Announcement

Collapse
No announcement yet.

hoe werken jullie als jullie een show doen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hoe werken jullie als jullie een show doen

Hallo,
    Ik ben nieuw met dmx licht. Ik weet er niks van maar ik wil wel er een beetje over leren. Hoe werken jullie als jullie een show doen. Voor de show programmeren en daarna gewoon afspelen of fspelen jullie af en maken tijdens een show veranderingen. Ik ben er heel erg naar benieuwd hoe het werkt met licht. Is het eerst scenes maken en daarna gewoon afspelen of hoe zit dat?

Ik gebruik zelf sweetlight dmx, meestal heb ik een aantal basis instelling voor geprogramerd waaruit ik tijden s de show kan kiezen, uiteraard word tijdens een show nog en aantal scenes bijgemaakt, die sla ik op en gebruik die de volgende ker weer als basis om weer nieuwe te maken

Comment

maar verandert u dan ook iets tijdens de show bv. u speelt een scene en daarin verandert u dingen zoals gobo..... of is het alleen maar play en stop. Ik dacht altijd dat een licht-technicus alleen maar op start en stop drukt. Maar misschien heb ik het mis. Ik vind het wel interessant om te weten

Comment

Leuk dat je interesse toont in het onderwerp! In de ochtend heb ik dit ook even uitgelegd aan een ander die ook interesse had.
        Ik werk meestal met bandjes en feesten in een kleine schaal, Ik noem mijzelf maar een aapje achter de lichttafel en als gereedschap gebruik ik een Avolites Titan Mobile.

Over het algemeen is het goed als je eerst onderzoek doet naar wat er gaat afspelen in de avond, tezamen met de algemene stemming van het geheel.
        Oké, Ik improviseer voor zo'n 90% en doe soms van te voren onderzoek wat voor muziek er in de avond gaat spelen, al is het via spotify of youtube. Een persoonlijke uitdaging meestal.

De meeste typische bewegingen, patronen, posities, kleuren en dergelijke hebben wij al voorgeprogrammeerd op het moment dat wij de lichten hadden gepatched en opgehangen, en hier wisselen wij meestal door op basis van het gespeelde nummer. Het voordeel van een goede lichttafel of software is dat wij de snelheid handmatig kunnen bepalen en met de software op een laptopje in een paar tikken kan toepassen.

Het is niet enkel start-en-stop tenzij een complete timecode/sequence voorgeprogrammeerd is, vooral raad ik aan tijdens de sound-check van een band om tegelijk jouw lichtshow daarop te creëren en te baseren. Ook wanneer het publiek er staat maak ik allerlei wijzigingen, al dan niet te duidelijk omdat sommige lichten met schijfjes kleuren en gobos veranderen: niet iets wat je snel kan verstoppen zonder het te laten flitsen en dus daarmee kan afleiden. Wat ik dan doe is meestal de lichten iets dimmen of uitzet tijdens het wisselen van nummers of bands en gelijk de wijziging maak.

Dynamiek is redelijk belangrijk aangezien licht een sterk invloed heeft op de uitvoering in het algemeen, je kan niet wegkomen door de lampjes op regenboog en cirkelpatronen te zetten en bij de bar gaan staan als de band naar een schuifelnummer overgaat. De sound engineers doen dit ook niet en staan altijd klaar om kleine verbeteringen toe te passen indien nodig.

Ik zou nog meer kunnen zwammen maar volgens mij ging ik al te ver door. ^^

Een korte versie van mijn verhaal is dat je actief bezig bent met het aanpassen van de lichten op basis van wat er op het moment afspeelt, en daarmee de belevenis versterkt en complementeert.
        Het is niet per sé een integraal deel maar een sterke toevoeging op de voorstelling.
        Last edited by Halberd; Saturday-27-01-2018, 18:02.

Comment

Het is helaas niet start en stop duwen, dit werkt alleen als je theater doet, je hebt dan een script waarin staat wat het licht dient te doen, tijdens een show heb ik voorgeprogrameerde knoppen waardoor ik apart beweging,kleur,strobe etc kan kiezen voor wat op dat moment van toeassing is., soms combinatir van de schuif en de voorgeprogrameerde knoppen.
          Zou willen dat het alleen start en stop was dan was het ja kinderspel

Comment

Working...
          X