Je kunt het allicht voorstellen, het blijft toch iets dat erg interessant is en zulke middagen zijn altijd erg gezellig.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
LED of Normale par?
Collapse
X
-
Terug van vakantie, maar ga ook eens even reageren:
Ledparren:
-De toekomst, maar nog niet op dit moment.
Led ontwikkeld zich steeds maar door, denk bijvoorbeeld aan de nieuwe vari*lite VLX, kan geen enkele led fixture tegen op. Komen we gelijk ook op het volgende punt, wat is nu eigelijk je budget en wat wil je er mee doen?
Disco/drive-in: Lekker een goedkope ledpar nemen, klant maakt zich echt niet druk over een kleurenmenging.
Theater/band/musical/ect: Ga voor een par, of ga voor een goede ledpar (lees: een ledpar met een hoge output en ledjes die alle kleuren kunnen doen (RGB ledjes)
Voor optie 2 (theater) kan je beter gewoon een par nemen, is veel beter in te zetten, voor de professionele wereld worden de lampjes voorlopig nog niet verboden (als dat al zal gebeuren) en zelfs dan zul je ze nog lang kunnen kopen (Flashlight en vele andere grote bedrijven zullen gelijk een grote vooraad aanleggen).
Mocht je echt een ledpar willen gebruiken voor weinig geld zonder een lelijke kleuren mengeling? Dan zou ik een ledpar met hoge output nemen en er een frost filter bij doen
Mijn keuze zou naar de par gaan, led is nog niet ver genoeg (en je lampjes zijn zo weer verouderd), bovendien wil je een ledpar niet buiten hangen, een par kan dat wel hebben (zo gauw je de dimmer maar droog plaats).
Vraagjes:
Budget
Wat wil je er mee doen
Wat voor een output moet het zijn
Met de info die je nu geeft is het moeilijk een antwoord te geven, het lijkt nu meer op een ''Ik wil een box kopen maar welke?'' vraag (en dan zijn er gewoon teveel mogelijkheden)
Comment
-
@ Paradise: er kan geen sprake van zijn dat "de grote bedrijven" een grote voorraad aanleggen, tenzij ze heel erg dom bezig zijn. Het is namelijk verboden om gloeilampen te verkopen boven de 100W, of ze nou nog van vorige maand komen of zo oud zijn dat ze nog zijn gedropt door de Canadezen in '40/'45, ze mogen niet meer verkocht worden. Als ze dus slim zijn proberen ze door hun voorraad heen te zijn als (klopt, ALS) de lampen verboden worden. Dit gaat denk ik wel gebeuren, maar dat is een kwestie van vele jaren denk ik. Ik gok dat je met normale parren nog tot 2015 goed zit.
Comment
-
Als er een verbod komt is dat zeker niet binnen 5 jaar. Binnen 5 jaar schrijf je parren toch wel af.
Maar dat betekend helemaal niet dat led parren on interessant zijn. Over twee weken hebben wij een schoolfeest voor zo'n 500 man. Er is geen krachtstroom aanwezig. Ben ik nu even blij dat ik net ledjes heb aangeschaft;)
Comment
-
Een schoolfeest zonder krachtstroom? Dat is hetzelfde als een pannenkoek zonder stroop: niets! Hoe doen ze dat normaal gesproken dan? Met de stereotoren van Meneer Jansen?
LED parren zijn zeker interessant, maar ik denk nog voor te weinig mensen heel interessant. De lichtopbrengst is nog niet echt heel ver ontwikkeld, het is echt nog het beginstadium van het hele concept. Natuurlijk is er in de afgelopen 10 jaar veel gebeurt met de LED-technologie, maar pas het laatste jaar is het echt grootschaliger toegepast. Ik denk dat het over een jaar of 2 à 3 heel interessant is omdat er nog minder stroom wordt verbruikt voor nóg meer lichtopbrengst. Maar dat zegt mijn kristallen bol!
Comment
-
-
Meestal bemoei ik met niet met dit soort discussies, omdat ikzelf mijn MacMah Led Par setje gebruik voor mijn zangactiviteiten en geen disco heb, maar als je zoveel stroom nodig hebt is het alleen al uit milieuvriendelijk oogpunt interessant om met LED te gaan werken. Het is ook niet voor niets dat de gloeilampen verboden worden tenslotte, je moet ook denken aan degene die na ons nog op aarde zijn. Niet dat ik roomser ben dan de paus en zelf nooit wat verkwist, maar daar waar mogelijk doe ik er toch iets aan en dat kan zeker met LED al heel goed. Niet alleen op de bühne, ook thuis gebruik ik al LED i.p.v. gloeilampen. Ook dit zou dus een belangrijke plaats moeten innemen in de overweging om met LED te gaan werken of niet.
Comment
-
Originally posted by LaRoche View Post@ Paradise: er kan geen sprake van zijn dat "de grote bedrijven" een grote voorraad aanleggen, tenzij ze heel erg dom bezig zijn. Het is namelijk verboden om gloeilampen te verkopen boven de 100W, of ze nou nog van vorige maand komen of zo oud zijn dat ze nog zijn gedropt door de Canadezen in '40/'45, ze mogen niet meer verkocht worden. Als ze dus slim zijn proberen ze door hun voorraad heen te zijn als (klopt, ALS) de lampen verboden worden. Dit gaat denk ik wel gebeuren, maar dat is een kwestie van vele jaren denk ik. Ik gok dat je met normale parren nog tot 2015 goed zit.
Comment
-
Probeer jij daar de overheid maar mee te overtuigen. Toch zal ook de conventionele par er aan moeten geloven denk ik.
En tegen die tijd zullen de acceptabele fixtures ook een stuk minder duur zijn. Moet je maar kijken naar de eerste LED-parretjes, die kostten ook een flinke duit geld (net als LED-tubes). Nu kan je er al eentje scoren voor ca. 50 euro.
Comment
-
@ Paradise:
Halstarrig vasthouden aan iets omdat het altijd een gewoonte is geweest is nogal kort door de bocht en bovendien, als niemand meer met de "gewone parren" mag werken zal het verschil in lichtopbrengst wegvallen en wint het milieu uiteindelijk toch. En bovendien, mijn ervaring is dat het met minder licht vaak veel romantischer is. ;)
Comment
Comment