Announcement

Collapse
No announcement yet.

belasting dmx lijn

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• belasting dmx lijn

Even twee vraagjes voor de praktijkkenners.

Vraag 1
    Hoeveel fixtures/gebruikers (dimmerpacks, movingheads, switchpacks, scanners)kan ik op 1 dmx lijn hangen zonder storingen te krijgen? En dan bedoel ik een lijn die bedraad is met officiele dmx kabel en die netjes is afgesloten met een terminator.

Vraag 2
    Hoe herken ik een storing als gevolg van overbelasting van een dmx lijn?
    Ik bedoel, wat gebeurt er als ik te veel gebruikers op 1 lijn heb?

Verlichtende groeten, John. :idea:

Vraag 2 kan ik wel beantwoorden... ze hebben een eigen leven en doen maar wat haha :shock:

Je heb btw van die signaal versterkers ofzo hoe zit dat?

Comment

Ja, je hebt inderdaad signaal boosters. Maar ik vraag me af hoe ver ik kan gaan zonder booster op 1 dmx lijn.

@ Partysounddriveinn
      Je schrijft "ze hebben een eigen leven en doen maar wat", is dat dan door overbelasting, of door een verkeerd dmx signaal?

Comment

In principe kun je oneindig veel fixturres aan een dmx lijn hangen. De tafel geeft aan hoeveel hij er aan kan. Soms is dat 96, maar duurdere tafels zoals de pearl kunnen oneindig veel lampen aan 1 lijn hangen. Bij langere afstanden zul je wel af en toe een booster er tussen moeten hangen.

Een booster is vaak ook een splitter zodat je meerder lijnen kan maken. Het voordeel hiervan is dat wanneer 1 lamp kapot gaat je hele show iniet in het water valt

Comment

ik heb wel eens ergens gehoord dat na ongeveer 32 gebruikers het signaal zwak gaat worden.

Comment

dat zou heel goed kunnen. HEt is ook niet slim om er zoveel aan 1 lijn te hangen. Als de eerste fixture niet werkt doet de rest het ook niet meer.

Het is ook heel erg afhankelijk van de kwaliteit van de fixtures. Persoonlijk zou ik niet verder gaan dan 20 per lijn.

Comment

Om de 20 tot 25 fixtures een booster c.q. splitter inzetten is heel verstandig. Dit ligt ook weer aan het type dmx apparaat wat je inzet. Goedkopere lichteffecten verzwakken het signaal sneller door slechtere geleiding. Maar neem liever het zekere voor het onzekere en vooral bij grotere shows direct beginnen met een splitsing. Sluit overigens je signaal altijd goed af en gebruik 110 ohmige kabel.

Zwakke signalen of storingen zijn niet te onderscheiden helaas, je dmx fictures zullen altijd hun eigen leven gaan leiden en doen wat ze zelf willen. En als je iets niet wilt is een set strobo`s die aan knallen tijdens een vocal bijvoorbeeld en je ze vervolgens ook niet meer uit krijgt :D .

Tipje gebruik altijd hetzelfde type kabel en dus niet 110 ohm van tasker en procab door elkaar gebruiken. Dit maakt de kans op storingen alleen maar groter. Nogmaals het kan wel, maar liever niet bij grote shows.

Comment

ja zie je ik wist dat ze hun eigen ding gingen doen :lol:

hahaha :P

Comment

Het afsluiten van de dmx lijn (zoals jochanan al aangaf), doe je met een dmx terminator. Een gewone xlr plug met tussen de gebruikte polen 110 ohm aan weerstand. Meestal met 2 x 220ohm weerstandjes parallel. Dit is eenvoudig zelf te maken. Ook wel kant en klaar te kopen.

Comment

Re: belasting dmx lijn

@ tim versteeg
                    Die terminator zit er al op!Daar gaat de vraag ook niet over.

[quote="john"]Even twee vraagjes voor de praktijkkenners.

Vraag 1
                    Hoeveel fixtures/gebruikers (dimmerpacks, movingheads, switchpacks, scanners)kan ik op 1 dmx lijn hangen zonder storingen te krijgen? En dan bedoel ik een lijn die bedraad is met officiele dmx kabel en die netjes is afgesloten met een terminator.

:?

Comment

Jij misschien wel, maar anderen misschien niet. Anderen kunnen ook van jouw topic leren.

Comment

John, is je vraag beantwoord of wil je nog meer weten?

Comment

@ Jochanan
                          Ik denk dat ik er maar van uit moet gaan, dat tot 25 of 30 gebruikers mogelijk is. Daarboven het signaal via een booster.

Bedankt voor de antwoorden.

Comment

Ja inderdaad en zo een booster zijn de kosten ook niet.

Comment

Working...
                            X