Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wil wat gaan beginnen met DMX

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Maar ik wil 2 van die dingen.. :S ?
    Last edited by Fiegel5; Wednesday-20-01-2010, 22:15.

Comment

Zoals ik zeg, lees eerst even de handleiding DMX door. Ik heb namelijk het idee dat je nog niet helemaal weet hoe DMX in zijn werk gaat en hoe het wordt aangesloten. Als je die handleiding hebt doorgenomen kun je altijd nog aanvullende vragen stellen indien nodig.

Comment

Okee, ik heb het doorlezen. Veel snap ik niet, het enige wat ik eruit haal. Is dat ik uiteindelijk gewoon 1 lange kabel heb. Die aan het begin in mijn console gaat, en onderweg in mijn scanners. En dus niet meerdere kabels heb als 1? Weetje, ik snap er nog steeds geen hond van. Sowieso hoe het nu zit met dat aansluiten, en nu lees ik ook weer over 8bit en 16 bit. Terwijl ik mijn setje wou samenstellen met een scanmaster vanuit hier, en waarschijnlijk een scanner uit een andere shop omdat alle scanners hier best wel prijzig zijn. Maar gewoon dat hele feit van die aansluiting snap ik dus niet..

Comment

Om het simpel te houden, Je start in je controller en linkt alle DMX-apparaten door.

Vervolgens stel je voor elk apparaat een DMX-startadres in, waardoor je alle apparaten apart kunt aansturen op je controller.

Vervolgens kan je elk DMX-kanaal een waarde geven tussen 0 en 255. Dit heeft voor elk kanaal weer een andere actie. Bij het ene apparaat een spiegelbeweging, bij een ander effect het aanzetten van een lamp, enz.

Verder nog onduidelijkheden?

Comment

Is dat ingewikkeld om zelf te doen zonder ervaring? Anders moet ik dus al iemand gaan zoeken die het voor me doet. Want ik snap het dus nogaltijd niet hoe dat allemaal kan op 1 kabell. Hebben jullie trouwens alles wat in de webshop staat ook in de winkel?

Ben er net achter gekomen dat freestyler gratis is, dus dat wil ik eventueel. Ik heb geen flauw idee hoe ik dan ook dat moet aansluiten wel gebruiken. Maar als erbij, liever gewoon een normale controller..
            Last edited by Fiegel5; Wednesday-20-01-2010, 23:25.

Comment

Met het aansluiten en instellen van DMX kom je al een heel eind door middel van de handleiding.

Laat ik nog een kleine toevoeging geven aan mijn eerdere post:
              DMX is een 'daisy chain'-systeem. Dit betekent dat elk DMX-apparaat een DMX-in en een DMX-uit heeft. Hierdoor kun je al je apparatuur met XLR-kabels doorlussen. Dus, Controller-kabel-DMXapparaat1-kabel-DMXapparaat2-kabel-DMXapparaat3.. enz.

Niet alles dat in de webshop staat is direct uit voorraad leverbaar. Bij elk product staat een status aangegeven, of het op voorraad is, of het bij de leverancier op voorraad is of dat het in backorder staat. Op het moment dat je iets wilt zien in de webshop kun je het beste even een telefonische afspraak maken of een e-mail sturen zodat je zeker weet dat hetgeen je wilt zien op voorraad is en er iemand voor je is die je advies, tips en meer informatie kan geven.

Freestyler is inderdaad gratis, een USB naar DMX dongle kost je een klein stapeltje tientjes. Het principe van aansluiten is vrijgelijk gelijk aan dat van een controller, echter sluit je de dongle op je PC of laptop aan. Freestyler voor "er bij" wordt lastig. Wil je een tafeltje met knoppen en faders gebruiken i.c.m. Freestyler kun je er het beste een MIDI-controller bij nemen, die zijn ook voor een leuk prijsje te krijgen. Een simpele Behringer does the trick.

Comment

om het even simpel te houden je hebt een dmx consolle .
                en 2 scanners .

je koopt 2 dmx kabels een lange en 1 korte

dan beginnen we met het aansluiten .

consolle op je tafeltje staan je stopt lange dmx kabel in je consolle naar scanner 1 pakt kleine dmx kabel stopt ene kant van die kabel ook in 1 maar dan de andere dmx aansluiting in je scanner , en gaat naar scanner 2 en sluit andere kant van dmx kabel aan op scanner 2 .

je zoekt op beeldscherm in scanner welk kanaal hij staat 1 .2 .3 .4 enz je zet scanner 1 op gewenst kanaal en scanner 2 op gewenst kanaal . kan als je wil dat de scanner het zelfde doen ook op precies het zelfde kanaal zetten .
                ik weet niet waar je woont maar ik woon in de haarlemermeer ( noord-holland )
                kan je anders wel kleine uitleg geven over aan sluiten enzo , als ik jouw was zou ik ook even kijken voor een rigging is wel handig denk ik ;)

Comment

om het even simpel te houden
                  Ik vind jou post alles behalve simpel, zelfs ik kan er niet uit opmaken wat je nou precies bedoelt.

Aansluiten is simpel

DMX Paneel -> scanner 1 -> scanner 2

-> = XLR kabel

Dan hoef je alleen spanning op je scans te zetten en je scanners te adresseren (Staat uitgelegd in de handleidingen welke adressen en hoe)

even kijken voor een rigging
                  In een slaapkamer valt er niet veel te riggen, ook statieven lijken me niet de handigste optie. Afhankelijk van het type plafond lijkt mij een keilbout of zeskant houtschroef meer op zijn plaats...

Comment

En safety's ;)

Je wilt niet dat je ligt te slapen en er ineens een scanner op je hoofd valt...

Comment

Het zal gaan hangen aan een muur, maar qua aansluiting kan ik eventueel dus wel op school vragen. Of op youtube opzoeken, of het in de winkel vragen... Maar ik heb dus nogaltijd geen goede combinatie. En daar ging het om, houdt het er maar op dat ik het gewoon via een console wil.

Comment

Zo goedkoop mogelijk?

Sturing 1x
                        JB-Systems Winner scan, B-stock dus oude voorraad 2x
                        XLR kabels 2x

Comment

Originally posted by Joep View Post
                          Je kunt nou wel alle goedkope DMX-paneeltjes op gaan noemen, maar je moet ook denken aan de wensen van de TS... Ik kan me voorstellen dat hij liever een joystick of jog-wheels heeft voor de pan / tilt en volgensmij wil hij ook meerdere chases tegelijk laten afspelen...

Comment

Sowieso meer als 6 chases, en ik denk. Dat er dan al veel af valt./.

Comment

Je wensen en je budget komen voor je situatie niet overeen. Hierdoor moet je op één van de twee bezuinigen. Of je past je eisen/wensen aan, of je past je budget aan.

Comment

Ik heb nooit echt een buget gegeven voor de sturing, maar 250 euro vind ik toch best wel veel..

En dit?
                                Last edited by Fiegel5; Friday-22-01-2010, 19:11.

Comment

Working...
                                X