Announcement

Collapse
No announcement yet.

welke stekkers voor een t-4

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• welke stekkers voor een t-4

ik wil mijn parren aansluiten op een t-4 maar kan dat met normale stekkers of heb je daar speciale stekkers voor nodig?

"gewone" stekkers voldoen. Gewoon langs de doe het zelf zaak in de buurt

Comment

oke, dan weet ik dat ook weer bedankt

Comment

Wij adviseren wel altijd rubberen stekkers te nemen. klein tipje ze zijn bij ons goedkoper als bijvoorbeeld bij de praxis.

Comment

waarom rubber? ze gaan toch nooit uit het stopcontact als ze eenmaal op de balk zitten?

Comment

ivm warmte ontwikkeling, zelfde reden dat ze neopreen adviseren ipv rubbersnoer.

Comment

sorry, maar dat vind ik toch wel overdreven. We hebben het hier over maximaal 1000 watt. Dan kunnen de gewone stekkers met gemak aan

Comment

Het is ook slechts een advies , normale stekkers voldoen prima maar wil je het hellemaal goed hebben dan zijn rubberen stekkers aan te raden. :wink:

Comment

Originally posted by jochanan
                  ivm warmte ontwikkeling, zelfde reden dat ze neopreen adviseren ipv rubbersnoer.

Het gaat niet over die 1000W, maar de thermische belasting.Het probleem is soms de warmteontwikkeling vlakbij het armatuur.

Comment

Inderdaad en neopreen zal minder snel smelten en/of in de brand vliegen als een plasticsnoer of stekker. Wij zijn het overigens verplicht wanneer het om installaties gaat boven het publiek (zowel vast als tijdelijk).

De brandweer redeneert als volgt. Stel dat de stekker tegen een behuizing aankomt en deze smelt en hierdoor druppels heet plastic naar beneden vallen etc etc etc. Het gaat af en toe wat ver, maar het is enkel een tip.

Comment

sorry, maar hoe kan een stekker tegen de behuizing komen als hij in de t-bar zit?

Hebben we het wel over dezelfde stekkers? Ik bedoelde de stekker die aan de par zit ien in de t-4 gaat.

In welke NEN normligt dat van die stekkers vastgesteld? Ik ken alleen de regel dat je deze stekkers moet gebruiken omdat deze steviger zijn en daardoor veiliger. Dat van het smelten van stekker ken ik niet. Want mag een sucko chassis deel dan wel? Die is ook van plastic

Comment

Het snoer dat standaard aan de parlamp zit is zo'n 30 รก 50 cm lang, even grof geschat, weet niet precies hoe lang. Hierdoor heb je alsnog een stuk snoer over dat wat heen en weer bungelt.

Comment

ja en wat wil je daarmee zeggen? Als hij standaard op de balk blijft zitten knip je dat eraf. MAar dat heeft niets met de stekker te maken

Comment

Het schukochassis van de t-bar heeft geen mogelijkheid om tijdens een show en/of normaal gebruik van de t-bar af te vallen (tenzij de chinezen zulke bagger gaan maken, maar zover zijn we gelukkig niet). De plastic stekker heeft deze mogelijkheid wel aangezien dit een onderdeel is van de par lamp welke zich aan voorschriften dient te houden ivm thermische verhitting. Dit heeft o.a. dezelfde reden dat ze de parren met open achterkant hebben verboden. Is het je niet opgevallen dat de afgelopen jaren zoveel van deze parren overal werden aangeboden?

Ik weet dat ze met veiligheid af en toe heel erg ver gaan, maar ja daarvoor wonen we nou eenmaal in Nederland. In welke NEN norm dit staat durf ik niet te zeggen. Ik weet enkel dat bij oplevering van projecten voor overheden er een inspecteur komt kijken die daar wel degelijk oplet. Wanneer ik hem weer eens tegen kom zal ik het hem navragen welke NEN norm het is. Ik geloof overigens niet dat het met dezelfde woorden staat omschreven, zie ook het topic over secundaire beveiliging. Dus het zoeken op Schuko in de NEN norm heeft weinig zin.

Comment

het is zo wie zo bijna onmogelijk iets te vinden in de NEN normen. Het is een onoverzichtelijk bundel papierwerk.

Wij zijn een installatie bedrijf en kenden deze regel niet. Ik wist alleen dat wanneer stekkers vaak in en uit een contact getrokken worden het verplicht is rubbere stekkers te gebruiken. Ik heb ons NEN boekwerk doorgekeken maar kon het zo snel niet vinden. Dus vandaar de vraag.

Overens moet ik zeggen dat wij altijd rubberen stekkers gebruiken, omdat onze groothandel geen andere heeft en de inkoop lager ligt dan de plastic stekkers bij de Gamma. (als je er genoeg afneemt tenminste)

Het probleem met die NEN normen is dat ze vaak aangepast worden zonder dat de bedrijven er van op de hoogte zijn.

Comment

Working...
                              X