Op ieder apparaat zit als het goed eens een lamp timer die makkelijk af te lezen is (dus niet in het apparaat) zodra de lamp aan zijn uren is word deze verwisseld door de TD. Als dit niet op tijd gebeurt is het pech en zal hij inderdaad poef zeggen in het apparaat met alle vervelende gevolgen voor je optiek (timerstanden bijhouden dus).
Reserve lampen gaan mee voor de vervelende gevallen dat een gastontladingslamp TOCH sneuvelt of over de datum is (komt zeeeer zelden voor).
De reden dat de lamp breekt is dat het glas bros wordt en door kracht uit te oefen op de lamp (duwen/trekken/kneipen) of hem uit de lampvoet te halen kan het glas breken en dus 'ontploffen'.
Zodra de lamp afgekoeld is neem ik aan, dus zodra het grootste temperatuurverschil al verlopen is. Een temperatuur verschil van 5 graden - 30 graden is zover ik weet voor een gasontladingslamp niets.
Maar ik heb het idee dat deze discussie geen toevoeging is voor het topic dus dit is mijn laatste post over deze kwestie.
Reserve lampen gaan mee voor de vervelende gevallen dat een gastontladingslamp TOCH sneuvelt of over de datum is (komt zeeeer zelden voor).
De reden dat de lamp breekt is dat het glas bros wordt en door kracht uit te oefen op de lamp (duwen/trekken/kneipen) of hem uit de lampvoet te halen kan het glas breken en dus 'ontploffen'.
De lamp houd niet van temperatuur verschillen en gaat dus op de momenten dat hij uitstaat in een speciale koffer. Lamp word verwijderd met handschoenen dus voor vingerafdrukken hoef je niet bang te zijn.
Maar ik heb het idee dat deze discussie geen toevoeging is voor het topic dus dit is mijn laatste post over deze kwestie.
Comment