Announcement

Collapse
No announcement yet.

Showtec Showmaster

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Showtec Showmaster

Goedenavond allen,

Nogmaals een onderwerp waar ik wat meer informatie over nodig heb. Voor een concept feest wat ik organiseer hebben wij wat led parren en adj starburst. Mogelijk willen wij dit uitbreiden met wat fixtures zoals moving heads of Octostrips. Momenteel werk ik met een Ayra Oso 240B, echter is deze kapot. Nu wil ik een nieuw lichttafeltje kopen met in ieder geval 24 schuiven, omdat dit mij fijner lijkt te werken.

Nu zag ik de Showtec Showmaster 24, echter heb ik wat vragen over deze tafel waar ik na uren zoeken niet achter kom:
    - Er zijn 4 banks waar je elk 12 chases kunt opslaan. Is dit ook de locatie waar je je scenes opslaat, want als dat zo is, heb je behoorlijk wat ruimte als je over chases praat, maar niet zoveel ruimte als je over scenes praat... Iemand die dit weet?
    - Momenteel heb ik alleen nog maar mijn 4 ledparren (Ayra compar kit 2) op 16 ch op mijn lichtpaneel gehad. Als ik bijvoorbeeld verschillende fixtures op 12 ch will gebruiken, kan ik niet 4 fixtures tegelijk besturen en in een scene zetten? Als ik bijvoorbeeld 8 fixtures aan de showmaster hang, dienen deze dan allemaal op ch 3 te staan, 3x8=24, en dan gebruik je alle kanalen. Maar een 9e fixture zou dan niet kunnen, plus als je maar 3 channels per fixture hebt kun je lastig moving heads e.d. besturen. Maar ik heb het gevoel dat ik dit verkeerd benader, dus zou graag meer info krijgen!

Gr Florian

Edit: Zojuist zie ik dat mijn Ayra oso 240b MKII 192 kanalen heeft. 12 fixtures x 16 kanalen = 192 kanalen. Echter snap ik niet hoe je je fixtures bij de showmaster moet kiezen, of kan dit niet? Zo niet, dan heb je maar 24 kanalen en dat lijkt mij wel enorm weinig...
    Last edited by Florian96; Thursday-31-10-2019, 19:44.

Net even door de handleiding zitten bladeren (online, ik heb die Showmaster zelf niet), en het is inderdaad wazig.

Ik heb zelf gemerkt dat ik veel gemakkelijker met (al dan niet gratis) software op mijn laptop kan programmeren (ik heb ook zo'n OSO geval thuis, maar die ligt nu te verstoffen), met een DMX-dongle (in mijn geval uit China). Is dat geen optie voor jou?

Mocht je dan toch voor die Showmaster gaan, kijk dan goed waar je 'm koopt, dat scheelt al gauw een eurootje of 20.

Peter

Comment

Dank voor je reactie, ik had inderdaad hetzelfde probleem dat de handleiding er niet echt duidelijk over is. Tevens zie je bij de meeste panelen ook dat je verschillende fixtures kan kiezen en dat gedeelte vind ik niet bij de showmaster.

Betreft panelen waar duidelijk in beeld is hoeveel fixtures en kanalen je hebt, kom je uit op de volgende:
      * Ayra OSO 240B MKII - 106,- (heeft maar max 6 chases)
      * Showtec SM-16/2 FX - 299,- (heeft alleen maar chases van maximaal 5 scenes volgens mij)
      * Showtec creator compact - 505,- (ga je direct weer naar de proffesionele kant en dat is ook niet echt nodig)

Comment

Nogmaals, overweeg aansturing met je laptop: FreeStyler is gratis software, het enige wat je dan nog nodig hebt is een USB-DMX kabeltje (in China $15 of zo, mogelijk ook bij Bax verkrijgbaar). In FreeStyler zitten al heel veel programmeerbare chases (zoals 'draai movingheads met 15 graden afstand van elkaar of zo').

Als je er dan nog een MIDI controller op aansluit, dan heb je de 'schuifjes' als je die nodig hebt.

Als je zoiets wilt programmeren op een console (in een chase) kost je dat gigantisch veel werk.

Peter

Comment

Als ik me goed herinner heeft de show master 24 maar 24dmx kanalen (kanaal 1 tot 24)
          Voor led parren en movingheads is deze niet geschikt, deze was meer ontwikkeld als sturing voor oude analoge lampen. Zou inderdaad kijken voor een scanmaster(ook niet echt geschikt voor beginnner), sluit me aan om te kijken voor een dongle met laptop/pc besturing, zelf gebruik ik sweetlight/quickdmx, de dongle wat duurder, software gratis te downloaden en testen(zonder dongle)maar goede online support.
          Last edited by Ampli; Friday-01-11-2019, 06:16.

Comment

Dank voor beide reacties! Het laptop verhaal zien wij niet zo zitten i.v.m. prive bezit en als we in kroegen staan gebruiken we dat liever niet.

Momenteel hebben we toch even onze ogen uitstaan naar de Showtec Scanmaster, aangezien een Ayra weinig bied voor uitbreidingen en we wel zeker met uitbreidingen bezig zijn. Als iemand nog andere opties betreft lichttafels heeft hoor ik het graag.

Comment

Working...
            X