Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moving blinder

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Moving blinder

Hallo Forumleden!

Ik heb een vraag over het aansturen van mijn moving blinder / moving heads.
    Zelf heb ik met licht niet zoveel ervaring, de vraag is als volgt:

Ik heb een moving blinder nu wil ik deze van een afstand kunnen bedienen.
    met een lichttafel of rode knop? ect.
    De vraag is wat heb ik hier nou precies allemaal voor nodig? aan kabels / apparatuur.
    Graag wil ik daarnaast ook dat er een mogelijkheid is om nog een moving head erbij aan te sturen.

Eigenschappen blinder:
    stroomverbruik: 2800W
    lamp: par 36 120V / 650W DWE
    pan beweging: 540 graden
    tilt beweging: 270 graden
    autocorrectie
    sturing: DMX-512 (6 kanalen)
    ingebouwde dimmer (0-100%)
    digitale addressing

Eigenschap movinghead:
    stand-alone, geluidgestuurd, Master/Slave of DMX te besturen
    DMX-besturing via 5 of 13 DMX kanalen
    variabele elektronische strobefunctie
    elektronische dimmer: 0 - 100%

Groeten, Escalade.

Hiervoor heb je een DMX controller of DMX software plus hardware dongle voor nodig. Deze verlichting is niet van het 'plug & play' type. Je moet de effecten middels de controller de juiste parameters geven om ze te laten doen wat jij wilt.

Iedere stand van het effect (scene) zal je moeten vastleggen. Denk dan aan;

- dimmer stand (0 - 100%)
    - kleur
    - gobo
    - pan positie
    - tilt positie

Iedere parameter zoals hierboven aangegeven betreft een apart DMX kanaal dat je met behulp van een controller of software aanstuurt. Er komt dus iets meer bij kijken dan een simpel apparaat met een rode knop.

Nu heb je de keuze tussen een controller en software. Een controller wordt meestal gekozen voor eenvoudige shows met parren en andere statische lichteffecten. Wat eenvoudige scanners zijn ook nog prima aan te sturen met een controller.

Gezien het aantal DMX kanalen op je effecten zijn het geen geavanceerde apparaten dus met een scanmaster achtige controller zou je de boel in principe prima kunnen aansturen. Ik moet wel zeggen dat het met een controller wel lastig is, zeker zonder ervaring, om de pan en tilt stand per scene goed in te stellen. Mooie shapes en vloeiende bewegingen maken met een controller a la scanmaster is eigenlijk niet te doen. In dat geval kom je al gauw op een software pakket uit.

Comment

Het is voor thuisgebruik, maar zolang het doet wat ik wil ben ik tevreden haha.
      De keuze ligt een beetje aan wat het gaat kosten. Software is wel mogelijk, ik heb een computer met internet tot me beschikking.
      De vraag is welk software pakket heb ik precies nodig? en kan ik daarmee ook mijn movinghead aansturen? te gelijke tijd? gaat dit allemaal op 1 software?
      Ben erg benieuwd hoe ik dit kan aanpakken met software :)

Gr.

Comment

Als het echt alleen voor thuisgebruik is zou ik zo simpel mogelijk houden. Wanneer je die kopjes in de standaard DMX modus (5 kanaals) gebruikt dan zou ik gewoon kiezen voor een controller. Aan de hand van het aantal DMX kanalen kan je zien dat echte fijnafstelling van pan, tilt en focus toch niet mogelijk is. Met een scanmaster moet je deze combinatie prima aan kunnen sturen:

Ayra OSO 1612 DMX koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

Wil je software gebruiken dan openen zich meer mogelijkheden, maar voor simpele toepassing is het misschien teveel van het goede. Je zou wel eens kunnen kijken naar het gratis DMX programma freestyler. Op die manier kun je kijken of dit makkelijk te begrijpen is voor je. Je hebt dan nog wel een DMX dongel nodig.

Comment

Hallo Ronald,

Welke dmx dongel zou ik nodig hebben? als ik software zou willen gebruiken? en hoe stuur ik dat signaal naar mijn movinghead?
          Ook heb ik gekeken naar een dmx controller. Nu had ik op het oog de showtec scanmaster 1 en de showtec scanmaster 3.
          Welke is hiervan de beste optie?

En heb ik als ik via een controller wil werken, moet ik dan ook een dimmerpack of switchpack kopen?
          Of kan ik hem direct aansturen?

Comment

Wanneer je voor de gratis software van freestyler kiest, dan zal je nog een dongle moeten zien te bemachtigen die goed werkt met deze software. Volgens hun forum wordt de apparatuur van Enttec veel gebruikt, maar dit is iets dat we zo niet verkopen. Het voordeel van open source software is dat het gratis is. Het nadeel is dat je voor het support gedeelte op jezelf bent aangewezen.

Wij hebben verschillende complete pakketten in het assortiment. Van heel basic tot (semi) professioneel. In jouw geval zou ik kiezen voor een niet al te uitgebreid pakket, want voor slechts 4 fixtures met max 5 kanalen per fixture heb je geen pakket nodig met honderden dmx kanalen. Wellicht kan je eens kijken naar de MyDMX van ADJ. Deze software is redelijk eenvoudig te bedienen.

MyDMX 2.0 is de vernieuwde versie van de bekende instap-software. De ideale manier voor beginners om kennis te maken met DMX-software. Werkt zowel met Windows als Mac en is nog gebruiksvriendelijker dan voorheen!

Wanneer je met een controller gaat werken heb je voor jouw effecten geen dimmer- of switchpack nodig. Deze packs dienen alleen om conventionele verlichting als halogeen parren aan te kunnen sturen die niet over een DMX aansluiting beschikken.

De verschillen tussen die scanmasters zijn niet zo groot. De scanmaster 3 heeft als extra een joystick om de pan en tilt stand van bewegend licht beter te regelen. Dit werkt overigens niet out of the box. Voor iedere fixture moet je het pan en tilt kanaal in de controller eerst definiëren.

Zelf vind ik overigens een fader beter werken voor de pan en de tilt met betrekking tot movingheads omdat deze minder direct reageren dan scanners. Voor jouw setup zou dus een scanmaster 1 voldoende zijn.

Het aansluiten van DMX apparatuur gaat volgens een doorlusprincipe met behulp van DMX kabels die voorzien zijn van 3 polige xlr pluggen. Vanuit de controller of dongle ga je naar de ingang van fixture 1, en vanuit de uitgang van fixture 1 ga je weer naar de ingang van fixture 2, et cetera.

Comment

Working...
            X