Announcement

Collapse
No announcement yet.

DMX parralel aansluiten?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DMX parralel aansluiten?

Hoi Baxers!

Ik heb een situatie als volgt, een podium heeft in het dak verschillende punten waaruit dmx afgetapt kan worden. Echter stel je wil een punt aan de ene kant van de zaal en de andere kant van de zaal gebruiken moet je de tussenliggende tappunten doorlinken met korte dmx kabels. Kan het echter ook zo zijn dat op elk punt signaal staat? Dus zonder onderling doorlussen?

Een beetje het idee van een dmx splitter, alleen dan heb ik iets van 12 uitgangen nodig o.i.d.

Wie o wie kan mij helpen? Wordt erg op prijs gesteld.

Groeten,
    Hidde

Waar komen de DMX kabels samen? Daar zou je kunnen zien of er meerdere aansluitingen zijn, of als je maar 1 punt vind. Het meest logische lijkt me dat alle aansluitpunten ergens anders op een centrale plaats heen gaan. Beste lijkt me om eens op avontuur te gaan in de coulissen ;)

Comment

Bedankt voor de reactie!
      Het zit zo, de zaal heeft 3 punten. Voor midden en achter.
      Naar elk punt gaat één dmx lijn vanuit een centrale dmx splitter. Deze gaat weer naar de control booth waar de lichttafel staat. Het signaal uit de tafel wordt dus verdeeld naar die drie punten.
      Echter als wij op het achterpunt (het podium) lampen willen aansluiten moeten wij eerst uit het plafond (dus de lijn uit de centrale splitter) dmx halen, naar het eerste apparaat voeren. Dan weer uit het apparaat en in het dak. Als wij dan het volgende aansluitpunt in het dak willen bereiken moeten wij deze eerst weer doorlussen naar elkaar via korte xlr kabels.

Er staat dus geen signaal op de kabels, achter het plafond zit alleen weer een korte xlr kabel die in en output doorlust.
      Hopelijk snap je mij ;).

Comment

ik heb het even schematisch proberen te maken:

Is dit een beetje wat je bedoeld? In dit geval moet je ook iedere lamp een ander adres geven, ondanks ze op een andere "groep" zitten. Ze komen namelijk allemaal op de zelfde controller toe

Comment

Van nuit een splitter kan je parallel werken. Dus 1 lijn word opgedeeld in 3 lijnen.
          Vannuit een lamp moet je in serie werken en dus telkens doorlussen van de 1ste lamp naar de 2 en zo verder. Het einde van je lijn ( laaste lamp ) hoeft niet terug naar het begin. Hier kan je een soort van eindstop op zetten ( terminator )

Dus heb je de kabel uit het plafond en moeten hier 2 lampen op aangesloten worden ga je van het plafond naar lamp 1. Lamp 1 uit naar lamp 2 in. Klaar. Eventueel de terminator in de laatste dus ( lamp 2 ) en het is helemaal top.

Heb je op punt 2 uit je dak ( die dus vanaf je splitter komt ) ook 2 lampen hangen doe je precies het zelfde. Vannuit dit punt naar je eerste lamp en dan door naar je 2de. Zijn het er 10 dan ga je zo dus verder en verder en verder tot de 10de lamp en dan daar weer de terminator.

Comment

Ik begrijp dat er overal over de lengte korte XLR-kabeltjes zijn vastgesnoerd, met de male en female los. Indien je armaturen monteert, kun je die dus gebruiken om je armaturen via DMX te verbinden.

Om aan de andere kant van de zaal te komen en daar ook DMX te krijgen, kun je een splitter gebruiken, zoals deze Showtec.

Dan heb je een X aantal lijnen die een kopie-DMX-signaal aan boord hebben, gebaseerd op het signaal van je originele DMX-lijn (technisch gezien, signaal wordt afgebroken en met 'verse' voeding weer opnieuw opgebouwd bij de meeste splitters/boosters).

Maar, dan moet je nog steeds een paar 'hoofdlijnen' tussendoor aanleggen. Stel dat je 6 hoofdlijnen legt, dan kun je altijd 'verse' DMX pakken voor armaturen die je willekeurig ophangt.

Comment

Working...
            X