Announcement

Collapse
No announcement yet.

welke volgorde aankoop verlichting? En hoe aan te sluiten?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• welke volgorde aankoop verlichting? En hoe aan te sluiten?

Hallo,

Ik ben Luc, 17 jaar en draai regelmatig op feestjes bij vrienden.
    Hiervoor gebruik ik een Pioneer 350 set en een DAP Clubmate II.
    Nu wil ik mezelf gaan aanbieden om op feesten te draaien,
    maar het lijkt me toch verstandig om eerst wat (basis) verlichting te kopen.
    Hier heb ik alleen totaal geen verstand van.
    De volgorde van de aankoop lijkt me niet geheel onbelangrijk, daarom wil ik het toch even navragen.
    Ik zat zelf te denken aan de volgende volgorde: Lichtbrug, 4? ledparren, lichtscanners, rookmachine, laser.
    Ben ik nog wat belangrijks vergeten voor een goede basis?

Van het aansluiten van de lichten heb ik ook weinig verstand.
    Wel weet ik dat de lichten door de muziek aangestuurd kunnen worden via een dmx kabel.
    Maar hoe ik die moet aansluiten en of ik hier ook nog zo'n licht controller voor nodig heb is mij onduidelijk.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk genoeg.
    Alvast bedankt!

Ik mag aannemen dat je dan kleine feestje wilt doen? LED parren zijn leuk, maar de standaard setjes hebben niet veel bereik.
    Rookmachine zou ik niet eens toepassen in een kleine ruimte en is alleen een leuk extra voor als geld over hebt
    Even zo voor een laser, ik zie daar nooit veel toegevoegde waarde in op kleine feestjes, bij live optredens in het groot kan het een aanvulling zijn.
    Scanners hebben je in soorten en maten, maar evenzo als de laser.

Licht stuur je aan met een lichtsturing (whats in the name). Signaal gaat tegenwoordig digitaal via DMX. Mijn ervaring is dat er in het goedkopere segment veel beperkingen zitten aan de mogelijkheden. Zeker als je verschillende soorten lichteffecten wilt gaan combineren.
    De standaard LED par balken werken vaar ook standalone en kunnen bedient worden met knopjes achterop of via een afstandsbediening.

Ik zou zeggen, kijk eens wat er gepost wordt van bestaande producties en maak daar je keus uit. Vooral youtube filmpjes leer je een hoop van.

Comment

Beste,

ik ben zoals al gemeld akkoord dat je eerst best een standaard licht set neemt met LED parren en voor een setje betaal je niet echt veel,
      en ja kan er al wel wat mee zoals strobo effect, flood licht, puls effecten op de beat maar om dit mooi te krijgen moet je al wel wat verdiepen in het besturen over dmx.
      en als ik een suggestie mag doen zal ik gaan voor de COB LED's deze hebben een mooi kleurmenging en geen veschillende leds of lenzen waar je op ziet + dat je bij sommige nog kunt veranderen van graden dat ze moeten strallen voor bv strakke bundel of meer gespreid.

hier enkele voorbeelden

American DJ Dotz TPar System met 4 x 30 Watt COB Tri RGB LEDs koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

JB systems COB-4BAR koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

en voor verdere lichten kan je na een tijdje gaan zien voor movingheads of scanners (alleen moet je scanners best hangen en komt er al een lichbrug bij kijken) en een rookmachine of persoonlijk zal ik gaan voor een hazer (voor kleiner rookpluimen die minder storen).
      maar dan kan je best alles via dmx aansluiten om een mooi eind show te geven en geen kermis.

mvg Gino

Comment

Bedankt voor jullie reactie!

@vrijevogel ik ga inderdaad kleine feestjes geven. Dit zal voornamelijk in een huiskamer, kleine zaal, of achtertuin o.i.d zijn.

Ik ben eigenlijk van plan om een aantal losse parren te kopen en die op een lichtbrug te zetten.
        Aangezien ik anders als ik een licht effect erbij koop ook nog een lichtbrug erbij moet kopen.

@Gino V Bedankt voor de tip, maar de lichten die jij aanraad vindt ik iets teveel van het goede.;)
        Ik weet nog niet hoeveel feesten ik ga geven, en anders verdien ik het geld bijna niet terug.

Liever kijk ik eerst naar alles wat nodig heb voor een setje led parren, en mogelijke uitbreiding voor later.

Want als ik een lichtbrug wil kopen, met daaraan bijvoorbeeld 4 ledparren. heb ik dan ook zo'n balk nodig(geen idee hoe het heet),
        want die balken zie ik namelijk bij elke led par set.
        En zoiets heb ik dus ook nodig?
        De scanmaster is al jaren mateloos populair, maar Showtec heeft besloten ook een versie uit te brengen die net iets andere mogelijkheden biedt, waaronder de optie om kanalen te kunnen patchen.

Comment

Het is wel handig, maar niet nodig.... De meeste balken werken heel goed standalone.
          Een brug dat niet een beetje teveel van het goede voor 4 parren? Een statief volstaat ook wel neem ik aan

Comment

Ja dat zal vast wel. Maar als ik over een tijdje bijvoorbeeld 2 scanners erbij wil, moet ik toch nog een brug kopen.
            Dus lijkt het me handiger om gelijk een brug te kopen.

Comment

Working...
            X