Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraag over Showtec Performer 1000 LED Fresnel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraag over Showtec Performer 1000 LED Fresnel

Goedemorgen,

onlangs hebben wij voor het inrichten van een grote college ruimte met podium een 16-tal Showtec Performer 1000 LED Fresnels aangeschaft. Deze zijn in onze regie ruimte gekoppeld aan een Zero88 Jester 24/48 DMX lichtsturing.
    De installateur heeft het geheel in 5 groepen opgedeeld.

Nu geven deze Performers een behoorlijk wit licht af en is het nauwelijks warm wit te noemen. Totaal ongeschikt licht voor de mensen op het podium. Die lopen/staan er als zombies ongeveer bij. Is dit normaal of is hier nog iets aan te wijzigen zodat er wel een warm wit licht op het podium komt. De installateur stelde voor om een gekleurd filter voor de verlichting te plaatsen maar dat is wat mij betreft een laatste red middel.

Enig idee? Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,

Patrick

led licht is meestal niet echt warm vind ik.

Ik denk zelf dat als het geen rgb is dat je niets anders kan gebruiken dan een filter.
    (Volgensmij is het geen rgb)

" Een LED Fresnel theaterspot, met een kleurtemperatuur van 3200K (warm wit)"
    hmm. beschrijving zegt wel dat het warm is.....

Comment

Als er standaard halogeenverlichting gebruikt word heb je eigenlijk ook al erg snel een correctie filter nodig. Grote verschillen tussen een led en een halogeen is dat een halogeen wat meer oranje achtig word als je het terug dimt. Led heeft dit nagenoeg niet.

Dus ja je zal aan de filter mogen gaan.

@ Daan.
      Er zijn meer dan genoeg armaturen die heel erg netjes warm wit weergeven. Zo goed zelfs dat er al complete tv studios op led draaie.

Deze verbeterde led verlichting voor zeg front verlichting word steeds beter en ook goedkoper. Er zijn tegenwoordig dus ook steeds meer en meer budget vechters die een erg net led lampje op de markt zetten. Zo kom je ze ook steeds meer en meer tegen in de spotjes wereld. De led verlichting die in mijn afdak verwerkt zit of de led strip in onder in de trap kast is niet eens meer echt te onderscheiden van halogeen

Comment

Nu geven deze Performers een behoorlijk wit licht af en is het nauwelijks warm wit te noemen. Totaal ongeschikt licht voor de mensen op het podium.
        Er zijn meer dan genoeg armaturen die heel erg netjes warm wit weergeven. Zo goed zelfs dat er al complete tv studios op led draaien.
        Er bestaan zeker armaturen met mooi warm licht. Onlangs is bij ons het theater compleet verbouwd, naast een op maat gemaakte geluidsinstallatie is er volledig overgestapt op LED.
        Een dure business en we hebben heel erg veel verschillende modellen getest. De lampen die we uiteindelijk genomen hebben zijn een paar duizend euro p.s. en niet bij Bax te koop. Aan echt mooie, warme, LED theater verlichting hangt nog steeds een groot prijskaartje. Goedkopere opties als de Showtec's hebben we ook geprobeerd, even opgehangen en meteen weer naar beneden gehaald. Het is inderdaad heel koud licht.

Filters en LED-verlichting kan, maar bleek niet het meest ideaal te zijn, tenminste om kleuren te maken, voor in het theater zelf hebben we daarom extra spots aangeschaft, hetzelfde idee alleen dan uitgerust met RGB-leds.

Bij aanschaf van een nieuw lichtsysteem en vooral een LED-systeem dat mensen moet gaan belichten had je eigenlijk al moeten kijken of je LED's niet te koud waren.
        Een filter ervoor is inderdaad dan je laatste redmiddel, maar ik zou heel kritisch zijn, mocht het resultaat nog steeds niet een goed gevoel geven, probeer dan om het terug te brengen of eventueel om te ruilen. Ik weet niet of jij of iemand anders verantwoordelijk was voor de aanschaf, maar als ik iets van onze verbouwing heb geleerd is het wel om van te voren goed te kijken wat LED-verlichting doet en je heel goed te oriënteren, want het is nu wel 16x 500,-.en het zou zonde zijn als het dan niet zou voldoen aan je eisen.

LED heeft voordelen zeker, maar kan ook veel nadelen hebben wanneer gebruikt als theaterverlichting...

@Daan
        Er bestaat zeker warme LED verlichting, wat niet RGB is. Zoals ik al zij, ons hele theater draait er op. We hebben prachtig RGB horizonbakken en backlight die een heel erg net vermogen geven maar nog geen 20 bij 10 cm zijn. Je hebt ook gewoon LED-volgspots. Die allemaal mooi warm licht af geven. Zit ook wel een aardig prijskaartje aan maar het werd steeds beter betaalbaar. Het levert ook geld op hoor uiteindelijk. Van de 3 krachtstroompunten die we hadden puur en alleen voor licht, gebruiken we nu 1 voor alles. Waardoor we eindelijk audio en licht goed van elkaar konden scheiden. Niet dat er nog een dimmer in de buurt is, want als je een ding niet moet doen (en dat is gelijk ook een nadeel van led) is het hallogeen theaterverlichting combineren met LED.

Comment

Dank voor jullie reacties. Zelf ben ik gelukkig niet verantwoordelijk voor wat er in gehangen en geoffreerd werd. Men heeft zelfs de technicus die de apparatuur moet bedienen niet bij het proces betrokken of naar zijn mening gevraagd.
          Naar mijn idee een zeer slecht handelen vanuit de organisatie. De leverancier neem ik het niet eens zo erg kwalijk. Die doet ook alleen maar wat ze gevraagd wordt.

Ik zal jullie adviezen en tips in gedachte houden en doornemen met de technicus op locatie.

Dank!

Comment

Working...
          X