Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemen met ayra compar 1 & aura oso 1612

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Problemen met ayra compar 1 & aura oso 1612

Na lange tijd met standalone compar 1 te hebben gewerkt heb ik nu een DMX controller gekocht. Uiteraard handleiding doorgenomen, YouTube filmpjes gekeken en de boel aangesloten. DMX kabel aangesloten, adressen op 001 ingesteld. Controller aangezet en licht uit. Black Out knop uit en lichten gaan weer aan. Dus DMX werkt.

Ik heb de 16 ch instelling gezet. Maar wat ik ook doe. De compar loopt een eigen programma. Ik kan aan faders schuiven wat ik wil, hij doet zijn eigen ding en dat zijn geen scènes van de 1612. Compar staat op master.

Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken. Dus iemand een idee?

Weet niet hoe en wat je hebt ingesteld, echter een paar dingen klinken niet logisch
    Je hebt het er over adres 1, 16channels en over master
    Als ik de beschrijving van de compar 1 lees dan heeft deze maar 12 channels of 3ch
    Wat je dient in te stellen op de compar is :
    1 het aantal channels 3 of 12
    2 het adres 1 heb je er meerdere dan het volgende adres is 17
    De rest van de instellingen niet later aanpassen want dan gaat die uit dmx mode,master\slave heeft niks met dmx te maken alleen nodig bij stanalone gebruik

Vervolgens op de oso :
    Selekteer fiture 1 als je compar op adres 1 staat, fixture 2 bij adres 17
    Vervolgens dien je de fader1 vol open te zetten(dimmer vol aan)
    Daarna fader3 vol open zetten ( rood vol aan)
    Als je alles goed hebt staan word de compar nu rood, krijg je andere kleuren dan staat de compar waarschijnlijk op 3 channels
    Daarna kan je nog proberen of de faders4,5,6,7 de juiste kleuren aangaan
    Met fader2 kan je de lamp laten stroben

laat ff weten of dit wel of niet werkt word zeer op prijs gesteld
    Last edited by Ampli; Saturday-29-09-2018, 16:48.

Comment

Dank je Ampli voor je reactie.

Indexhandleiding van de compar 1 staat dat kunt kiezen uit 1ch, 3ch, 7ch, 12ch en 16ch. Ook staat beschreven welke channel je per instelling kan bedienen per fader.
      Bij DMX adres 001 kan ik bij de 16ch settings dus alle 16 faders gebruiken. Ik heb overigens alle instellingen geprobeerd. De knop fixture 1 zal dus de compar moeten aan en uitzetten. Maar ook wanneer ik geen fixture heb gekozen blijft de compar een programma afdraaien. De lampen branden dus gewoon. En met fixture 1 aan of uit maakt het dus niet uit. Faders bij fixture 1 aan doen ook helemaal niks.

De enige knop die invloed heeft op de compar is de black Out. Ik begin ernstig te twijfelen of de oso niet stuk is. Een ander DMX effect heeft hetzelfde gedrag. Black Out gaat de lamp uit. Black Out uit gaat de lamp een eigen programma lopen zonder dat een fixture is geselecteerd of een scene of wat dan ook is geselecteerd.

Comment

Als een fixture een eigen (demo-)programma gaat voeren krijgt ie geen DMX-signaal: hij zou hetzelfde moeten doen alsof er geen kabel aan hangt.

Weet je zeker dat je kabel in orde is (daar zou ik mee beginnen)? Anders zou het inderdaad de oso kunnen zijn. Maar om dat zeker te weten zou je eigenlijk jouw compar aan een werkende controller moeten hangen, zodat je zeker weet dat het niet de compar is.

Peter

Comment

Uiteraard heb ik verschillende DMX kabels geprobeerd. Met helaas hetzelfde resultaat.
          Dat de DMX iets doet is duidelijk omdat de black Out knop wel reageert.
          Maar dat is het enige.
          Ik zou de oso eigenlijk is moeten hangen aan DMX computer om te kijken wat deze uitstuurt.
          Helaas heb ik geen DMX pc.

Comment

Even alles stap voor stap bekijken.

Zoals je het nu uitlegt lijkt het er op alsof de controller wel wat uitstuurt, maar je alle kanalen open hebt geschoven (of iig een paar) waardoor hij een automatisch programma afspeelt.

M.b.t. de kanaalindeling die je noemt gaat het over de Compar KIT 1 en niet over een Compar 1, zijn verschillende producten.
            Stap 1 is in ieder geval, schakelt de Compar Kit 1 over naar DMX modus en toont hij het startadres wanneer je de controller inplugt? Zo ja, dan ontvangt hij in ieder geval DMX.

Houd er ook rekening mee dat je binnen 1 fixture op je OSO werkt met 2 'pages', dus een A en B kant. Kan dus ook zijn dat je op 1 van de kanten de faders niet netjes terug op 0 hebt geschoven terwijl je wel naar de andere page geschakeld bent, waardoor die waardes nog vrolijk uitgevoerd worden.

Comment

Als je de kit hebt dat veranderd alles, het klinkt of je het kanaal aantal niet goed hebt staan(op 1 kanaals bediening)
              Zet de kit eens op 1 of 3 kanalen (simpel beginnen)
              Bij 1 kanaal dan stuur je een show aan de lamp doorloopt een eigenprogramma
              Bij 3 kanalen kan je met fader 1,2 of 3 alle lampen rgb bedienen
              Werken bovenstaande dan weet je dat je het goed hebt ingesteld.probeer dan de 7 kanaals modus
              Bovenstaande heb je geen page a en b nodig, de 7 faders die je gebruikt zitten voor je zonder switchen
              Daarna experimenteren met 12 of 16 kanalen
              LET OP bij 16 kanalen fader 15 en 16 uitlaten, als deze openstaan loopt de lamp weer een show

@ rick : zover ik kan zien hoef je de oso toch niet te programeren?
              Last edited by Ampli; Monday-01-10-2018, 08:04.

Comment

Als je de interne shows van de Compar Kit 1 wilt triggeren hoef je de OSO niet persé te programmeren en kom je weg met live bediening met de faderwaardes.

Wil je wel zelf shows maken, dan wel.

Het kan ook nog zo zijn dat je DMX-polariteitsschakelaar verkeerd staat en de Compar Kit daarom vreemd doet. Dit is een schakelaartje achterop de console. 'Luistert' je Compar Kit dan beter dan is dat waarschijnlijk de boosdoener. :)

Comment

Dank voor het meedenken allen.
                  Uiteraard heb ik de polarisatie schakelaar geprobeerd. Resultaat stand 1, de DMX reageert, maar alleen de black Out. De andere stand gebeurd er niks.
                  Ik ga er dus vanuit dat stand 1 oké is.
                  Verder schreef ik al dat ik alle channel settings heb geprobeerd.
                  Van 1 via 3, 7, 12 naar 16 en uiteraard bij de laatste 2 settings beide pagina's gebruikt.
                  Ja, ik zie ook een DMX adres in het display van de compar kit.
                  Alleen maakt het niet uit of ik de fixture 1 (ik heb kanaal 001 gekozen op de kit 1) aan zet op uit zet, de kit 1 blijft gewoon branden en zijn eigen ding doen.

Is er ook een factory reset van oso mogelijk?

Comment

Oke lijkt me dat er iets kapot is dan, ken je iemand met een andere controller, kan je uitproberen of het decontroller of de compar is, waar woon je? Als het toevallig in het diepe zuiden is dan kan ik mischien helpen
                    Of uieraard terug naar bax gaan

Comment

Working...
                    X