Announcement

Collapse
No announcement yet.

Compacte wash movingheads

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Compacte wash movingheads

Er bestaan ondertussen in de lagere prijsklassen ook enkele leuke movingheads.

Ik heb nu een aantal showtec phantom 50MK2's.

Deze zou ik graag afwisselen met wash movingheads met zoom.
    Ik heb mijn oog laten vallen op de ADJ Inno pocket Z4 of de Showtec Shark Zoom Wash One

Heeft iemand ervaring met een van deze kopjes? De ADJ is goedkoper, maar minder output. Deze heeft wel een groter zoombereik. (10-60°)

De Showtec heeft dan weer krachtigere leds maar slechts een zoombereik van 6-36°. Voordeel is dat je hier waarschijnlijk wel echte "beams" mee kan imiteren.

Kan iemand me op weg helpen bij een keuze? Is 6-36° genoeg voor in een truss van 3~4m hoog?

Zijn er nog aanraders in dit segment? Ik zie ook washes met amber en UV, is dat "noodzakelijk"?

Andere suggesties zijn ook welkom. De zoom functie vind ik wel belangrijk. UV vind ik ook erg leuk.

Het zou ook leuk zijn om de washes als beurs/standverlichting te kunnen gebruiken in de witte stand. Is dat mogelijk of heb je hier echt meer de "bouwlampen" voor nodig?

Zoom LED movingheads met toevoegingen als UV zul je niet snel vinden. Als je gebruik maakt van een 6-in-1 chip krijg je al snel kleurschaduwen (je vertrekt immers per kleur vanuit een andere positie op de chip dus er is nooit perfecte overlapping) en daarom is er over het algemeen een lens met brede openingshoek toegevoegd om dat tegen te gaan.

Bedenk voor jezelf ook even of je de zoomfunctie echt vaak zult gebruiken. Het is een toffe technische feature, maar hoe vaak heb je het echt nodig? Kost je namelijk aardig wat extra budget, misschien is het juist leuk om dat te investeren in extra kopjes.
    Vergeet ook niet dat de ADJ Z4 kopjes 'slechts' een lichtopbrengst hebben van 21210 lux @ 1m op full output bij 10 graden.

Onlangs hebben we de Ayra ERO 406 binnen gekregen, misschien ook interessant om eens naar te kijken. Erg leuk compact kopje met een zeer nette lichtopbrengst en features voor zijn klasse. En deze hebben wel RGBAW+UV modules aan boord.
    Het grote voordeel van toevoegingen als wit, amber en UV is dat je je basiskleuren een flinke 'oppepper' kan geven. UV is tegenwoordig een stuk beter en geeft als los effect een heel mooi resultaat maar maakt ook kleuren als blauw en paars heel erg diep. Amber zorgt er voor dat je kleuren veel meer warmte krijgen. En met wit kun je mooie pastelkleuren als roze maken.

Wil je ook beams, dan kun je die afwisselen met een setje ERO 404. Die hebben een strakkere projectiebundel en RGBW LEDs.
    Beide movingheads maken overigens gebruik van quick coupler beugels, in tegenstelling tot veel andere movingheads.
    De ERO 404 heeft een lichtopbrengst van 31000 lux @ 1m bij full output en 17 graden hoek. Dat is nogal een verschil t.o.v. de ADJ. Het is een bredere afstralingshoek maar daarmee komen de kleuren wel mooier uit.
    De ERO 406 is lastiger te vergelijken met de ADJ omdat er geen gegevens zijn op 30 graden afstralingshoek en ze andere lichtbronnen hebben.

Vergelijk met de Showtecs is niet helemaal eerlijk omdat deze in een hogere prijsklasse zitten.

Weeg dus voor jezelf goed af of je het meer zoekt in de technische features (2 om 2 control en motorische zoom bij de ADJ) of toch liever in lichtopbrengst en montagegemak.

De movingheads als statische verlichting gebruiken is mogelijk met een DMX-controller er aan. Dan heb je juist gemak van wit en amber, zodat je een relatief mooi en sfeervol warm wit kunt maken. Dit zou ik minder snel doen met RGBW movingheads, tenzij je ze enkel als gekleurde spotlight gaat gebruiken (bijv. bedrijfskleur). Als je daar warm wit mee probeert te mengen krijg je meestal een beetje 'chemische' kleuren, vaak doordat blauwtinten wat overheersen. Een leuke unit die wel een vrij mooi warm wit kan maken is de CB150. Die heeft dan ook COB LED chips aan boord, een erg brede afstraling en een diffusielens om het licht aangenamer/zachter over te laten komen.

Mocht je de Ayra's eens vrijblijvend willen testen (thuis, of in 1 van onze winkels) laat het me dan even weten.

Comment

Working...
    X