Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lichtset voor school

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lichtset voor school

Goeiendag allemaal!

Voor een basisschool hebben ze gevraagd of ik wil hun geluid en lichten voor een klein podium kan verzorgen (het gaat hier echt om een klein podium met niet mega veel ruimte ervoor). Hiervoor heb ik een budget van 1500 euro gekregen. Het doel van de geluids en lichtinstallatie is als er een toneelstukje is, soms een feestje voor de kinderen en via de microfoon kunnen praten.
    Ik heb dus even gekeken en kwam op de volgende onderdelen die ik hiervoor nodig zou hebben. Graag zou ik jullie advies hebben of ik op de goede richting zit en of ik dingen vergeet.
    - Speakers dacht ik aan de Clubmate I of II (700,- inclusief kabels en statieven). Niet al te dure speakers met ik denk genoeg vermogen voor voor toneelstukjes en dergelijke of zal ik met twee topjes ook uit de voeten kunnen? Denk dat ik dan veel laag mis...
    - Led parren: zelf heb ik een Ayra Compar Kit 2 set staan, maar deze set in immens vel en als je dat op het publiek of toneel richt zullen ze verblind worden. Welke (led)spots raden jullie aan om te komen voor het doel als verlichting op het podium en die je in de zaal kan richten als er een feestje is? (ik dacht zelf aan 2 sets van 4 dus aan beide kanten van het podium een set. Ayra Compar Kit 1 is denk ik wat minder vel en het voordeel is dat deze een voetpedaal hebben en voorgeprogrammeerde standen, iemand ervaring mee?) (400,-)
    - Kwa lichteffecten: een Ayra TDC derby leek mij wel wat, lekker simpel en heeft een groot bereik. Ook kun je deze boven op de Ayra set plaatsen. (69,-)
    - Een Rookmachine (81,-)
    - Microfoonstatief (25,-) (Microfoon hebben ze volgens mij al)

Ik zit nu op 1370,-. Denken jullie dat dit genoeg zal zijn voor het doel? En vooral over de speakers en led parren zou ik graag van jullie nog wat advies krijgen!

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Florian

Mijn ervaring met scholen is dat deze vaak een simpele setup willen welke makkelijk opgebouwd kan worden en simpel bedient kan worden door een juf of meester.
    Dan zou ik zeker niet kiezen voor de Clubmate van DAP maar gewoon 2 fullrange (actieve) speakers pakken van 12 of 15 inch is vaak meer als voldoende, 2 combikabels er naar toe en klaar is kees.

Heb je ook al een mengpaneeltje en CD/DVD speler gedacht?

Wat je zal moeten bedenken/doorvragen wat voor toneelstukjes er gedaan gaan worden? Als er bijvoorbeeld ook een (eind)musical gedaan moet worden kom je met 1 microfoon niet ver.

Voor wat betreft de verlichting moet je bedenken dat je 2 doelen wil vervullen namelijk belichten en verlichten. Een voetpedaal is leuk maar niet wanneer je een podium gaat belichten. Ik denk eigenlijk dat je opzoek zal moeten naar een simpele lichtsturing.
    Een lichteffect en rookmachine zijn leuk maar deze zou ik eerst laten zitten en zorgen dat de basis in orde komt en vanuit daar verder gaan uitbreiden. Daarnaast is een rookmachine met de aanwezige brandmeldinstallatie vaak geen goede combinatie.

Weet

Comment

Bedankt voor je reactie!

Oke, dus ik kan beter voor twee fullrange speakers gaan, kost denk ik ook net wat minder. Speakers blijken nu toch niet de hoogste prioriteit te hebben al lijkt het ze wel handig om met meerdere microfonen tegelijk te kunnen werken. Zelf heb ik niet echt een idee hoe dat zou moeten werken, het liefst van die kleine headsets...

Wat ik zelf dacht als je bij die lampen een ayra lichttafel haalt kun je er enkele kleine presets in zetten. Dat je op de bovenste 8 knoppen 8 verschillende kleuren hebt en dan kan elke docent het paneeltje bedienen als je erbij zet welke kleur onder welke knop zit. Als je het ook maar iets lastiger maakt zullen de meeste mensen er al niks meer van snappen? Wat denk je hier van?

Comment

Als je me een pb stuurt dan kunnen we als je wil even contacten is net wat makkelijker dan een hele uitleg hier tikken.

Comment

Wat ik me afvraag als ik dit zo lees.
          Is het wel verstandig dat je hier aan gaat beginnen?

Je begint over headsets, meerdere microfoons tegelijk. Leerkrachten het zelf makkelijk kunnen gebruiken.

Ik ben namelijk bang dat dit een drama gaat worden.
          Lage kwaliteit materiaal, geen kennis van zaken, niet juist en daardoor waarschijnlijk al vrij snel niet meer gebruiken.

Het beste voor dit soort situaties.
          Vaste installatie,
          2 speakers op een muurbeugel
          4 of wat aan led parren aan het plafond monteren,
          Extern versterker met een super eenvoudige mixer. ( knopje harder zachter klaar meer niet )
          1 of 2 line ingangen ( aansluiting voor een minijack zodat er een telefoon of tablet of wat dan ook aan kan en eventueel een 1 he cd usb fm speler )
          1 of 2 microfoon ingangen ( dan wel of niet draadloos )
          Dit met een versterker in een kastje timmeren.

1 mega eenvoudige led controller. Echt elk knopje meer erop dan nodig is een drama.

Hopen dat het goed gaat.

De installatie, leveren van materiaal wereld is een totaal ander iets dan het hebben van een drive-in of zelf met licht en geluid werken.
          Je hebt namelijk te maken met mensen die het eigenlijk niets interesseert hoe het werkt en zich er wel vreselijk aan kunnen irriteren als het niet werkt.

Comment

Helemaal eens met ronnie

Comment

Working...
            X