Announcement

Collapse
No announcement yet.

Losse printplaat met leds JB Systems Silver Par 64 Leds

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Losse printplaat met leds JB Systems Silver Par 64 Leds

Hallo Bax,

Ik heb 10 JB Systems Silver Led par gekregen, jawel gekregen , van een vriend die met de hobby stopt.
    Van de tien zijn er 8 met defecte LEDS. Hoofdzakelijk blauwe leds.
    Ik heb al geprobeerd om van twee printen een werkend te krijgen maar dat is monikkenwerk!
    Ik heb ook al een email gestuurd naar JB Systems of ik de losse print met leds kan bestellen....helaas na 8 dagen geen reactie!

Mijn vraag is of jullie weten hoe ik aan deze printplaten kan komen?
    Onderdeelnummer op de printplaat is: LP-PAR64-6.PCB
    Model: LED PAR64 15 Silver

Dmx adres stel je in met dip switches op de achterkant, model wordt wat ik zo zie niet meer geleverd door jullie.
    Ik heb wel een link op internet gevonden....maar ja, Bax-shop is mijn favoriete shop!
    https://www.dj-verkoop.nl/JB-Systems-LED-PAR-64-Silver

Onze klantenservice zou dit voor je kunnen opvragen, maar dit zou ook bij Beglec (distributeur/importeur JB Systems) moeten gebeuren.

Ik weet wel dat deze producten al een poos uit het assortiment zijn, dus de kans dat zij deze nog kunnen leveren is zeer gering.
    Helaas zijn dit soort printjes ook niet universeel uitwisselbaar omdat de producten van iedere fabrikant anders zijn.

Opties:
    1. inderdaad opnieuw solderen, kost wat tijd maar meestal is het voldoende om de contacten even te laten vloeien en het werkt weer. De LEDs zijn meestal in groepjes van 3 a 6 geschakeld dus vaak kun je met 1 soldeerhandeling een groepje werkend krijgen.
    Misschien kun je wel een lokale school met elektrotechniek-afdeling hiervoor strikken als een leerzaam projectje... :)
    2. Vrede nemen met de defecte LEDs als het een klein aantal is en dit verbergen met een diffusiefilter zodat dit minder opvalt.
    3. Kijken of je tweedehands exemplaren kunt bemachtigen met goed gebruikte behuizingen, om die als donor te gebruiken.

Comment

Dank je wel voor je antwoord.
      Ik zal eens bij de importeur proberen, ik had rechtstreeks bij JB Systems gedaan.
      Dat idee van die school is goed bedacht...denk niet dat dat gaat lukken.
      De leds op deze printen zijn groepjes van 4.
      Bij sommige zijn bijna alle blauwe leds uit, wel typisch dat hoofdzakelijk de blauwe leds het niet doen.
      Inderdaad zijn er maar een paar defect dan is dat met een filter ervoor een beetje weg te “ toveren”, maar als ruim een derde defect is....gaat zelfs dat niet meer werken.

Ik heb de printen al met afwasmiddel behandeld en weer goed droog gemaakt, oud truukje van mijn elektonika leraar uit de jaren zeventig, dat scheelde al maar niet voldoende. Zal ook op internet rond kijken voor “afdankertjes”.

Comment

Doorgaans is het bij dit soort printjes voldoende om de soldeerbaantjes even kort te laten vloeien zodat deze zich weer 'zetten'. Als je weet dat er een groepje van 4 uit ligt, is het vaak een kwestie van de probleemveroorzaker te vinden en die even opnieuw aan te tikken met je soldeerbout.

Met nieuwe printjes heb je overigens ook kans dat dezelfde problemen zich gaan voordoen, als je ze al kunt vinden. Dat zit hem nu eenmaal in de techniek van deze prints/LEDs.

Comment

Originally posted by Rick View Post
          Doorgaans is het bij dit soort printjes voldoende om de soldeerbaantjes even kort te laten vloeien zodat deze zich weer 'zetten'. Als je weet dat er een groepje van 4 uit ligt, is het vaak een kwestie van de probleemveroorzaker te vinden en die even opnieuw aan te tikken met je soldeerbout.

Met nieuwe printjes heb je overigens ook kans dat dezelfde problemen zich gaan voordoen, als je ze al kunt vinden. Dat zit hem nu eenmaal in de techniek van deze prints/LEDs.
          Hallo Rick,

Ik ben daar al mee begonnen en inderdaad soms is het voldoende om met een beetje verse soldeer de verbindingen opnieuw te solderen, Maar ja soms zijn ze ook echt kapot!.
          Ik heb een print op geofferd en haal daar de goede leds af en soldeer deze dan op de te repareren print.
          Ik schreef groepjes van vier maar het zijn er zes in serie, Door de multimeter erop te zetten gaat het ledje wel of niet branden, zoniet dan zet ik er eerst een diode overheen om te zien of de rest van die groep wel werkt.
          Dat scheelt in de tijd van meten. Heb nu vier led parren volledig herstelt.

Met nieuwe prints komt het inderdaad ook voor, wat mij wel opvalt is dat het hoofdzakelijk de blauwe Leds zijn die defect raken. Heb jij enig idee waarom dit is?

Comment

Working...
          X