afspraken met een organisator kan je dan een compleet lichtplan opzetten en uitwerken.
      Daarna kan je het dus gaan ''namaken'' in de software en het dan vervolgens bedienen met je lichtsoftware / controller,

Zo kan je dus de lampen in de software laten reageren zoals ze dat in de werkelijkheid zou gebeuren.
      Dit kan je dan als resultaat krijgen.
      Dit is gemaakt met de gratis variant van capture.

Comment

image.jpg
        Dit is een voorbeeld van een lichtplan. In een lichtplan maken we gebruik van DIN symbolen. Dat zijn afgesproken symbolen voor een lamp. Dus elke lamp heeft zijn eigen symbool/plaatje. Voor de lamp zet je altijd de kleurnummer en in of achter de lamp zet je het prikpunt. Op welke channel hij komt, komt niet in je lichtplan maar op je patchlijst. Wanneer je een lamp op de vloer wilt hebben, teken je een kruisje waar hij in het echt komt en boven het kruisje teken je aan een lijn die verbonden is met het kruisje de lamp.

Comment

Dit is een voorbeeld van een lichtplan. In een lichtplan maken we gebruik van DIN symbolen. Dat zijn afgesproken symbolen voor een lamp. Dus elke lamp heeft zijn eigen symbool/plaatje. Voor de lamp zet je altijd de kleurnummer en in of achter de lamp zet je het prikpunt. Op welke channel hij komt, komt niet in je lichtplan maar op je patchlijst. Wanneer je een lamp op de vloer wilt hebben, teken je een kruisje waar hij in het echt komt en boven het kruisje teken je aan een lijn die verbonden is met het kruisje de lamp.
          Zo maak je inderdaad een lichtplan. Wat voor jezelf nog wel eens kan helpen is om het lichtplan te tekenen in de plattegrond van het theater.
          Die je bij de meeste theaters via de site (onder technische rider, etc) of op aanvraag kan verkrijgen. Zo heb je voor jezelf in ieder geval een beeld van de ruimte.
          Werk je trouwens in een theater? Is het lichtplan voor in een theater?

Zo ja, kijk dan wat er beschikbaar is. Ga namelijk geen lichtplan maken die niet uitvoerbaar is met wat je beschikbaar hebt (zowel qua stroom als aantal lampen)

Maar een paar vragen:
          -is het inderdaad in een theater
          -is het strikt noodzakelijk een lichtplan te maken
          -wat is de bedoeling
          -wat weet je ervan af? weet je het verschil tussen een fresnel en een PC (plano convex) spot? Zo niet? http://www.theatrecrafts.com/page.php?id=803
          -wat heb je tot je beschikking.

Kortom meer informatie over je situatie zou fijn zijn.

Meer informatie: Klik
          Op deze pagina vind je ook een linkje naar de officiële DIN-symbolen.

Comment

Naar mijn mening is het ouderwetse teken verhaal wel een beetje gedateerd. Zeker met de opkomst van de wat krachtigere computers en stukken betere software die hier tegenwoordig op draait.

Niet dat het niet op de manier kan maar het geeft wel veel minder goed weer hoe het er ook in de werkelijkheid uit zal komen te zien.
            Met de software zoals capture ( maar er is nog veel meer ) kan je niet alleen de technische kant uitwerken maar ook een reeel beeld laten zien van hoe het zou moeten worden. Nog handiger is dat je ook meteen je lichtshow kan programeren. Wat met de andere manier van werken eigenlijk niet mogelijk is.

Vandaar dat wij eigenlijk al meer naar een capture gaan voor grotere opdrachten / klussen. Je hebt dan namelijk meteen een beeld van DIT word het. Je ziet dus meteen het werkelijke resultaat. Kan meteen een technische tekening uit draaien als ook een patchlijst. Je kan je show ookal in verre maten in voorhand uitwerken. Kortom nogal wat voordelen tegenover de zeg maar conventionele manier van werken. Voor een theater met wat vereenvoudigde verlichting ( dus wat spots en dergelijken ) is dit niet meteen zoon probleem. Maar als er al wat meer intelligente verlichting bij komt kijken is het wel een enorme stap vooruit om het wat verder en meer uit te werken.

Comment

Ik maak de lichtplannen in autocad of wysiwyg. Zijn gewoonweg de meest gebruikte programma's om lichtplannen in te tekenen en het fijne ervan is dat je in aparte layers kan werken, scheelt een hoop gedoe en is ook fijn voor andere bedrijven die een .dwg bestandje aangeleverd krijgen om hun eigen spullen in te tekenen.

Verder kan je in beide programma's een patchlijst, LEE filters etc invoeren. Dus het zijn zeker fijne programma's.

Comment

Capture kan ook overweg met autocad tekeningen.

Nadeel van autocad vind ik de prijs. En dat je het niet aan kan sturen via dmx

Comment

Wat ik zelf altijd doe met een lichtplan is een plattegrond maken op papier en daar de lichteffecten enz. met symbolen intekenen. Alleen ik moet vaak ook nog rekening houden met stroom en gewicht, weet niet of jij dat ook moet. Kortom ik vind zulke programma's overbodig en ik vind deze manier ook prima werken.

Comment

Naar mijn mening is het ouderwetse teken verhaal wel een beetje gedateerd. Zeker met de opkomst van de wat krachtigere computers en stukken betere software die hier tegenwoordig op draait.
                    Klopt, en er is zeker genoeg software voor. Maar aangezien we niet weten waarvoor het lichtplan gemaakt wordt...
                    Er zijn namelijk nog heel veel kleine theatertjes in Nederland die nog geen gebruik maken van deze software
                    en gewoon het lichtplan op papier willen ontvangen.

Vandaar ook van mij deze vragen:

-is het inderdaad in een theater
                    -is het strikt noodzakelijk een lichtplan te maken
                    -wat is de bedoeling
                    -wat weet je ervan af? weet je het verschil tussen een fresnel en een PC (plano convex) spot? Zo niet? http://www.theatrecrafts.com/page.php?id=803
                    -wat heb je tot je beschikking.
                    Beetje ouderwets misschien, maar wel voor iedereen te snappen. Software kan inderdaad wel,
                    maar misschien is het handig eerst wat meer informatie af te wachten van de ts.

Comment

Working...
                    X