Announcement

Collapse
No announcement yet.

Showtec flexstrips op accu

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Showtec flexstrips op accu

Voor de bouw van statafels willen wij gebruik maken van LED strips op accu. Er zijn enkele standaard systemen op de markt, maar deze liggen buiten budget. Als wij de inkoop kunnen drukken kan ik de prijs voor de verhuur immers ook scherper aanbieden.

Het lijkt mij mogelijk om de Showtec Flexstrips te voeden via een 12v accu. De aansturing is inmiddels 12V conform de specificaties. Zie ik iets over het hoofd? Moet er een stabilisator tussen? Een lege accu geeft immers steeds minder voltage.

Is het verder mogelijk om de strips in losse stukken te knippen en vervolgens te solderen of is de mantel van de strips hier niet geschikt voor?

Welk type accu wil je gaan gebruiken?

Comment

Gewoon 18v accu pakken en deze met een 7812 naar 12v brengen.
      Eventueel met een zenerdiode uit laten schakelen bij <10V

Comment

Om welke led strips gaat het, die setjes van 3 meter?

Die vragen 1,5 A dus dat zou ik niet via een 7812 laten lopen, maar dat is ook niet nodig want die doen het heus wel met een iets lagere spanning.
        Ik heb zo'n setje besteld dan kan ik het testen op een regelbare voeding dan zie ik wat er gebeurd als de spanning zakt.

En hoe lang moet het kunnen branden op een volle accu, en wat bedoel je met knippen en solderen ?
        Wil je ze korter maken ?

Comment

Ik heb net mijn flexstrip ontvangen en om de 10 cm staat er een schaar symbooltje op de strip dus het lijkt erop dat je ze in iedere geval kan inkorten.
          Waar je ze kan knippen zitten ook kopervlakjes dus eventueel draden solderen en weer koppelen zal ook wel lukken.
          Ik zal later vandaag de regelbare voeding aansluiten en kijken wat er gebeurd bij een iets lagere spanning en zal wat detail foto's maken van die inkort markeringen.
          Al met al een leuk en goedkoop stripje om in meubels te verwerken, ik ga direct eens verzinnen wat voor leuks ik er mee kan maken.
          En voor dat geld zit er ook nog een IR afstandsbediening bij.

Comment

Zo eerste meetresultaten resultaten zijn er.

Aangesloten op een regelbare Delta Electronics Lab voeding 0 - 30 volt bij I max van 0 - 3 amp.
            Voor de metingen heb ik gewoon de ingebouwde meters gebruikt van de Delta voeding aangezien die nauwkeurig genoeg zijn voor dit doel.

12 Volt alles doet het normaal bij een stroom verbruik van 0,25 amp ( op 1 kleur ) tot 1,3 amp ( bij wit licht max sterkte )
            10 Volt alles doet het normaal zonder of minimale hoeveelheid licht verlies
            8 Volt alles doet het normaal maar met duidelijk mindere hoeveelheid licht

Dus als je bv een 12 V lood gel accu gebruikt die je overal redelijk goedkoop kan vinden dan is er geen enkele noodzaak voor een regulator, immers deze accu's zijn leeg als ze een spanning bereiken van 10,5 volt.

Een Lipo van 11,1 volt is dus ook goed bruikbaar ondanks dat deze vol maar 11,1 volt afgeeft, het voordeel van een Lipo is de hogere energie dichtheid maar ze zijn wel duurder.
            Een Lipo heeft een cel spanning van 3,7 volt de accu spanningen zijn 3,7 - 7,4 - 11,1 volt.

NiCd lijkt mee geen goede optie omdat dit type accu's last hebben van het geheugen effect en ze dus na een tijdje in gebruik niet meer de volle lading bevatten.
            Een NiCd heeft een cel spanning van 1,2 volt accu spanningen zijn 7,2 - 8,4 - 9,6 - 10,8 en 12 volt.

NiMh is ook te gebruiken maar dit type accu heeft een hoge zelfontlading.
            Een NiMh heeft ook een cel spanning van 1,2 volt accu spanningen zijn 7,2 - 8,4 - 9,6 - 10,8 en 12 volt.

Al deze accu's en de bijbehorende laders kan je het best kopen bij een modelbouw zaak.

Comment

Top van die meetresultaten. Statafels zijn voor een feest of evenement, dus de brandtijd moet toch wel zo'n 6-8 uur zijn.

Comment

Een accu zoals deze lood-accu-12-volt heeft een capaciteit van 12Ah.
                12Ah is voldoende om de strip met wit licht zo'n 8 uur te laten branden.
                Als je vooral kleuren laat wisselen is het stroomverbruik een stuk minder en zou je al voldoende hebben aan bv die van 7Ah.
                Last edited by Dratsabylgu; Thursday-17-07-2014, 20:35.

Comment

Als de accu kleiner en lichter moet zijn kan je kijken naar lipo accu's bv een 11,1 volt 5Ah die zal het ook wel een avond uithouden maar kost dan wel ineens 77 euro ipv 25 of 38 euro voor een loodaccu.

Comment

Voorlopig gaat de voorkeur nog uit naar een loodaccu. Hierdoor kan je meerdere accu's op voorraad hebben, zodat er altijd voldoende voorraad is van volle accu's.

Comment

Working...
                    X