Announcement

Collapse
No announcement yet.

DMX controler instellen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DMX controler instellen

Sinds vandaag hebben wij 2 x de Ayra compar kit 2 en de Ayra OSO 240B MKII DMX lichtsturing ontvangen. Nu hebben wij de balken via DMX aangesloten maar we krijgen de lampen niet goed geschakeld. Uit de handleiding komen we al helemaal niet en dan is hij ook nog een keer alleen in het Engels. Wie kan ons hier in helpen, we zijn een leek op dit gebied. We willen gewoon een aantal programma's kunnen afspelen tijdens optredens. Wie kan ons op een simpele manier uitleggen hoe te werk te gaan.

Alvast bedankt.

Je vraag impliceert dat jullie helemaal geen kaas ervan gegeten hebben. Waar moet je dan beginnen?
    Fixtures (lees:lampen) hebben een dmx-adres; dat is het eerste kanaal van de x-kanalen (verschilt per fixture), die je kunt bedienen. Meestal kun je zo’n fixture ook nog instellen dat ie meer (precierzere aansturing) of minder (eenvoudiger) kanalen moet gebruiken. Het aansluiten van fixtures is eenvoudig: kabeltje in, en op out doorlussen naar de volgende.

De controller is weer een verhaal apart: daarop programmeer je scenes (per kanaal per fixture vertel je dan wat ze moeten doen) en die verschillende stapjes voeg je dan samen tot een chase (dan speelt de controller de door jou ingestelde scenes achter elkaar af). Ik persoonlijk denk dat je (voorlopig) beter af bent door de ene te programmeren als ‘muziekgestuurd’ en de andere balk als slave, waarbij je de out van de eerste verbindt met de in van die slave, en de controller nog even vergeet.

Peter

Comment

Maar hoe krijg ik de eerste ledlamp van de DMX balk op de eerste paar schuiven van de controller. We krijgen ze wel aan de gang alleen zit alles heel raar door elkaar. dus ik wil schuif 1 t/m 7 van fixture 1 bijvoorbeeld voor lamp 1 en op fixture 2 de tweede lamp van schuif 1 t/m 7 en zo verder. Ik wil dus weten hoe ik dat voor elkaar krijg.

Comment

Dit is niet mogelijk met deze controller, hij heeft vast in gestelde adressen
        Fixture 1 = adress 1 tot 17
        Fixture 2 = adress 18 tot 35 etc
        Enige oplossing zelf labels plakken welke schuif voor welke lamp is, of andere controller kopen
        Bv deze https://www.bax-shop.nl/dmx-lichtstu...x-lichtsturing
        Of deze let op je kan niet uitbreiden maar wel makkelijk bedienbaar :https://www.bax-shop.nl/dmx-lichtstu...x-lichtsturing
        Last edited by Ampli; Sunday-28-10-2018, 04:40.

Comment

Originally posted by Ampli View Post
          Enige oplossing zelf labels plakken welke schuif voor welke lamp is, of andere controller kopen
          Bv deze https://www.bax-shop.nl/dmx-lichtstu...x-lichtsturing
          Of deze let op je kan niet uitbreiden maar wel makkelijk bedienbaar :https://www.bax-shop.nl/dmx-lichtstu...x-lichtsturing

Ok bedankt. Zou jij me dan kunnen uitleggen hoe ik ik de 2 ayra dmx compar kit 2 moet instellen. Ik krijg er amper licht uit.

Gr. Henri

Comment

Dat kan
            Wat wil je precies instellen,
            Wil je alleen de ingebouwde shows gebruiken bv. Dan dien je de compar op 1channel mode intestellen
            Wil je de lampen onafhankelijk regelen dan heb je de 16 channel modus nodig
            Dan zijn er nog 2 modussen mogelijk, het is dus belangrijk om te weten wat je wil
            Via toestenbord is dit altijd lastig uit te leggen, waar woon je ergens, mischien mogelijk om fysiek van iemand uitleg te krijgen over de verschilllende bedienings mogelijkheden

Comment

Dit klopt niet helemaal: de tweede fixture op de OSO begint op adres 17.

Peter

Comment

Wil je de lampen onafhankelijk regelen dan heb je de 16 channel modus nodig
                12 kan ook nog.

Even voor het gemak: stel beide compars in op adres 1 (via het menu ADDR) en zet ze beide op Channel Mode 12 (CHND).
                Trek nu een DMX kabel van OSO out naar de eerste compar IN, en van die compar OUT naar de tweede compar IN.

Aanvulling: zet de tweede compar niet in slave mode! Master/Slave gebruikt meestal een eigen protocol en dan werkt DMX niet meer. Het is dus óf DMX mode (beide 1 adres, mag hetzelfde zijn, maar als je ze afzonderlijk wilt besturen dan de tweede op adres 17, om het tweede 'scanner' knopje op de OSO te kunnen gebruiken), óf in master/slave (waarbij de master dan bijvoorbeeld op geluidsgestuurd staat ingesteld).

Druk nu op scanner knopje 1 (da's dus fixture nr 1, oftewel fixture beginnende met adres 1), en als je nu schuifje 1 omhoog doet (als die al boven staat, dan eerst naar beneden): als alles goed is gaat nu per compar 1 par branden met de kleur rood.

Volgens de handleiding bedien je met schuif 1, 4, 7, 10 rood van de verschillende parren, 2, 5, 8, 11 groen, 3, 6, 9, 12 blauw (let wel: alleen in 12-kanaals modus).
                Let er ook even op dat de OSO in Blackout staat, als je 'm aanzet. Dan werkt niets :)

Peter

btw. ik ben ook voorstaander van 'iemand laten langskomen om uit te leggen'
                Last edited by pboosten; Monday-29-10-2018, 08:48.

Comment

Ik wil de lampen eigenlijk onafhankelijk te regelen. Ik woon in Amersfoort.

Comment

Originally posted by Door Dik en Dun View Post
                    Ik wil de lampen eigenlijk onafhankelijk te regelen. Ik woon in Amersfoort.
                    Begrijp ik, maar mijn voorstel was om te kijken of je het überhaupt aan de gang krijgt. Als alles werkt kun je de tweede compar op adres 17 configureren (dat mag ook al in het begin) en dan op scanner 2 drukken om die te bedienen.

Ik woon te ver weg :)

Peter

Comment

Ik krijg nu inderdaad de lampen aan zoals hier boven beschreven. Dank jullie wel. Weten jullie toevallig of er ook al standaard programma's in de dmx controller zitten of moet ik ze zelf samenstellen. Als ze erin zitten hoe kan ik daar bij komen en aanzetten.

Comment

Dank je voor de terugkoppeling. Blij dat je het werkend gekregen hebt.

Er zitten geen standaard programma's in die OSO. Alles wat ie moet doen moet je zelf programmeren.

Peter

Comment

Ok super. nog een vraagje, ik hem hem nu op 12 kanaals staan, als ik hem op 16 zou zetten krijg ik dan ook meer kleuren of moegelijkheden of kan dat gewoon helemaal niet?

Gr. Henri

Comment

Je krijgt niet meer kleuren, maar je krijgt wel toegang tot de strobe functie (schuif 14) en de color chases (15 en 16). Dat laatste komt nogal in de buurt van 'voorgeprogrammeerde chases' waar je net om vroeg, alleen komen ze dan niet uit de OSO.

En je moet dan niet vergeten je master dimmer (schuif 13) omhoog te duwen, anders gebeurt er namelijk helemaal niets :)

Peter

Comment

Heel erg bedankt Peter ik ga er mee aan de slag. Als ik nog vragen heb hoor je het. Nogmaals super bedankt.

Gr. Henri

Comment

Working...
                              X