Announcement

Collapse
No announcement yet.

Staalkabels Verplicht voor Licht in een Statief?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Staalkabels Verplicht voor Licht in een Statief?

Hallo,
    Zijn staalkabels verplicht voor licht in een statief zoals een Stroboscoop of een spot of iets dergelijks?
    Of is alleen een bout aan het statief ook genoeg?
    En zoja is het een wet regel of iets?

Hopelijk kunnen jullie deze vragen beantwoorden en mij er mee helpen!

Zo'n safety gebruik je om twee redenen: 1. extra bescherming van je apparatuur, mocht je klem breken, en 2. extra bescherming voor de passant die toevallig onder die vallende apparatuur doorloopt.

Als ik thuis mijn truss opzet voor het zoveelste (kinder-)feestje, dan lopen mijn gasten altijd onder die truss door naar binnen en naar buiten, en dan gebruik ik safeties. Een statief is nu eenmaal wat lastiger om onderdoor te lopen, en als ik die ergens in een hoek heb staan, dan gebruik ik geen safety.

Nu is het bevestigen van een safety aan een truss een stuk gemakkelijker dan bij een statief, want die zou er toch zomaar kunnen afschuiven als je apparatuur (fixture, luidspreker, whatever) dreigt te vallen.

Vwb wet: ik ken geen wet die voorschrijft dat je safeties moet gebruiken (ik ben dan ook geen rechtsgeleerde).

Dat geschreven hebbende: ik ken voldoende professionals die geen safety gebruiken bij/op hun podium, zelfs niet de zware moving heads.

Peter

Comment

Originally posted by pboosten View Post
      ik ken voldoende professionals die geen safety gebruiken bij/op hun podium, zelfs niet de zware moving heads.
      Die zware movingheads hebben vaak gewoon 2 haken. Maar 1 haak kan bijvoorbeeld eigenlijk al makkelijk 4 van dat type movinghead dragen.

Je kan / mag het dan zo zien dat 1 haak werkt als bevestiging / ophanging. en de andere als ''safety''. Een safety hoeft dus niet perse een staalkabel te zijn. Dat kan ok gewoon een 2de extra bevestiging zijn.

Comment

Working...
      X