Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wil wat gaan beginnen met DMX

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Fiegel5 View Post
    Maar dan kan ik dus uiteindelijk met een scanmaster meer, toch? Ik moet wel vooruit denken, niet dat ik over een jaar een nieuwe controller moet halen..
    Qua kanalen in je DMX-kring: Ja.
    Qua creativiteit in programmeren: Nee.

Andere optie: Doorsparen.

De keus is dus aan jou. ;)

Comment

Programmeren, hoezo dat. Een scanner heeft toch gewoon een zoveel aantal kleuren, en een zoveel aantal figuren e.d. Dat maakt toch niet uit op welke mixer je dat zet?

Comment

Ik doel hiermee over het aantal beschikbare chases die je kunt gebruiken, het aantal stappen dat je per chase kunt neerzetten en de mogelijkheid om diverse chases door elkaar te laten lopen. (Dus bijv. chase 1 met een bewegingschase en chase 5 met een kleurenchase door elkaar laten lopen).

Zo heb ik zelf op de Stage Setter chase 1-4 volzitten met bewegingschases, 5-8 met scan-kleurenchases, 9-10 voor de Solars en de bump-buttons 1 t/m 10 hebben laserpatronen. Dat lukt niet op een scanmaster omdat je daar je chases niet door elkaar kunt laten lopen.

Comment

Op die stage setter zouden alleen maar scanners komen voorlopig, dus dan is het toch niet nodig om 2 chases door elkaar te laten lopen. Dat is inderdaad handig als je parren en scanners hebt, dan is dat geweldig. Maar als je alleen maar 2 scannertjes hebt?

Comment

Andere optie

Bovenstaand is net iets duurder dan de scene setter, heeft alleen wel maar 6 scenes en 6 chases.

Optie 2

Optie twee heeft wel genoeg chases en scenes (door de vele pagina's)

Comment

Originally posted by Fiegel5 View Post
              Op die stage setter zouden alleen maar scanners komen voorlopig, dus dan is het toch niet nodig om 2 chases door elkaar te laten lopen. Dat is inderdaad handig als je parren en scanners hebt, dan is dat geweldig. Maar als je alleen maar 2 scannertjes hebt?
              Persoonlijk vind ik het ideaal. Ik kan een stel langzame bewegingschases maken met een stuk of 40 aparte stappen, met daarbij een aantal kleurenchases die op de maat van de muziek kunnen lopen door middel van de tap-toets. Zo behoud je de langzame, vloeiende beweging van je scans (zeker i.c.m. een beetje fade time) en wisselen je kleuren en/of gobo's op de maat van de muziek.

Comment

Originally posted by Paradise View Post
                Andere optie

Bovenstaand is net iets duurder dan de scene setter, heeft alleen wel maar 6 scenes en 6 chases.

Optie 2

Optie twee heeft wel genoeg chases en scenes (door de vele pagina's)
                Vooral optie 2 is echt een kopie van een scanmaster 2. Kun je hier dan wel meerdere chases door elkaar laten lopen? Het lijkt mij sterk omdat ik vermoed dat de binnenkant identiek is aan een scanmaster...

Comment

Ja maar, die kost dus weer 200 euro. Dan kan ik net zo goed die van 250 kopen, en dat vond ik redelijk duur..

Nog een vraag, wat is een redelijk betaalbare scanner. En ik wil alles gewoon draadloos, moet ik dan buiten mijn scanner en mn paneeltje nog iets aanschaffen zoals een DMX-bar?
                  Last edited by Fiegel5; Wednesday-20-01-2010, 19:46.

Comment

Wat bedoel je met draadloos? Geen draden of draden niet in het zicht? Ik denk het 2e want anders gaat het een heel duur grapje worden. Waar ga je het aanhangen? Een gewoon statief met een T-bar en dan aan beide kanten 1scanner? Dan kun je gewoon met kabels werken en die vastmaken met kabelbinders of tie-wraps. Een nettere oplossing is dit, maar ja daar betaal je dan wel 150 euro voor en ik denk niet dat je dat er nu voor over hebt...

Over de scanners:

Ik heb veel goede verhalen gehoord over JB systems the winner (setje van 2 voor 409 euro)

Of als je led wilt ivm stroomverbruik:
                    (je hebt ook wel led scanners zonder gobo's waarbij je allemaal bolletjes ziet, deze zijn goedkoper, maar naar mijn mening ook een stuk minder mooi)
                    showtec led club scanner (kost ong. 200 euro)
                    American DJ x-scan (de plus versie kost 300 euro, de normale kon ik niet vinden...)

Comment

Nou nee, ze komen dus hier aan de muur gewoon te hangen op mijn kamer. Eentje aan de ene kant van de muur en de andere aan de andere...

Comment

Elektriciteit moet je sowieso al trekken, kan je er net zo goed een XLR-kabel naast hangen ook. Draadloze DMX is duur en voor jouw toepassing eigenlijk erg overbodig.

Wat betreft bevestiging aan de muur, boor een flink gat, flinke muurplug er in, flinke schroef er in en liefst nog eens afzekeren met een 2e gat en een safety (evt. ketting). Zo heeft mijn mushroom ook jaren aan de muur gehangen voor hij mee op pad ging.

Comment

Maar wat is dan zon XLR kabel, en wat kost dat per meter? Dan is dat toch al iets wat ik hier kan opschrijven voor wat ik kopen wil.. Met andere woorden, wat moet er nog allemaal tussen die scanner en mn paneeltje..
                          Last edited by Fiegel5; Wednesday-20-01-2010, 21:12.

Comment

Normale XLR male-female kabel. Hierbij heb je verschillende keuze. Procab kabel werkt prima en is in diverse reeksen leverbaar. Van normale kabel met normale connectoren tot kabel met Neutrik connectoren (meer roadproof) tot 110 ohm DMX-kabel die geoptimaliseerd is voor DMX. Ze werken in ieder geval allemaal.

Comment

Welke is dan het beste? En persoonlijk zie ik op zon controller niet zo heel veel aansluitingen zitten :S

Maar kan anders nou gewoon iemand, een combi geven van een controller en 2 scanners voor niet al te duur. Waar genoeg chases opzitten en genoeg senes. Pages maakt niet uit, is alleen beter.

Comment

Aansluitingen op een controller? Je hebt maar 1 DMX-uitgang nodig.. misschien is het verstandig als je de beginnershandleiding DMX doorneemt in de kennisbank van Verlichting en Rigging.

Comment

Working...
                                X