Announcement

Collapse
No announcement yet.

PAR-verlichting/Baislichtsetjes/beginners-informatie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PAR-verlichting/Baislichtsetjes/beginners-informatie

Vaak komt er op een forum de vraag "wat heb ik nu nodig als licht?" en "Welke par-set kan ik het beste kopen?". Dit ga ik in het komende stukje tekst allemaal even uitleggen. Laten we bij het begin beginnen.

Parren zijn bedoeld als basisverlichting. Als je zelf op een feestje ben, wil je ook niet de hele tijd draaiende effecten (what's in a name..) om je heen hebben. Effecten zijn als effect en geen basisverlichting. Hiervoor wordt dus de Par gebruikt. Je hebt hier verschillende maten in, varierend van par 16, 20, 30, 36, 38, 46, en de bekendste varianten: de 56 en 64. Deze getallen komen dacht ik overeen met een maat in de par, ik dacht de diameter. Welke maat dit precies is, moet ik je schuldig blijven. Tegenwoordig heb je ook nog multi-parren/opti-parren en zelfs led-parren. Waar ik op in ga zijn de setjes voor basisverlichting, voor het drive-in showtje. Oftewel. De par56, de meest gebruikte par, wat hebben we hiervoor nodig en hoeveel gaat het kosten?

We hebben twee keuzes. Analoog of DMX gestuurd (digitaal dus). We beginnen met analoog.

Analoog

We nemen 4 parren. Ik maak de keuze voor longcans. Waarom? Staat net even wat sjieker vind ik zelf. Of je long of short neemt, zwart of chroom, maakt allemaal niet uit, je moet nemen wat je zelf mooi vind. Wel adviseer ik om voor de GE lampen te gaan, aangezien deze een stuk langer meegaan als de lampjes uit China. Deze parset dus: Klik. Ook kan je bij de lampen nog kiezen tussen de volgende opties:

VNSP: Very Narrow Spot. Hele strakke bundel.
    NSP: Narrow Spot. Deze wordt vaak gebruikt bij disco. Hierbij is het dus niet noodzakelijk om hele vlakken te verlichten.
    MFL: Medium Flood. Dit is veruit de populairste lamp. Bij deze lamp wordt al snel een groter stuk van de zaal verlicht.
    WFL: Wide Flood. Deze is voor als je dingen uit wil lichten.

Verder met het lichtsetje. We hebben nu 150 euro uitgegeven voor de parren. Van de parren, willen we naar de sturing. Aangezien het zomaar kan dat je een keer wat verder van je licht afzit, nemen we een 20meter kabel. Klik. We zitten nu op 230 euro. En nu nog de sturing eraan. Als sturing nemen we deze: Klik.
    Totale kosten: 405 euro. Hiervoor heb je 4 parretjes met analoge besturing. Een nadeel hiervan is, dat als je uit wil breiden, dat dit lastig wordt. Misschien dat 8 parretjes nog gaat lukken, maar veel verder zal je helaas niet komen met deze analoge sturing.

DMX

Nu gaan we het zelfde setje in DMX doen. We nemen weer dezelfde parren, kosten: 150 euro. Bij deze parren, nemen wij een dimmer. Klik. Kosten nu: 265 euro. Nu een 20 meter DMX kabel. Klik. Kosten hiervan zijn 30 euro. 295 euro dus. En nu de sturing: Klik. Kosten nu: 390 euro. En klaar zijn we. Nu ben je nu al 15 euro goedkoper uit. Maar, DMX is vele malen handiger. Want als je een stukje verder wil bij analoog moet je een dure bulgin verlengkabel kopen. Bij DMX neem je een 10 meter XLR erbij, en hiervoor betaal je zo'n 15 a 20 euro. Ook is bij DMX de keuze aan stuurtafels vele malen groter.

Binnenkort ga ik hem verder aanvullen. Moet nu eten.

net stukje tekst, toch paar opmerkingen...

- dat n00b vind ik zo een minderwaardig woord, maak hier mischien even iets vriendelijkers van...

als je een link uit het forum hebt maak er dan [*url= bla bla bla ]tekst [*/url] (*weg halen anders doet ie het niet ;-))

als je dit aan vult zou dit een goeie kandidaat kunnen worden voor een revieuw met de naam info over parsets voor beginners ;-)

Comment

Originally posted by full effect
      net stukje tekst, toch paar opmerkingen...
      - dat n00b vind ik zo een minderwaardig woord, maak hier mischien even iets vriendelijkers van...
      daar ben ik het graag mee eens :P

Comment

Originally posted by full effect
        als je een link uit het forum hebt maak er dan [*url= bla bla bla ]tekst [*/url] (*weg halen anders doet ie het niet ;-))
        Ik had al een pm naar Stereo Events gestuurd met die tip, zodat het hier ontopic bleef :)

Comment

Moet ie er meteen even naar kijken dat je weinig aan baislichtsetjes hebt :wink: Verder een net stukkie. Ik zie niet helemaal waarom die prijzen er bij moeten, en je stuk is ook vrij sturend naar jou smaak. Vind ik jammer.
          En als je toch info aan het posten bent, vind ik het "ik dacht"of 'dacht ik' niet helemaal op zijn plek.

Comment

Originally posted by sonic boom
            Moet ie er meteen even naar kijken dat je weinig aan baislichtsetjes hebt :wink: Verder een net stukkie. Ik zie niet helemaal waarom die prijzen er bij moeten, en je stuk is ook vrij sturend naar jou smaak. Vind ik jammer.
            En als je toch info aan het posten bent, vind ik het "ik dacht"of 'dacht ik' niet helemaal op zijn plek.
            - Weinig hebt aan basislichtsetjes? Ik snap je even niet?
            - Waarom geen prijzen erbij? Nu kan iemand direct zien dat DMX ook nog is voordeliger is.
            - Verbeter het maar, zodat het niet sturend is.
            - Enigste waar dacht ik staat, is van welke maat het parnummer is afgeleid.

Comment

- We nemen dit, we nemen dat, maakt mij niet uit hoor, maar ik vind het behoorlijk sturend.
              - Verder is baisverlichting nog niet uitgevonden, check even de spelling.
              - Je zet een aantal feiten uiteen, daar hoort geen "ik dacht" tussen.
              - voordeliger is niet altijd beter, heb ik jou ook wel al een aantal keer horen zeggen. Elke situatie z'n eigen oplossing.

En waarom moet ik verbeteren als het jou tekst is?
              Je bent een heel eind op weg, let gewoon even op hoe je post, en dan hebben we er allemaal veel aan.

Comment

Nee, voordeliger is niet beter. Dat zeg ik ook niet.

Originally posted by Het verhaal hierboven
                Nu ben je nu al 15 euro goedkoper uit.
                Bij DMX ben je ook nog is goedkoper uit. Een extra reden om voor DMX te gaan. Want die zijn er zat. En die zijn ook in mijn verhaal te vinden.

Comment

Verwijderd, graag een fatsoenlijke post met aanvullende informatie. Commentaar is niet erg, maar doe dit wel opbouwend. Ik ga hier absoluut strenger optreden. neem de pen ter hand en schrijf zelf eens zon review/tech doc, dit scheelt je nogeens 50 euro op je volgende aankoop.

Comment

Ach, en wat maakt dat weer uit. Je kan ook een ander merk nemen. Ik dacht dat ik nu aardig het goedkoopste heb uitgezocht. En de beginners hebben doorgaans niet zoveel geld tot hun beschikking, en willen dus het goedkoopst.

Comment

Verwijderd, graag een fatsoenlijke post met aanvullende informatie. Commentaar is niet erg, maar doe dit wel opbouwend. Ik ga hier absoluut strenger optreden. neem de pen ter hand en schrijf zelf eens zon review/tech doc, dit scheelt je nogeens 50 euro op je volgende aankoop.

Comment

Working...
                      X