Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wil wat gaan beginnen met DMX

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wil wat gaan beginnen met DMX

Ik heb hier naast mij een DJ installatie staan, maar eigenlijk is dat toch niet echt mijn passie. Daarintegen licht wel, op school hebben we een podium met wat parren en scanners die op DMX werken. Nu wil ik zelf ook wat met DMX gewoon op mijn slaapkamer hebben. Gewoon om het rustig op te bouwen, en voornamelijk wat te klieren/experimenteren. Ik ben nu 14, en moet het allemaal gewoon doen van een folderwijkje. Maar dat doe ik nu al 2 jaar ook qua DJ, dus naar wat maandjes sparen kan ik best wat aankopen doen. Nu zoek ik het volgende:

-Een DMX paneeltje waar Scanners en later ook parren op kunnen
    -2 Leuke scanners om mee te beginnen gewoon op een zolderkamer
    -Uitleg wat ik daarvoor moet kopen als ik met 2 scanners en een mixer begin
    -Ik zou graag beginnen met 2 scanners, het moet dan wel leuk zijn. Dus niet al te simpel, maar wel betaalbaar.

Ik ben zelf nog niet zo heel erg bekent hiermee, ik moet het ook doen van c.a 90 euro in de maand. Dus ik wil eerst wat weten qua prijzen, en wat ik moet hebben om het te kunnen gebruiken.

Iemand?

Fiegel5

Heb je ergens een PC of laptop staan? Misschien is Freestyler dan een goeie optie. Hier kun je enorm creatief mee omgaan aangezien je de volle programmeerruimte hebt om alles op los te laten.

Verder, hoeveel kennis over DMX heb je inmiddels al? We hebben een compleet topic met basisinformatie over DMX.
    Last edited by Rick; Monday-18-01-2010, 23:54.

Comment

Dat is hem dus juist, ik wil niet via mijn computer. Ik wil gewoon een ouderwets lichtpaneeltje, even als voorbeeld. Op school hebben we deze in combinatie met parren en scanners. Nu is dat ding vrij prijzig voor mij, aangezien ik toch niet tientallen parren wil. Stel dat ik ze later wil dan een stuk of 4, het gaat er mij wat om. Dat ik gewoon leuk kan beginnen, met 2 scannertjes en een paneeltje waar ik toch wat wel gevaceerd mee kan werken.

Comment

Het probleem is de combinatie van een geavanceerd paneel in combinatie met een lage prijs. Al eens nagedacht over de mogelijkheden van een MIDI-controller in combinatie met Freestyler? Dan heb je alsnog een stel faders en knoppen onder je hand om bepaalde dingen mee te bedienen met als voordeel dat je relatief goedkoop uit bent en vrijwel oneindige programmering kunt toepassen.

Mocht dat toch echt geen optie voor je zijn, is het misschien een idee om naar een combinatietafel zoals de Light Desk Pro 136 te kijken.

Comment

Originally posted by Rick View Post
          Mocht dat toch echt geen optie voor je zijn, is het misschien een idee om naar een combinatietafel zoals de Light Desk Pro 136 te kijken.
          Eh, Mod, Fiegel5 geeft aan dat ze bij hem op school de Elation versie daarvan hebben. Ook zegt hij erbij dat die tafel (kost minder dan het Showtec exemplaar) te prijzig is...

Comment

Heb eerlijk gezegd niet direct naar de prijs gekeken, maar op het moment dat beide tafels niet mogelijk zijn i.v.m. budget gaat het niet lukken om een leuke combinatietafel voor elkaar te krijgen.

Reden dat ik de tafel aanhaalde is omdat ik er best wat goede verhalen over gehoord heb.

Comment

En deze?

Het is maar slaapkamer voorlopig heh :P . Ik ben zelf best wel geliefd met eilton omdat we dat dus ook op school hebben en me dat best wel bevalt. Maar is die bovenstaande niks dan? Ze zeggen bij mij op school dat showtec ook niet zo heel goed is...

Comment

Let wel op dat je met deze controller slechts 6 chases kunt maken en deze hoogstwaarschijnlijk niet tegelijk af kunt laten spelen. Hierdoor is je creativiteit al snel klaar.

Wil je iets meer dan dat, dan kun je nog gaan voor de Elation Stage Setter. 10 vrij te programmeren chases die tegelijk gebruikt kunnen worden + 10 bump-buttons waar je een scene onder kunt plaatsen. Ideaal voor laserpatronen, strobes, blinders en andere speciale effecten. Heel leuk apparaatje, maar voor mij voldoet hij niet meer zo. Daarom ben ik zelf bezig met een rackpc-project.

Comment

Maar het is eigen echt om Scanners mee te sturen, en dit lijkt meer op een sturing voor parren. Het is dus meer voor intelligente verlichting zoals jullie dat altijd zeggen. En als scanners dacht ik aan dit:
                  [edit Rick] Link weg maar ik weet niet of dat wat is..
                  Last edited by Rick; Tuesday-19-01-2010, 19:57.

Comment

Link weggehaald, linkt naar concurrerende webshop en dat kunnen we helaas niet toestaan. ;)

Het is oorspronkelijk ook een sturing voor conventioneel licht, maar dat betekent niet dat je er geen intelligent licht mee kunt aansturen. Ik heb een filmpje gemaakt waarin je ongeveer kunt zien wat je met 2 scans en dit tafeltje kunt; Klik. Zoals je kunt zien lopen bewegings- en kleurenchases apart van elkaar waardoor je toch wat kunt variëren.

Comment

Het is sowieso voor alleen maar thuis, dus waar ben ik dan beter mee uit. Gewoon die sturing, of echt een lichtsturing die zich richt op intelligent licht. Want dat is alles waar het om gaat, dat ik gewoon hier wat kan beginnen met wat scans.

Comment

Met een Stage Setter kun je in ieder geval wel meer dan met een normale scanmaster. Dat was voor mij de reden om over te gaan op de Stage Setter, ik had hiervoor een scanmaster-controller, in de Koollight variant.
                        Moet zeggen dat het een flinke stap voorwaarts was, zeker qua programmeermogelijkheden en 'special effects' zoals strobe die je op je bump-knoppen kunt programmeren, maar toch kom ik net een paar dingetjes tekort die ik toch wilde hebben en die heb ik nu gevonden in Freestyler.

Echter, om mee te starten een prima ding. Let wel op dat hij niet 19 inch is, maar 15 inch. Wie dat ooit verzonnen heeft mag zich nog wel eens achter de oren krabben, maargoed... ;)

Comment

Wat kwam je te kort dan?

Comment

Ik wil meer gaan werken met shutterchases, maar wil hierbij wel mijn fade time voor de bewegingschases houden om vloeiende bewegingen te houden. En helaas pindakaas, dat kan hierbij niet, omdat bij mijn scans de volgende indeling van toepassing is: shutter blokkade - strobe 1-12 flits per seconde - shutter vrij. Dus wanneer je een shutterchase maakt krijg je tussendoor stroboscoopeffecten en dat ziet er niet echt mooi uit.

Hiernaast miste ik eigenlijk ook de mogelijkheid om een stuk meer chases te programmeren.

Comment

Dus dat is voor mij wel iets wat goed voor me is om dus met scanners te gaan werken, en ik kan daar dus gevancaneerd mee werken?

Comment

Working...
                              X