Announcement

Collapse
No announcement yet.

LED-scanners

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• LED-scanners

Wat leuke scanners zijn toch wel redelijk essentieel voor een drive-in show leek mij, maar ze vreten behoorlijk wat prik, dus met de "nieuwe" LED technologie in mijn achterhoofd ben ik op zoek gegaan. Maar heb helaas weinig kunnen vinden wat aan mijn eisen voldoet.

Ik begin net met een drive-in setje samen te stellen en ben niet van plan duizenden euro's uit te geven.

Wat ik zou willen is een LED-scanner die het effect geeft van een "gewone" scanner. Dus: 1 straal, 1 kleur (dus niet het bolletjes effect zoals bij vele LED fixtures) en gobos.

Ik vond bij bax de eurolite tsl-100 led scanner en de american dj x-scan. Bij een andere shop vond ik ook nog de showtec clubscanner.
    Allemaal best prijzig en dus weinig keus ten opzichte van "gewone" scanners.

Aangezien het allemaal nieuw voor me is, vroeg ik me af of iemand hier een mening heeft over LED-scanners of dat ik iets over het hoofd zie, dat zoiets geen goed idee is.

Alle meningen zijn welkom! Alvast bedankt :)
    Last edited by Rick; Thursday-29-10-2009, 14:05. Reason: enigszins aangepast

Ik denk dat je het beste nog eventjes kunt wachten. Er worden tegenwoordig ook al 10W RGB en 20W RGB LED-modules gebruikt in lichteffecten, wellicht worden er ook nog scanners uitgebracht die hier over gaan beschikken. En dan kun je alle kleuren maken die je wil en die door een gobo heen jagen. ;) Maar of en hoe ze dit gaan doen, is nog maar de gok.

Wachten kost je geen geld en wellicht komt er nog een goede oplossing. Zelf ben ik overigens ook niet zo'n fan van de bolletjes-lichteffecten en scans, komen een beetje op hetzelfde neer en dat is zonde.

Comment

Bedankt voor de snelle reactie!

RGB scanners is het eerste waar ik op gezocht heb, maar heb er niks van gevonden. Als deze technologie in productie gaat is dat natuurlijk ideaal. Al ben ik niet kapot van de kleurmenging van tri-LEDs. Ben wel bang dat daar een flink prijskaartje aan gaat hangen.

Comment

Overigens is er op 14 november een LED vergelijkingsmiddag in de showroom in Goes, misschien een leuk idee om daar langs te komen!
        Last edited by Patrick Godschalk; Thursday-29-10-2009, 16:07.

Comment

Wel leuk om langs te komen, maar hier worden vooralsnog alleen LED-parren vergeleken.

Comment

Ik had het gelezen jah, LED parren zijn er al vollop. Voor andere fixtures, zeker dergelijke scanners, is het nog te vroeg om te vergelijken. Er zijn er nog niet zoveel van ;)

Comment

Een leuke (lees: goed presterende) ledpar kost €150,-

Een erg goeie ledpar kost €600,-

Een par 56 kost €15,- (?)
              Een par 64 kost €25,- (?)

Zie je het verschil in prijs? Wil je een goeie led scan dan zul je toch echt moeten gaan sparen, weinig scans en mh's die het tegen een MSD-250 lamp opkunnen en die zijn zeker niet goedkoop..

Bovestaande vergelijking was even om het verschil tussen een par en een ledpar duidelijk te maken, hetzelfde heb je met de scans...

Bovedien is het de vraag ofdat je niet beter een scan kan ontwikkelen met een sterke witte led, dan verschillende ledjes met verschillende kleuren?

Alle oude scans hebben een kleurenfilter, ik heb inmiddels ook al led scans gezien met kleurenfilters.

Zou CMY eigelijk ook mogelijk zijn met witte led's.

Comment

Er is zeker een prijs verschil dat had ik ook al opgemerkt, factor 2 tot 3. Maar LED is dan ook een stuk duurzamer en daarom naar mijn mening wel de moeite (geld) waard.
                Ik richt op een prijs onder de 300 euro.

Die scans met sterker witte LEDs zijn dus die scan die ik in de eerste post noemde. Die zijn er dus wel, maar niet erg veel keus. Ze hebben over het algemeen ook minder kleuren en gobo's dan reguliere scans. Waarom dat is is mij een raadsel.

Een tri-LED of RGB-LED zou het zelfde effect kunnen geven als met 1 witte LED alleen zijn er dan veel meer kleuren mogelijk, ik verwacht ook CMY of zeg ik dan iets geks? :S

Comment

CMY zou wel kunnen, alleen verwacht ik eerder dat er een RGB of RGBW(w=wit) wordt uitgedoktert omdat deze methode nogal wordt doorontwikkeld om zo veel mogelijk en heldere kleuren te kunnen maken.

Comment

RGBW bestaat al langer, word al vol op gebruikt (heb laatst 8x de Vari*Lite VLX gezien).

Maar opnieuw, als je het wilt moet je er voor betalen, anders lekker nog een gewone scan kopen..

Comment

Het bestaat inderdaad al, maar het is nog niet dusdanig uitgewerkt dat het voor bijna iedere fixture kan worden toegepast. Het begin voor het budgetsegment is er al, er zijn wel al een paar RGBW lichteffecten op de markt.

Comment

Originally posted by Paradise View Post
                        Maar opnieuw, als je het wilt moet je er voor betalen, anders lekker nog een gewone scan kopen..
                        Moeten ze er wel eerst wat maken ;) Die drie die ik kon vinden zijn leuk, maar het kan natuurlijk beter.
                        Het lijkt mij zoals Rick al zei het beste dat ik nog even de kat uit de boom kijk.
                        Iig bedankt voor alle reacties!!

Comment

Ze zijn er, en anders zul je ze wel vinden in de vorm van mh's.

Maar dat kan je toch verloopig nog niet betalen...(en ofdat het ooit betaalbaar word betwijfel ik..)

Comment

Als je een link kunt posten naar een rgb(w) LED scanner of mh zou dat fantastisch zijn, ik heb er geen kunnen vinden. En als het echt was is kan ik er wel wat extra geld tegenaan smijten.

Ben net wel een showtec mh tegen gekomen met 15 1w ledjes die aan rgb menging doen, is al een goed begin! Als ze dat nou in een scanner zouden doen.
                            Last edited by Het Beest; Friday-30-10-2009, 00:23.

Comment

Ik heb het dan ook niet over Showtec movingheadjes maar de producten van de grote fabrikanten maar goed:

Klik
                              klikk
                              Klikkk
                              Klikkkk
                              klikkk
                              Hoe sterk wil je je led scan exact? Highend zal binnenkort wel met een aantal sterke led scans komen
                              Last edited by Paradise; Friday-30-10-2009, 01:01.

Comment

Working...
                              X