Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sky beam waterdicht?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sky beam waterdicht?

Ik ben in het bezig van 3 sky beams.

Heb hier een tweetal vragen over:
    - Wat is de ervaring met de waterdichtheid? Is het verstandig de sky beam extra af te kitten met siliconenkit?
    - Wat is de ervaring met vriezen? Is het aan te raden wanneer de lamp niet aanstaat deze niet buiten te laten staan?
    Attached Files

Afkitten? Lijkt me niet verstandig. Dat ding heeft de beschikking over een flinke lamp en die moet z'n warmte kwijt! Als je heel het apparaat vol gaat steken met siliconenkit gaat de warmte zich ophopen omdat hij het niet kwijt kan én de inhoud van de behuizing wordt een stuk kleiner.

Als het goed is heeft de skybeam een bepaalde IP rating. Aan de hand van die rating kun je nagaan waar bij precies tegen kan. Ik vermoed dat de Sky beam spatwaterdicht is, maar tegen vorst en winter zal hij niet opgewassen zijn. Lekker binnenhalen en droogzetten als je hem niet gebruikt.

Overigens werken je afbeeldingen hier niet goed, kun je ze misschien op een gratis uploadsite als ImageShack zetten?

Comment

Ik heb bij een verhuur bedrijf nagevraagd hoe deze het doen vooral met regen e.d. deze geven aan het af te kitten zodat er in ieder geval geen regen in komt...

Ik zie bij verschillende discotheken op het dak een sky beam staan, deze worden in de winter niet weggehaald en ook met regen staan deze naar mijn naar mijn weten gewoon buiten. Vandaar ook de vraag of het allemaal goed zou moeten gaan aangezien ik 2e kerstdag en 1 januari de sky beam buiten wil zetten.

Comment

Heb je wellicht een merk en/of producttype van de Sky Beams? Wellicht is er het een en ander aan informatie aanwezig op het web wat betreft IP rating.

Verder heeft hij waarschijnlijk ook een bepaalde werktemperatuur, zeker wanneer de lamp al een poos aanstaat zal hij niet zoveel last hebben van de kou omdat hij zelf voldoende hitte genereert.

Comment

Ik heb de:

Sky Rose Magnum, hier is extreem weinig info van te vinden op het net.
          Griven Sky Eagle: http://www.griven.com/index.php?acti...76&idSubCat=19 hier heb ik inderdaad een ip nummer bij gevonden wel de IP23.

Info over de IP nummers: http://www.euronorm.net/content/temp...php?itemID=581
          IP21 Druipwaterdicht
          IP23 Regenwaterdicht
          IP44 Spatwaterdicht
          IP55 Spuitwaterdicht
          IP67 Waterdicht
          IP68 Drukwaterdicht

IP22 Aanrakingsveilig
          IP54 Stofvrij
          IP67 Stofdicht

Als laatste heb ik volgens mij de Griven Sky Rose, dit weet ik niet zeker aangezien er geen typenummer/ merk op te vinden is echter lijkt hij wel op: http://www.griven.com/index.php?acti...75&idSubCat=19

Het is niet de DMX versie maar lijkt er wel erg op.

Comment

In dat geval vermoed ik dat de andere Sky roses/beams ook wel regenwaterdicht zullen zijn. Overigens zijn de grootste zorgen wanneer de sky rose of sky beam uitstaat.

Op het moment dat de apparaten aanstaan genereren ze een flinke warmte door de flinke lamp waar ze over beschikken. Hierdoor zullen ze niet zoveel last hebben van de kou wanneer het onder de 5 graden komt en door dezelfde warmte wordt het meeste water ook nog verdampt waardoor het risico erg laag blijft.

Toch zou ik hem niet zo snel buiten laten staan als hij niet aanstaat en de temperaturen flink laag zijn, dat lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur.

Comment

Aangezien de lampen gemaakt zijn voor buiten gebruik moeten ze wel tegen water kunnen, om het te controlleren is het het makkelijkst om gewoon een mailtje te sturen naar de importeur/fabrikant.

Als ik het goed heb dan worden de sky beamers (mits het mogelijk is) na gebruik binnengezet, mocht dat niet kunnen word vaak de lamp er uitgehaald (zelfde verhaal tijdens vervoer).

Comment

Bedankt voor de reacties!

Zojuist Griven een e-mail gestuurd met de vragen.

Het uithalen van de lampen tijdens vervoer heb ik nog nooit van gehoord maar denk dat het niet onverstandig is dit toch te doen, bedankt voor de tip!

Ik zou eens overleggen of iemand 2e kerstdag en nieuwjaarsdag nog nuchter genoeg is om de sky beam toch maar even binnen te zetten;)

Comment

Lamp NOOIT uit een fixture halen tijdens vervoer! Een lamp zit namelijk het veiligste in een apparaat.

Een gasontladingslamp is niet gevoelig voor trilling wanneer deze koud is en is het dus onzin om deze uit het apparaat te halen, ook zijn vingerafdrukken niet bevordelijk en moet je elke keer de lampvoet opnieuw afstellen om de hotspot van de lamp te vinden... Geen aanrader dus!

En de lamp uit een fixture halen terwijl de fixture zelf buiten blijft staan is ook klinkklare onzin, het enigste waar ik me zorgen om maak bij een skyrose zou zijn dat het ding zelf weg gaat roesten of dat er water in de onsteking/motoren komt.

Next,
                  Nooit met kit aan de gang gaan, als dit nodig is had de fabrikant het wel gedaan, ook het apparaat niet schuiner zetten of aanpassen dat hij schuiner kan. Als dit wel gebeurt kan het apparaat zijn hitte niet kwijt en kunnen er gevaarlijke situaties optreden.

Skybeampjes haal ik overigens altijd binnen als hij uitstaat (verhuur klusjes), ken wel diverse discotheken waar het mos er letterlijk opgroeit en ze nog steeds werken zonder enig probleem (weet niet of dit ook voor jou skybeam geldt). Overigens dient de lamp na iedere 500 uur (model afhankelijk) vervangen te worden (mooi moment voor een grondige inspectie) inverband met explosiegevaar.
                  Last edited by Joep; Saturday-26-12-2009, 00:41.

Comment

Originally posted by Joep View Post
                    Lamp NOOIT uit een fixture halen tijdens vervoer! Een lamp zit namelijk het veiligste in een apparaat.

Een gasontladingslamp is niet gevoelig voor trilling wanneer deze koud is en is het dus onzin om deze uit het apparaat te halen, ook zijn vingerafdrukken niet bevordelijk en moet je elke keer de lampvoet opnieuw afstellen om de hotspot van de lamp te vinden... Geen aanrader dus!

En de lamp uit een fixture halen terwijl de fixture zelf buiten blijft staan is ook klinkklare onzin, het enigste waar ik me zorgen om maak bij een skyrose zou zijn dat het ding zelf weg gaat roesten of dat er water in de onsteking/motoren komt.
                    Bij chain moeten wij altijd de lampen er uit te halen en appart vervoeren (z'n lamp kost ook een aardig bedrag) er gaat namelijk vaak genoeg wat mis tijdens vervoer..

Comment

bij mij in de buurt staat zon ding op het dak, die staat ook altijd in de regen ook maar ik geloof dat ze m nu eraf hebben gehaald met het vriezen, dat lijkt mij sowieso beter

Comment

Originally posted by Paradise View Post
                        Bij chain moeten wij altijd de lampen er uit te halen en appart vervoeren (z'n lamp kost ook een aardig bedrag) er gaat namelijk vaak genoeg wat mis tijdens vervoer..
                        Een lamp zit in mijn ogen het veiligste in een skyrose, dan heeft hij er een gigantisch koekblik omheen zitten die eerst moet indeuken voordat de lamp bereikt wordt.

Heb het zelf nog nooit meegemaakt dat een lamp uit een skyrose, city color of whatever gehaald werd vanwege de kans op vervoersschade... Heb daarintegen al wel veel RESERVE lampen zien sneuvelen tijdens vervoer...

Ben dus wel heel erg benieuwd naar de reden waarom de lampen bij jullie uit de apparatuur getrokken wordt tijdens vervoer...

Comment

Omdat wij onderandere een hele mooie manier van vervoeren hebben (aangezien er in de nieuwe loods geen lift is en de kleinere sky beams met een vorkheftruck omhoog en omlaag worden gehaald (vaak gaat het goed, soms niet)

Niet mijn besluit trouwens, is die van de baas (bovendien gaan er altijd nog losse lampen mee (Spare) en daar kunnen ze dan gelijk bij)

Comment

Ik ben dan toch erg benieuwd waarom Martijn-B dan zijn lampen eruit moet halen?

Dat jouw baas dat wil is zijn keus (is verder niets vreemds aan), maar je gaat iemand toch geen tip geven om zijn lampen uit zn skyrosen te halen omdat jij/hij het ook doet mits er natuurlijk een reden is die betrekking heeft op Martijn-B zijn gebruik. Maar ik zie niet zitten dat Martijn-B ook problemen heeft met heftrucks.

Ik zie het als een gevaarlijk gebeuren, HMI 2500W lampen zijn geen speelgoed en dienen uiterst voorzichtig behandeld worden. Naarmate de lampen ouder worden neemt de kans op explosie toe, dus laat ik ze het liefste op hun plek zitten.

Comment

Originally posted by Joep View Post
                              Ik zie het als een gevaarlijk gebeuren, HMI 2500W lampen zijn geen speelgoed en dienen uiterst voorzichtig behandeld worden. Naarmate de lampen ouder worden neemt de kans op explosie toe, dus laat ik ze het liefste op hun plek zitten.

We laten ze inderdaad het liefst in de lamp exploderen, stukken prettiger, er is een reden dat wij reservelampen meenemen, we maken er dan ook nog eens gebruik van (= verwisselen op tijd).

De lamp houd niet van temperatuur verschillen en gaat dus op de momenten dat hij uitstaat in een speciale koffer. Lamp word verwijderd met handschoenen dus voor vingerafdrukken hoef je niet bang te zijn.

Comment

Working...
                              X