Het forum is niet langer in gebruik. De informatie op het forum blijft beschikbaar, maar het is niet langer mogelijk om te reageren. Voor het laatste nieuws, achtergronden en advies verwijzen we je graag door naar onze website, blog en het keuzehulp-overzicht.
* Goedkoop is vaak helaas duurkoop
* Beter huren dan goedkoop
* Doelstelling?
De markt wordt op dit moment overspoeld door budget-spullen. Veel merken verdwijnen ook weer redelijk rap van het toneel, maar toch.
Je gaat beginnen, dat wil zeggen dat je nog niet weet of het wel iets voor je is. Waarschijnlijk droom je over moving heads, gigantische boxen, etc....maar dat is nog heeel ver weg.
Vraag je eerst eens af wat je doel is. Grote zalen vullen lukt je voorlopig niet, daar komen alleen de mensen terecht die zich in het kleinere circuit al bewezen hebben. OF, je (ouders) moet(en) de juiste conenecties hebben. Maar dan zul je merken dat je nog een gebrek aan kennis hebt en zal de klus waarschijnlijk geen visite-kaartje worden.
Begin dus op gepaste schaal. Ik zag dat je 13 jaar bent. Dan zit je dus in de brugklas? 2e klas? Begin eens met feestjes van je leeftijdsgenoten, klassefeestjes, verjaardagen, etc. Dat zal in het begin niet veel geld opleveren, maar je bouwt wel een netwerkje op.
Als je op DAT niveau begint kun je prima beginnen met een goedkoop DAP-setje en een lichtorgeltje. Maar op een gegeven moment komen er echte feestjes (25-jarig huwelijk van de buren, etc) langs en daar wil je natuurlijk goed voor de dag komen. En dan zijn die DAP-setjes not done.
Vraag je dan af of het zinvol is om meer te gaan investeren. Hoeveel klusjes heb je per jaar? Is het zinvol om dan 1500 euro of meer te investeren in nieuwe boxen met een versterker? Of kun je voor die klusjes beter een setje huren? Dat is een afweging die je zelf moet maken.
Ik heb zelf in het begin altijd 2 boxen met versterker en het licht gehuurd en zo steeds iets erbij gekocht. Ik ben zelf begonnen met een zware consumenten-versterker met 2 uit de kluiten gewassen HiFi-speakers, maar die voldeden niet meer. Ik ben toen in eerste instantie gaan huren. 2 speakers op statief en 2 statieven met 4 x PAR 56. Aangezien ik al een tijdje meekluste met het verhuurbedrijf kon dat tegen een mooi prijsje. Gaandeweg kwamen er meer klusjes en heb ik stapsgewijs eigen licht en geluid aangeschaft. Maar het huren is nog niet voorbij. Ik heb een setje voor feestjes tot zeg 150 / 200 personen. Klusjes met meer personen krijg ik minder, dus is het niet rendabel een grote set erbij te kopen.
Een vaak gemaakte fout is dat men meteen groot wil beginnen, maar eigenlijk geen geld heeft. Het spaarzame geld wordt dan in budget materiaal gestopt. Versterkers, mixers, licht, boxen, scanners, etc. Probleem is alleen dat dat spul vaak niet zo lang meegaat en de restwaarde op het moment dat je het verkoopt vrijwel nihil is. Je moet dus vrijwel helemaal opnieuw beginnen met investeren. Vandaar, goedkoop = duurkoop.
Wanneer je begint met zo'n klein setje DAP-MC met een eenvoudige versterker op kleine brugklasfeestjes om te kijken of jet het leuk vind is dat geen probleem. Maar wanneer je zeker weet dat je door wil gaan kijk dan nog eens goed naar het huur-verhaal.
Voor wat betreft promotie kan ik weinig tips geven alleen de naam. Begin daar voorlopig niet aan. Zorg dat mensen jouw eigen naam kennen, dan weten ze je te vinden. Er zijn al genoeg Energy / Power / Star / Extreme drive-in-shows :wink: En afkortingen blijven vaak niet hangen.
kijk drive inn draaien is super doe het zelf ook nog wel eens maar je moet kijken wat schiet ik ermee op!!!!!!
je kunt wel investeren in gear maar wat krijg je eruit het gaat puur om wat je ermee verdient en natuurlijk dat je het leuk vindt maar je moet er wel iets mee opschieten anders heb je er niet's aan
koop dus de dingen die je nodig hebt en koop niet voor de gein dingen daar heb je niets aan ;)
maar nog ff een vraag van mij: :?: kan k beter een lichtorgeltje kopen of doorsparen voor 2 parren?? :?:
(ik weet dat 2 parren ongebruikelijk is, maar 4 parren zijn meteen weer zoveel dan is me hele statief al weer vol terwijl k me strobo etc er ook nog aan kwijt wil)
Ga dan voor een lichtorgeltje. Heb je EN meer kleuren EN je bent klaar. Igv parren heb je ook nog een sturing en/of dimmers nodig.
koop dus de dingen die je nodig hebt en koop niet voor de gein dingen daar heb je niets aan
Voor mij is het puur hobby, dus als ik iets leuk vind koop ik het gewoon. Maar k steek er niet meer in dan ik ermee verdien. Ik hoef er echter niks aan over te houden.
Comment