Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe lichtset aanschaffen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nieuwe lichtset aanschaffen

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor licht en nu moet het er toch maar eens van komen. Daarom heb ik besloten nu toch maar eens advies van jullie te vragen voor een nieuwe lichtset die ik wil aanschaffen.

Het plan is om verlichting te kunnen verzorgen voor (kleinere) bands, koren en wellicht later bij het aanschaffen van effecten ook drive-in shows. Ik wil dit in fases kopen. Graag zou ik beginnen met de basis dingen en dan komt de rest vanzelf wel. Nu had ik voor mij zelf een lijstje gemaakt wat ik wil hebben en mijn vraag aan jullie is of jullie ook enkele tips en adviezen voor mij hebben.

Het lijstje wat ik in mijn hoofd hebt is (lichtsturing en bekabeling weggelaten):
    - 8x (led) par
    - Frontlicht
    - Rookmachine

De vragen die ik aan jullie wil stellen heb ik even op een rijtje gezet:

1.) Ik twijfel tussen led parren of gewone. Wat raden jullie mij aan? Ik heb dingen gelezen over de gloeilamp. Ik heb hier ook al dingen over gezocht, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Blijven de gewone parren in 2012 gewoon bruikbaar, of worden ze verboden? Kan iemand mij hier wat informatie over geven?
    2.) Zijn er andere lichten die ik nodig zal hebben voor mijn plan?
    3.) Wat raden jullie mij aan voor frontlicht? Is het 45 graden principe noodzakelijk of lossen jullie dit soms ook anders op?
    4.) Ik kwam dit setje tegen. Hebben mensen ervaring hiermee? Is de lichtopbrengst groot genoeg om deze te gebruiken bij mijn plannen?
    5.) Laatste vraag gaat over het afwerken van kabels. Is het zowel bij led parren als gewone noodzakelijk om een 4bar te kopen, of kan je het ook op een andere manier netjes afwerken?

Jullie zouden erg helpen als jullie deze vragen voor mij willen ophelderen! :)

Originally posted by Mirabilandia View Post

1.) Ik twijfel tussen led parren of gewone. Wat raden jullie mij aan? Ik heb dingen gelezen over de gloeilamp. Ik heb hier ook al dingen over gezocht, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Blijven de gewone parren in 2012 gewoon bruikbaar, of worden ze verboden? Kan iemand mij hier wat informatie over geven?
    Normale parren zullen nog een poos gebruikt mogen worden. De gloeilampen voor de consumenten worden wel al langzaam overgeschakeld naar LED.
    2.) Zijn er andere lichten die ik nodig zal hebben voor mijn plan?
    Momenteel ziet je startplan er wat mij betreft goed uit. Echter, heb je al bedacht hoe je het geheel in de lucht gaat krijgen?
    3.) Wat raden jullie mij aan voor frontlicht? Is het 45 graden principe noodzakelijk of lossen jullie dit soms ook anders op?
    Dit ligt er een beetje aan wat de hoofdzaak van je lichtset gaat zijn. Op het moment dat je erg veel met drive-in shows gaat doen, misschien kun je dan ook wel wat parretjes met een lichte kleurenfilter gebruiken als frontlicht, waardoor je deze ook kunt toepassen voor drive-in.
    4.) Ik kwam dit setje tegen. Hebben mensen ervaring hiermee? Is de lichtopbrengst groot genoeg om deze te gebruiken bij mijn plannen?
    Deze set wilden we wel bij de LED-vergelijkingsdag bekijken, echter stond deze in backorder.
    Over een poosje komt trouwens de Eurolite KLS-800 in de webshop!
    In tegenstelling tot de andere KLS-sets heeft deze de beschikking over RGB-LED modules, waardoor je geen irritante kleurensoep meer hebt als je in de fixture kijkt (de diverse zichtbare LEDjes). Met de lichtopbrengst van de andere KLS-sets zat het in ieder geval wel al snor (zeker die van de KLS-300 en 400), dus ik vermoed dat ook deze een flinke bak licht zullen produceren.
    5.) Laatste vraag gaat over het afwerken van kabels. Is het zowel bij led parren als gewone noodzakelijk om een 4bar te kopen, of kan je het ook op een andere manier netjes afwerken?
    Op het moment dat je voor een oplossing zoals de KLS-reeks van Eurolite kiest heb je een erg compacte en complete balk met 4 fixtures die in werkelijk elke auto past. De overige KLS-setjes staan overigens wel al een poos in de webshop.

Comment

Belangrijkste afweging die je moet maken is ledpar of gewone par.

Iedere par heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Daarom even een aantal vragen.

Moet je show energiezuinig zijn? (of heb je altijd genoeg wattage tot je beschikking?)

Wil je het ook als frontlicht gebruiken?

Denk je na over de kosten van een dimmer? Mocht je conventionele parren willen kopen.

Over het wel of niet kunnen kopen van par lampen hoef je je niet echt zorgen te maken, je kan prima voor het verbod (mocht het ook gaan gelden op professionele lampen) een grote hoeveelheid kopen (kost niet echt veel)

Wat is je budget voor de parren (en controller)?

Als je voornamelijk koor en bandjes gaat doen kan je beter kijken naar een hazer of fazer i.p.v. een rookmachine. Voor bandjes is een blinder en/of stroboscoop ook altijd handig.

Comment

Paradise, let wel op dat het nu over een startset gaat die later pas wordt uitgebreid met effecten. Blinders zijn leuk, maar dat is iets dat pas later aan de orde is. Het is sowieso wel al een goede zaak dat de TS eerst de basis op orde wil hebben.

Stroboscopen zou ik een beetje mee uitkijken, dat wordt niet altijd gewaardeerd en dat ligt ook helemaal aan de band die je wil uitversterken. Hiernaast kunnen veel LED-spots ook stroben, als je bijvoorbeeld de KLS-800 neemt kunnen die ook prima wit afgeven.

Comment

Voor statieven heb ik een tijdje gedacht aan het American DJ Dura Truss systeem, maar kijkend op de toekomst denk ik toch dat ik liever een paar American DJ ST-132 statieven ga. Ik ben niet van plan hier meteen truss op te gooien, dit komt later wel als ik zelf daar behoefte aan heb. Ook aan haken, safety's en dimmers had ik al gedacht.

Effecten wil ik later toevoegen. Dan denk ik aan 4 scanners of 2 moving heads (om eventueel voor de band te zetten), wat blinders of sunstrips en eventueel twee verticale rookmachines enz. Echter is op dit moment de moeilijkste afweging die van de LED parren of gewone. Led zou ik enkel als tegenlicht willen gebruiken, aangezien led frontlicht me afschuwelijk lijkt. Het fijne aan de ledparren vind ik inderdaad de het lage aantal watt erg fijn, maar ik ben wel bang dat de hoeveelheid van het licht heel erg gaat tegenvallen. Voordeel is wel weet dat ik minder parren dan nodig heb. Waar zouden jullie in mijn geval voor kiezen?
          Als ik het goed begrijp worden dus de par lampen niet verboden in 2012, maar zal ik nog wel even duren?

Kan verder mij nog iemand helpen met het frontlicht? Kan ik beter een paar theaterspotjes pakken of een 4bar met parren en dus dan geen gebruik maken van het 45 graden principe?

Hebben jullie verder nog tips of commentaar? :)

Comment

Originally posted by Rick View Post
            Paradise, let wel op dat het nu over een startset gaat die later pas wordt uitgebreid met effecten. Blinders zijn leuk, maar dat is iets dat pas later aan de orde is. Het is sowieso wel al een goede zaak dat de TS eerst de basis op orde wil hebben.

Stroboscopen zou ik een beetje mee uitkijken, dat wordt niet altijd gewaardeerd en dat ligt ook helemaal aan de band die je wil uitversterken. Hiernaast kunnen veel LED-spots ook stroben, als je bijvoorbeeld de KLS-800 neemt kunnen die ook prima wit afgeven.
            Dit forum is niet het enige forum wat ik volg, in een ander forum staat deze zelfde thread die inmiddels al een stuk verder gevorderd is. Daar begint de TS zelf al over eventuele toevoegingen en blinders...

Iedere band is anders, je hebt bandleden die allergisch zijn voor rook (??)
            Je hebt bandleden die allergisch zijn voor frontlicht, je hebt zelf bandleden die allergisch voor beide zijn. Ieder band heeft dus hun eigen wens, en iedere band heeft zijn eigen speel style. Het is dus aan de Lj om te bepalen of een stroboscoop een toevoeging heeft of niet, wat heeft uitversterken trouwens met dit topic te maken?

Ledparren hebben strobo functie, jammer is alleen dat dit meer op aan/uit lijkt dan op een strobo. Ik heb een hoop ledparren en led strobo's aanschouwt, en geen enkele kan het effect weergeven van een echte strobo. Laat ik dan maar heel milieu onbewust zijn, maar de strobo's zullen het voorlopig nog wel winnen van de ledmogelijkheden.....

Comment

Originally posted by Paradise View Post
              wat heeft uitversterken trouwens met dit topic te maken?
              Brainfart, moest uiteraard uitlichten zijn. 1 fout op >5000 posts kan gebeuren.. ;)

Comment

Wat dacht je van zo'n ledpar?
                Dit zou je eventueel wel als frontlicht kunnen gebruiken, je hebt hier wel een hele goede kleurenmenging omdat deze lamp gebruik maakt van 3x1 watt ledjes (maar ja, daar betaal je dan wel iets voor en ik weet niet of je budget dat toelaat).

Of de American DJ propar56, hier komt ook wel een bak licht uit (heb ze zelf 1 keer in een showroom gezien, maar ik weet dat Paradise ze heeft en dat hij er volgensmij wel heel positief over is...).

Ik zie trouwens genoeg bandjes die als frontlicht alleen 2 T4-barren hebben en achter op het podium een truss met een theaterdoek en een paar movingheads...

Comment

Ik ben er ondertussen uit dat ik safe ga aankopen. Conclusie is dus dat ik kies voor acht gewone parren. Het schijnt dat je deze nog een tijd mag gebruiken, dus dat lijkt me de verstandigste keuze. Wel zou ik van jullie nog willen weten wat ik beter kan doen. Er is een kans dat ik ze later verspreid over een truss wil hangen. Kan ik dan beter gaan voor een T4 dim barretje, of een Tbar met een aparte dimmer?

Ik twijfel nog wel wat ik als frontlicht wil. Theaterspots of ook wat parren. Andere overweging is de hazer/rookmachine. Wat is een leuk ding? Iemand nog tips? Ook ben ik nog niet uit over de lichtsturing. Wat kan ik - ook kijkend op de toekomst - het best hebben? Kan een scancontroler ook gewone parren aansturen of word dat helemaal niks? Wat zijn leuke controlers waar je ook goed chases enz in kunt zetten en zowel statisch als intelligent licht mee kan aansturen?

Verder ben ik nu stiekem een beetje aan het kijken naar de volgende uitbreidingen. Hebben jullie tips? Mij leek het leuk een paar moving headjes of scans te hebben. Wat zijn leuke budget MH's/scans? Hebben jullie verder nog effecten die leuk passen bij de activiteiten waar ik me mee bezig wil houden?

Comment

Als frontlicht zijn twee 1kW fresnel of PC-tjes ideaal (voor kleine podia).

Als hazertje/rookmachine zou ik gaan voor de Antari HZ-400, een echte hazer dus zonder verwarmingselement dus meteen nevel zonder opwarmtijd.

Regeltafeltje is even puur afhankelijk van je budget, als je voorbereid wilt zijn op intelligent licht en het moet low-budget is de Light-Desk Pro 136 van Showtec mischien iets voor je.

Comment

Als dimmer zijn er verschillende mogelijkheden.

8 x par56 = 500watt p/s = 4000watt

Mogelijkheden zijn:

2x T-bar met ingebouwde dimmer
                      2x Kleine dimmer Zoals deze
                      1x Zware dimmer

De T-bar heeft als voordeel dat de parren gelijk in de dimmer kunnen blijven zitten, maar heeft als nadeel dat het niet echt breed inzetbaar is (je wilt deze dingen niet op de grond hebben liggen omdat je een par wilt dimmen)

De kleine dimmer is makkelijk inzet baar, makkelijk in je truss in te hangen.
                      Nadeel is (zoals ook bij de T-bar) dat je uiteindelijk met twee shuko snoeren zit en 4000watt

Een zware dimmer heeft als voordeel dat je nooit een grotere dimmer hoeft in te huren als je bijvoorbeeld een grotere klus hebt, handig als er krachstroom aanwezig is. Nadelen zijn dat de aanschaf duur is, en zonder krachtstroom heb je een probleem (zou deze dimmer dus alleen aanschaffen op het moment dat je met par64 werkt)

Verder zijn er nog wel een aantal andere voor- en nadelen, heb je voorkeur voor een bepaald type dimmer?

Een leuke lichtcontroller voor zowel parren als movingheads/scanners is de light jockey 136 van Showtec, ook zou je kunnen kijken naar een pc sturing in samenwerking met een wing/midi controller. Cuelux is een mooi voorbeeld.
                      Freestyler werkt ook goed, maar werkt minder met parren

Comment

Originally posted by Mirabilandia View Post
                        Ik ben er ondertussen uit dat ik safe ga aankopen. Conclusie is dus dat ik kies voor acht gewone parren. Het schijnt dat je deze nog een tijd mag gebruiken, dus dat lijkt me de verstandigste keuze. Wel zou ik van jullie nog willen weten wat ik beter kan doen. Er is een kans dat ik ze later verspreid over een truss wil hangen. Kan ik dan beter gaan voor een T4 dim barretje, of een Tbar met een aparte dimmer?
                        Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de T4 omdat deze erg eenvoudig in gebruik is. De balk is multifunctioneel inzetbaar en kan in diverse opstellingen gebruikt worden waardoor je altijd flexibel bent in je setup. De T4 kan zowel op statief als in een lichtbrug gebruikt worden en dat zal waarschijnlijk ook voor jouw toepassing grotendeels gelden.
                        Verder ben ik nu stiekem een beetje aan het kijken naar de volgende uitbreidingen. Hebben jullie tips? Mij leek het leuk een paar moving headjes of scans te hebben. Wat zijn leuke budget MH's/scans? Hebben jullie verder nog effecten die leuk passen bij de activiteiten waar ik me mee bezig wil houden?
                        Movingheads zou ik momenteel nog niet aan beginnen, het leukste is een setje scans. Zeker als je nog niet werkt met een trusscarré zijn movingheads niet echt een toevoegende meerwaarde in vergelijking met scanners, omdat je voornamelijk je lichtbundels richting je publiek wilt laten gaan. En voor de prijs van een movinghead kun je ook vaak 2 scanners kopen, zeker in het wat lagere segment. Een leuke scanner in deze klasse is de JB Systems The Winner. Een scanner die zich al erg goed bewezen heeft in het budgetsegment, is ook al een hele tijd in de running. Een ander groot voordeel is dat diverse verhuurbedrijven ook deze scans in bezit hebben, waardoor er een kans is dat je bij de verhuurder om de hoek een setje scans kunt bijhuren indien nodig.

Comment

Ik zou wel een T-bar kopen, het is niet heel veel duurder en het staat veel netter. Je kunt ook 2 T-barren in de truss hangen.

Ik zie vaak genoeg bandjes die als frontlicht 8 parretjes gebruiken. (zullen dan wel misschien 500 W lampen in zitten, dat weet ik niet...).

Qua sturing denk ik ook dat je het beste een showtec light desk pro 136 kunt kopen.

Comment

hee,

een t-4 bar, die is erg handig, (heb er momenteel 1 in gebruik). Even ophangen, aansluiten en er branden al 4 lampen. Movinghead zou ik inderdaad niet kiezen. Ik heb er momenteel 1tje, alleen ik vind het zonde, ik kon beter 2 scanners ervan kopen. Van JB-Systems zijn The winner, en Dynamo er gewilt, die zie je ook erg vaak. Als ik jou was, zou ik toch kiezen voor een lichtbrug, zodat je daar de t-4 barren of 2 t barren aan kunt hangen met de licht effecten. 1 tip, wind-up statieven zijn erg handig, als je aardig wat gewicht aan de brug wilt hangen.

Comment

Originally posted by Dj-scratch View Post
                              Dynamo er gewilt, die zie je ook erg vaak.
                              Maar toch heeft die een wat misplaatst prijssegment. Voor de prijs van een Dynamo had je bijna een Aztek DJ Robo die ook lekker presteren en over veel meer functies beschikken.
                              Jammergenoeg is de DJ Robo schijnbaar niet meer te leveren, al worden ze soms tweedehands nog wel verkocht.
                              De Winner blijft verder een erg nette scan.

Ik zie vaak genoeg bandjes die als frontlicht 8 parretjes gebruiken. (zullen dan wel misschien 500 W lampen in zitten, dat weet ik niet...).
                              500 watters? Als je het hebt over band'jes', lijken me 300-watters meer dan genoeg.

Comment

Working...
                              X