Announcement

Collapse
No announcement yet.

dmx kanaal fout

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• dmx kanaal fout

Beste mensen ik heb een aantal pars en een dmx controller
    Moving head mini led
    led spot

De moving head staat op kanaal 1 en de spot staat op kanaal 2
    ik wil als ik op de controller bij scanners op 1 druk ik de moving head bestuur (dat werkt )
    En als ik op 2 druk dat ik dan de spot bestuur
    Het gekke is dat als ik bij scanners op 1 druk ik allebei de pars bestuur ...
    Ik snap niet wat er fout gaat .
    Hebben jullie een idee ?

het gaat om de onderstaand lampen en 1 controller

Controller
    https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dm9tx37

Light bol

Moving head

Spot
    https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_
    Gr van mij

Zo'n moving head gebruikt altijd meer dan één DMX-kanaal (9 of 14, volgens de link). Stel hij gebruikt er 14, dan zal jouw spot op kanaal 15 beginnen (spot gebruikt er ook weer 8). Ik vermoed dat die controller sowieso fixed DMX-kanalen gebruikt, zodat fixture 1 (scanner op de foto) altijd op kanaal 1 ingesteld dient te worden, fixture 2 altijd op 17, etc.

Een handleiding doet wonderen.

Peter
    Last edited by pboosten; Saturday-28-03-2020, 22:28.

Comment

Originally posted by pboosten View Post
      Zo'n moving head gebruikt altijd meer dan één DMX-kanaal (9 of 14, volgens de link). Stel hij gebruikt er 14, dan zal jouw spot op kanaal 15 beginnen (spot gebruikt er ook weer 8). Ik vermoed dat die controller sowieso fixed DMX-kanalen gebruikt, zodat fixture 1 (scanner op de foto) altijd op kanaal 1 ingesteld dient te worden, fixture 2 altijd op 17, etc.

Een handleiding doet wonderen.

Peter
      dus ik moet de moving head instellen op dmx start kanaal 1 en de spot. op dmx start kanaal 15 ?
      Alleen heb ik op mijn controller onder scanners maar 12 knoppen .
      Want ik neem aan dat de knoppen daar op overkomen met het dmx start kanaal van de pars

Comment

Nee, die knoppen zijn fixtures, of in leek-termen: lampen. Een moving head is een fixture, een par is een fixture. Die controller kan, afgaande van de naam, 512 kanalen aansturen.
        En waarschijnlijk (nu speculeer ik, want ik ken die controller niet -> handleiding!) bestuurt ieder knopje (scanner) 16 kanalen per fixture, of die fixture die nu nodig heeft of niet.

In dat geval stel je fixture 1(=lamp = moving head) in op kanaal 1, dat komt dan overeen met knopje 1 op je controller, fixture 2 (spot?) stel je in op kanaal 17, dat komt dan overeen met knopje 2 op je controller, je derde fixture stel je in op kanaal 33 (knopje 3 op je controller).

disclaimer: ik besef dat 12 (knopjes) * 16 kanalen maar 192 kanalen zijn, dus ik zou niet meteen uitgaan van die '512' dat op de controller staat. Ik vermoed eerder dat dat verwijst naar DMX512, de standaard.

Peter
        Last edited by pboosten; Saturday-28-03-2020, 22:58.

Comment

Als ik het goed begrijp stel ik de movinghead in op kanaal 1 en de spot op kanaal 10
          en dan word die spot knop 2 en de. movinghead knop 1
          de moving head heb ik ingesteld op 9 ch
          het kanalen rooster van de movinghead

Comment

Lees nou wat ik schrijf: die controller is nu bepalend: ook al gebruik je maar 9 kanalen op de moving head, knopje 2 (scanner 2) begint bij kanaal 17. Dus je spot stel je in op kanaal 17.

UITZONDERING: als je de configuratie van de controller zodanig kunt aanpassen dat knopje 2 kanaal 10 is, dan klopt jouw verhaal. Maar van een controller van 25 euro geloof ik daar niets van.

Peter

Comment

Lees nou wat ik schrijf: die controller is nu bepalend: ook al gebruik je maar 9 kanalen op de moving head, knopje 2 (scanner 2) begint bij kanaal 17. Dus je spot stel je in op kanaal 17.

UITZONDERING: als je de configuratie van de controller zodanig kunt aanpassen dat knopje 2 kanaal 10 is, dan klopt jouw verhaal. Maar van een controller van 25 euro geloof ik daar niets van.

Peter
              Het is inderdaad gelukt .
              nu loop ik alleen tegen het volgende probleem aan
              als ik een paar scènes maak in bank 1 voor de led spot en in bank 2 voor de moving head
              als ik de moving head activeer en ik druk op scène 1 in dit geval rood dan gaat de led spot uit ... die geprogrammeerd stond op bank 1

Comment

Klopt, een scene is een momentopname van al je fixtures. Dus als je een scene wilt waarin zowel moving head als par iets doet, dan moet je dat ook zo programmeren.

Heb je nu een nieuw account gemaakt, overigens?

Peter

Comment

Klopt, een scene is een momentopname van al je fixtures. Dus als je een scene wilt waarin zowel moving head als par iets doet, dan moet je dat ook zo programmeren.

Heb je nu een nieuw account gemaakt, overigens?

Peter
                  Nee ik probeerde met m’n bestaande Bax shop account in te loggen maar dat lukte niet das had een nieuwe aangemaakt
                  ze staan standaard op m’n telefoon en drukte de verkeerde aan maar blijkbaar werkte het eerste account wel ...
                  heel gek Maarja ..

maar terug on topic
                  het is de bedoeling dat zowel de moving head als de led spot aparte scenes krijgen ..

Comment

Dat kan niet met deze controller

Comment

Originally posted by cosi1996 View Post
                      het is de bedoeling dat zowel de moving head als de led spot aparte scenes krijgen ..
                      Dan zul je toch een ietwat intelligentere besturing moeten kopen, zoals een lichttafel (1000+ euro), of besturing via een laptop.

Peter

Comment

Ik heb nu een paar scenes gemaakt
                        de besturing is ook zoals ik het wil nu

Comment

Dan zul je toch een ietwat intelligentere besturing moeten kopen, zoals een lichttafel (1000+ euro), of besturing via een laptop.

Peter
                          Dan word de licht sturing meer dan 10x zo duur dan dat heel het materiaal wat er mee aangestuurd gaat worden gekost heeft

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post

Dan word de licht sturing meer dan 10x zo duur dan dat heel het materiaal wat er mee aangestuurd gaat worden gekost heeft
                            :)

Valt wel mee, als hij een laptopje heeft kan hij bij zijn vaste leverancier (die in China) een USB-DMX adapter kopen en dan met QLC+ aansturen. Empirisch vastgesteld dat dat goed werkt. Lichttafel is natuurlijk een ander verhaal.

Peter

Comment

Working...
                            X