Announcement

Collapse
No announcement yet.

DMX bestuurde laser, hoe nu verder?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DMX bestuurde laser, hoe nu verder?

Nadat ik een paar dagen aan het spelen ben geweest met een geluidsaangestuurde laser denk ik dat het tijd wordt voor een DMX gestuurde laser. Maar hoe nu verder?

Even een aantal zaken op een rij:

* Ik heb niets, behalve dan open sourse DMX stuursoftware.
    * Het uiteindelijk doel is animatie lasers met door mijzelf ontworpen show
    * Ik ben geen DJ en zal ik ook nooit worden (ik weet het, zeg nooit nooit)
    * Ik ben nieuw op dit gebied
    * De eerste stappen zullen op "lowest possible budget" moeten worden gezet

De eerste vraag die bij me opkomt is, kan elke DMX mixer elke laser aansturen. Dus is het feitelijk iets zoals bijvoorbeeld MIDI werkt?

Zal ik met een DMX mengtafeltje beginnen of gelijk via de computer?

Zijn er mengtafels die op een computer kunnen worden aangesloten?

De muziek waar de laser in eerste instantie op moeten gaan werken zullen voornamelijk cd's zijn of uit eigen studio.

Kortom, hoe kan ik op een leuke en betaalbare manier instappen zonder gelijk op duizenden euro's aan materiaal te komen.

Edit: ik geloof dat ik dit in het verkeerde forum heb gezet.
    Last edited by JPSholland; Thursday-19-11-2009, 15:31.

Even meegenomen naar Verlichting & Rigging. ;)

Verder is eigenlijk mijn eerste vraag, wat wil je precies met lasertechniek gaan doen? Aparte lasershows aanbieden als diensten, of thuis flink wat experimenteerwerk doen?

Verder zou ik er liever voor passen om low-budget te starten wanneer je je echt wilt toeleggen op het neerzetten van professionele lasershows. Je zult namelijk al snel buiten je beginnersapparatuur groeien omdat je waarschijnlijk steeds beter + sterker wilt hebben.

Ook is het nodig om niet te bezuinigen op een goede aansturing van je lasers. Met een beetje goede controller in combinatie met een kwalitatieve laser kun je mooie, vloeiende shows maken.

Op het moment dat je iets wilt gaan doen met animatielasers en zelf patronen etc. maken is het misschien interessanter om te kijken naar ILDA software. De wat professionelere lasers beschikken over deze ondersteuning.

Vervolgens een antwoord op je vragen:
    De eerste vraag die bij me opkomt is, kan elke DMX mixer elke laser aansturen. Dus is het feitelijk iets zoals bijvoorbeeld MIDI werkt?
    Ja, DMX is DMX, elke controller doet in theorie precies hetzelfde, 256 kanalen een waarde tussen 0 en 255 geven. Echter zijn sommige DMX-controllers ('controllers' om verwarring met DJ/PA te voorkomen) beter in het aansturen van intelligente licht, ander meer voor conventioneel. (Zoals je ook DJ-mixers voor DJ-werk en PA-mixers voor PA-toepassingen hebt.)

Zal ik met een DMX mengtafeltje beginnen of gelijk via de computer?
    Ligt er aan wat je er mee wilt gaan doen. Op het moment dat je een beetje wilt experimenteren met de basis van DMX is het misschien leuk om met een eenvoudige controller te beginnen. Zelf heb ik momenteel een Ghost Green 30mw DMX-laser in combinatie met wat ander licht op een Elation scene setter. De laserpatronen heb ik geprogrammeerd onder sneltoetsen waardoor ik met een druk op de 'bump'-buttons ene laserpatroon door de zaal kan laten gaan.
    Echter, omdat ik toch wat mogelijkheden op deze tafel voor intelligent licht mis (ik wil o.a. shutterchases gaan maken), ben ik momenteel bezig met een rackpc project met een mooi schermpje in een flightcase om DMX-software op te gaan draaien. Voor de laserpatronen zal hiervoor vrij weinig veranderen (druk op een knop en gaan), dus het ligt er een beetje aan waar je voorkeur aan ligt.

Je zou eens kunnen langsgaan in de showroom in Goes om beide opties eens uit te testen in combinatie met een laser om te kijken wat je zelf het beste vindt werken. De een houdt van de charme van een grote lichttafel, de ander vindt een computerschermpje ideaal. Dat is dus een beetje persoonlijk. ;)

Zijn er mengtafels die op een computer kunnen worden aangesloten?
    In theorie kan elke DMX-controller op een pc worden aangesloten i.c.m. software als je een DMX-dongle aanschaft in combinatie met software die DMX in ondersteunt. Echter is deze software wel erg prijzig.
    Een alternatief hiervoor is lichtsturingssoftware in combinatie met een MIDI-controller, dat is relatief goedkoop en voor jou dus beter te realiseren. Groot voordeel is dat je je eigen knoppen en faders kunt toewijzen, iets wat lastiger gaat bij DMX-tafeltjes in het budgetsegment. (die kun je niet patchen)

Overigens kost een 19 inch 4 HE rackpc je vrij weinig, ik heb er eentje gescoord voor 35 euro, 2.0 ghz, 512 mb. Alleen al voor de behuizing die prijs waard en ze willen er graag vanaf. omdat het veel plek inneemt. Desnoods neem je een lege behuizing, een donorcomputer met standaard ATX-moederbord met leuke specs van Marktplaats en laat de pret beginnen. ;)
    Overigens kun je ook kijken voor een Supermicro behuizing of iets van die soort, kost je wel wat meer.

Duizenden euro's zullen het je zoals het er nu voor staat nog niet gaan kosten, maar let wel op dat de kosten wel wat in de lucht zouden kunnen worden gejaagd wanneer je alles eens gaat uitrekenen. Denk bijvoorbeeld ook eens na over waar je zo'n laser aan gaat hangen, de bekabeling die je nodig hebt, een leuke flightcase, enzovoorts.

Comment

Even nog een toevoeging, je kan kiezen voor een DMX computer programma, hierbij heb je programma's om al je licht aan te sturen (martin Lightjockey, chamsys, freestyler) of je kan kiezen voor een programma speciaal voor lasers (pangolin, mamba).

Comment

Originally posted by Rick View Post

In theorie kan elke DMX-controller op een pc worden aangesloten i.c.m. software als je een DMX-dongle aanschaft in combinatie met software die DMX in ondersteunt. Echter is deze software wel erg prijzig.
        De TS had al een open sourse DMX stuursoftware. Hier valt misschien eerst nog wat mee te experimenten .

Als ik je verhaal zo lees zou ik niet kiezen voor DMX maar voor ILDA. Hiermee kun je via de computer patronen enzo maken. Als je meer dan alleen een laser wilt gaan aansturen, dan ligt DMX misschien meer voor de hand.

Een alternatief hiervoor is lichtsturingssoftware in combinatie met een MIDI-controller, dat is relatief goedkoop en voor jou dus beter te realiseren. Groot voordeel is dat je je eigen knoppen en faders kunt toewijzen, iets wat lastiger gaat bij DMX-tafeltjes in het budgetsegment. (die kun je niet patchen)
        Even tussendoor, kan dit ook met een scanmaster 2MKII tafeltje? Die heeft wel een midi functie (switch DMX midi achterop).

Als dit zou kunnen zou dit ook nog een idee zijn voor de topicstarter. Dan heb je voor 200 euro zowel een lichttafel als een computersturing.
        Last edited by rick1993; Thursday-19-11-2009, 21:33.

Comment

Originally posted by rick1993 View Post
          De TS had al een open sourse DMX stuursoftware. Hier valt misschien eerst nog wat mee te experimenten .
          Maar zonder een goede dongle kan je niet zomaar DMX input regelen.
          Even tussendoor, kan dit ook met een scanmaster 2MKII tafeltje? Die heeft wel een midi functie (switch DMX midi achterop).
          Die heeft een MIDI functie, máár dat is een MIDI input en geen output. Je kunt dus een MIDI-controller aansluiten om extern scenes te triggeren. (Een uitkomst voor bandjes bijvoorbeeld.)

Comment

Maar zonder een goede dongle kan je niet zomaar DMX input regelen.

Die heeft een MIDI functie, máár dat is een MIDI input en geen output. Je kunt dus een MIDI-controller aansluiten om extern scenes te triggeren. (Een uitkomst voor bandjes bijvoorbeeld.)
            Deze heeft toch echt een MIDI output. Met een switch kun je de output kiezen: DMX of MIDI (dan verschijnen er ook andere dingen op het schermpje).

Achterop scanmaster 2MKII:
            -DMX out
            -Fog machine out
            -MIDI in
            -MIDI out
            -ext. step control
            -switch
            -audio in
            -power in
            -aan / uit schakelaar
            -USB in/uitgang (?)

Comment

Laten we dan de specificaties er eens bijpakken;
              • Chase programming and chase running controlled
              by manual or MIDI
              Bron

De scanmaster wordt dus getriggerd door middel van een MIDI-signaal.

Comment

Wat ik heb aan software is de bekende freestyler.

Verder, het is niet de bedoeling om voor publiek lasershows te geven. Ik kan de lasertechniek wel mooi vinden, ik moet eerst maar eens uitvinden of ik dat wel in de vingers heb. En wat werk (shows geven) met laser betreft, ach er zijn al zoveel die dat doen. Ik weet het niet, maar ik denk dat er in elke grotere plaats van Friesland wel iemand zit die wat met lasershows doet. Toen ik gepakt werd door de eerste lasershow in friesland bij de ballonfeesten in Joure iets van 15 jaar geleden, toen had ik er bij moeten zijn. Maar toen koste het spul nog tonnen. Dus thuis eerst flink experimenteren.

Ik heb meer hobbies die ik ook wil voortzetten. Daarom wil ik het liefst zo dicht mogelijk bij de 150 euro per unit blijven met uitzondering van de eerste animatie laser. Het word ook niet in 1 keer gekocht maar gewoon elke maand iets tenzij de helicopters panne hebben. De helies gaan voor.

Als het goed blijkt te gaan dan kan ik later altijd wel beter een duurder materiaal kopen.
                Last edited by JPSholland; Thursday-19-11-2009, 23:08.

Comment

Zelf heb ik de Koollight Performer/Ghost Green. Een erg leuk lasertje waar best wat leuke figuren uit te halen zijn, waaronder vierkante tunnel-effecten en golven. Echter, alle waar naar zijn geld, als je goed kijkt trillen de figuren een beetje. Echter, voor mijn toepassingen is het ideaal.

Denk ook goed na over veiligheid van je lasershows. Nu je alleen werkt via DMX en geen uitgebreide software is het niet veilig om zomaar figuren in je publiek te knallen op korte astand! Voorkomen is beter dan genezen, is de insteek hier voor. Je publiek kan namelijk gezichtsbeschadiging oplopen als de laser verkeerd gebruikt wordt.

Bij de betere lasers en goede software kan je publiek-scan-zones instellen, waarbij de beam van de laser zwaar gereduceerd wordt als hij in het publiek gaat. Echter is dit bij de grotere shows pas na minimaal 20 á 30 meter, als het niet meer is.

Misschien kun je op de website van ILDA wat meer kennis opdoen over laserveiligheid, zeker als je hierin geïnteresseerd bent is het leuk om eens een avondje daar te besteden om veel te lezen. :)

Comment

Als ik het goed heb uitgezocht, dan vallen dmx gestuurde lasers onder de groet intelligente fixtures. Ik zou dus op zoek moeten gaan naar een dmx console die dat kan zoals Elation die maakt. Zijn nog niet eens zo heel erg duur geloof ik.

Laser software is voorlopig nog niet van toepassing, gezien de prijs. Van publiek is voorlopig ook geen sprake. misschien wel nooit.

Enfin, ik heb vandaag eerst maar een dmx maanbloempje besteld, ik zal die morgen wel zien denk ik.

Comment

Over +/- 2 maanden heb ik bijna zo goed als zeker een Elation Stage Setter in de verkoop. Deze heb ik met veel tevredenheid gebruikt voor onder meer mijn eigen DMX-laser, maar aangezien ik voor de scanners meer creatieve chases wil maken gaat deze er toch uit en stap ik zelf over naar een rackpc met Freestyler om alles mee aan te sturen.

Hier kun je bepaalde patronen (als die in je laser ingebakken zitten) onder chases zetten, maar ook onder de bump-buttons. Dit is een soort tienvoudige flash-functie, maar je kunt er een scene onder programmeren zodat je die direct kunt oproepen. In totaal heb je 10 bump-buttons waar je dus bijv. laserpatronen onder kunt zetten.

Dit zou dus bijvoorbeeld een controller kunnen zijn waar je veel mee kunt als je beschikt over relatief weinig apparatuur (uitgedrukt in DMX-kanalen) maar hier wel leuke dingen mee wilt doen.

Comment

Zou dit een leuke optie zijn?

De DMX Programmer van Elation is niet alleen een lekkere lichtsturing om te programmeren, maar ook nog eens compact om mee te nemen om op de leukste feestjes uw programma\'s de verlichting te laten aansturen.

Comment

Zou ik persoonlijk niet doen voor een laser, aangezien je maar een gering aantal chases hebt. En zeker bij laserpatronen is het leuk om je publiek keer op keer te kunnen verrassen met iets anders, dan komen een flink aantal chases goed van pas.

Comment

Working...
                          X