Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scanner en DMX, welke controller....

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Scanner en DMX, welke controller....

Ik denk er aan om een setje scanners aan te schaffen.
    Nu heb ik nog nooit iets gedaan met DMX, welke controller is geschikt voor gebruik met 2 scanners?
    m.a.w.

Waar moet ik op letten?

Als je wil weten waar je op moet letten moet je eigenlijk als eerste een check lijstje maken met daarin wat je ermee wil gaan doen.
    Dus.
    Waar ga je de scans voor in zetten?
    Dan kan je gaan kijken waar ze dus aan moeten voldoen.
    Hoe fel ze moeten zijn,
    Wat voor bereik heb je nodig, ( bij een scan vaak niet zoon probleem )
    Eventuele max afmetingen en gewicht,
    Heb je wel of niet een appart gobo en kleuren wiel nodig of misschien is dit niet nodig,
    Eventueel de lichtbron, ( energie verbruik enz )

Nu is dit ook zo met je dmx tafel.
    Je kan het zo gek maken als jezelf wil. Dus is het maar net wat je uit wil geven en wat je ervoor terug wil.
    Dit kan heel makkelijk van een scanmaster tot een grand ma2
    Nu heeft wel meteen elk zijn eigen eigenschappen.

Probleem van de meeste erg goedkope controllers is dat je erg beperkt bent in de mogelijkheden. Hier kan je bijvoorbeeld niet of nauwelijks live aanpassingen doen. maar ook is het dan bijvoorbeeld niet mogelijk om verschillende chases over elkaar heen laten lopen. Alles moet dan dus in 1 show compleet geprogrammeerd worden.
    Bewegingen, kleuren, gobo's. Alles moet in 1 keer geprogrammeerd worden.

Zelf heb ik hier nogal een hekel aan omdat je heeeeel erg beperkt bent in de mogelijkheden en aanpassingen eigenlijk al helemaal niet meer mogelijk zijn. Nu is dat met 2 scans natuurlijk niet zo dat je erg complexe en moeilijke shows zal gaan maken maar een nadeel is het wel.

Daarom zou ik dus in ieder geval kijken of je de show live kan aanpassen en of je meerdere chases, scene's tegelijk kan activeren / aansturen. Nu is een grand ma2 wel het andere uiterste maar het geeft wel aan wat de verschillen zijn.

Dan heb je nog de software. Hiermee kan je via je computer je lampen aansturen. Ook hier zijn er weer verschilllende mogelijkheden maar vaak is er al best wat mogelijk met de eenvoudigere en goedkopere software met interface. Nadeel hier is dat je wel een computer nodig hebt.

Comment

Ik weet niet als ik hier reclame mag maken over iets wat Bax niet verkoop maar ik ben heel tevreden over een standaard Enttec open DMX (60 euro) en freestyler DMX (Gratis) Is wel via computer.

Comment

Enttec open dmx kastjes werken inderdaad best netjes. Ook kan je hier meerdere soorten dmx software voor gebruiken om het mee aan te sturen.

Let wel op. Niet met alle dmx software kan je met enttec gebruiken. En je moet wel een computer of laptop hebben om het te kunnen gebruiken.

Freestyler vind ik zelf niet de meest praktische en handige software. Maar het is inderdaad wel gewoon gratis en met erg veel goedkopere universele dmx dongels te gebruiken

Comment

Beste forum leden,

ik heb een vraagje ik heb 4 scanners van 60watt led laatst gekocht. Nu wil ik er een fatsoenlijke tweedehandse/nieuwe controller voor. Had hiervoor een simpel scanmastertje maar daar kom ik niet ver mee. Vriend van mij heeft een SGM pilot 2000 en die zei dat daar voorgeinstalleerde programma's inzitten en dat het makkelijk maakt om showtjes te maken. Alleen een pilot 2000 vind je niet snel via marktplaats meer. Weten jullie iets waar je makkelijk programma's meemaakt voor 4 scanners en ook met die voorgeinstalleerde programma's(bv 8tjes maken etc).

Alvast bedankt,

Collin

Comment

Working...
          X