Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wil wat gaan beginnen met DMX

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Een paar posts terug:
    (klik op het pijltje na Rick om naar die post toe te gaan)

Originally posted by Rick View Post
    MIDI in is bedoeld om een extern MIDI-controllertje aan je lichttafel te hangen en zodoende je lichttafel te kunnen triggeren. Een uitkomst bijvoorbeeld voor kleine bandjes die vlug willen switchen tussen lichtscènes met een druk op de knop. Ook scanmastertjes beschikken hier vaak over.
    Sorry hoor, maar als je wat vraagt is het ook beleefd om alles te lezen wat er voor advies gegeven wordt. Anders zit iedereen hier voor niets te reageren!

Comment

• Whoops, stond er dus recht onder. Heb ik dan waarschijnlijk overheen gekeken met het terugzoeken van die post. Ik had ook al alles gelezen, maar had dit niet onthouden en had over die post heengekeken..

Comment

• Ik had trouwens nog een vraagje, ik zit hier op zolder en heb overal gips hangen. Nu was ik laatst op stage, en daar was een kerel en die had dat ook. Nu had hij in het midden van zijn kamer het gips eruit gesloopt en daar 2 t4tjes opgehangen als kamerverlichting. Nu zit ik hier met mijn kamerlamp die door het gips eigenlijk bijna naar beneden lazert. En vond ik dit ook wel een hip idee, maar nu is de vraag. Moet ik hier persee een t4/t6 voor? Kan ik de parren niet gewoon aan elkaar lussen netzoals bij scans? Het maakt mij niet zo veel uit of het led of gewoon is. Maar ik wil geen RGB, gewoon filters en 1 kanaal per spot. Ik dacht dan trouwens aan de kleinste variant, de par 16. Maar is een t-bar de enige mogelijkheid van aansluiten?

Comment

• Je kunt een normale parcan gewoon aansluiten op 230V d.m.v. een netstekker, let wel op de juiste spanning van de parcan (en bijbehorende lamp). Wat je dus het beste kunt doen is ergens een 230V verdeelblokje regelen en ze daar op aansluiten, iets als dit bijvoorbeeld.

Comment

• parr lampen als kamer verlichting lijkt me nogal fel.. ik zou er wel een dimmertje tussen zetten anders heb je 4x300 watt in je kamer lijkt me nogal onnodig en erg warm.

zou dan toch led parren nemen als je ze in je kamer gaat hangen.

Comment

• Originally posted by Partysounddriveinn View Post
              parr lampen als kamer verlichting lijkt me nogal fel.. ik zou er wel een dimmertje tussen zetten anders heb je 4x300 watt in je kamer lijkt me nogal onnodig en erg warm.
              Hij had het over par 16

Comment

• Originally posted by Rick View Post
                Je kunt een normale parcan gewoon aansluiten op 230V d.m.v. een netstekker, let wel op de juiste spanning van de parcan (en bijbehorende lamp). Wat je dus het beste kunt doen is ergens een 230V verdeelblokje regelen en ze daar op aansluiten, iets als dit bijvoorbeeld.
                Whoops, vergeten.. Het was dus de bedoeling dat het uitkwam op die sturing die ik heb. Dus op die elation DMX pro.

Comment

• In dat geval heb je zoiets nodig. Ik zou de parcans dan in groepen aansluiten, bijvoorbeeld 2 of 3 per kanaal (is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel je er wilt gebruiken).

Comment

• Originally posted by Rick View Post
                    In dat geval heb je zoiets nodig. Ik zou de parcans dan in groepen aansluiten, bijvoorbeeld 2 of 3 per kanaal (is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel je er wilt gebruiken).
                    Ik heb 8 kanalen vrij op die sturing voor die parren, dus ik wou er ook 8 gaan halen. Maar wat is dan aan te raden, toch een t4/6 of zoiets?

Comment

• Lijkt mij dat dat voor jouw toepassing alleen maar onnodige ruimte inneemt, T4 balken. Ik zou de dimpacks netjes ergens ver in een hoekje wegwerken en iets van een multikabel maken voor je parcans, als je weet hoe je dat moet doen. (Misschien ken je iemand die handig is met elektronica?)

Zo kun je de parcans netjes wegwerken tegen je plafond of de muur en het geheel aansturen, dan zitten die dimpacks ook niet in het zicht.
                      Als je 8 kanalen wilt gebruiken heb je 2 dimpacks nodig, lijkt mij wat kosten-intensief voor een paar par16 parcannetjes, maar als je dat persé wil hou ik je niet tegen :)

Je kunt ook gewoon 2 parren per uitgang nemen omdat ze toch niet veel energie verbruiken, dan heb je maar 1 dimpack nodig en komen er 2 parcans per uitgang aan te hangen.

Comment

• Hoe minder het kost enzo hoe beter natuurlijk :P . Maar ik heb hellaas niemand in de familie die van elektronica afweet. Maar ik neem er wel 2, want ik wou ze per kanaal zodat ik ook nog wat kon filteren hier en daar. Maar die dimpacks worden dus weer zon XLR kabel? En is par 16 niet heel klein?

Comment

• Par 16 is behoorlijk klein, ja.
                          Maar ik zou persoonlijk nooit 8 grote parren boven me kop willen hebben hangen. Ook al staan ze gedimd, dan had je net zo goed de kleinere kunnen pakken.

Dat dat betreft is het misschien wel interessanter om LED parren te kiezen.
                          Minder verbruik, minder hitte, DMX aanstuurbaar. Dan is het dus een kwestie van 8 parren van stroom voorzien en de DMX doorlussen.

Comment

• Par 16 is heel klein, maar dat kan juist wat sfeerlicht geven als je ze een beetje creatief richt en gebruikt. Ze hoeven niet allemaal constant aan te staan he. :)
                            Overigens zou ik voor een thuissituatie niet veel groter nemen, dan wordt je kamer al gauw een sauna door de hitte die de parcans aangeven.

Dimpacks worden inderdaad aangestuurd via DMX met een XLR-kabel. Neem aan dat je daar inmiddels al bekend mee bent. ;)

Wat óók nog kan, is deze armatuurtjes in een Par 16 can monteren en deze voeding er bij te gebruiken. Daar kun je 10 LED-modules op aansluiten.
                            Die voeding kun je vervolgens weer met DMX aansturen. :)

Wat je nog nodig hebt, is een goede 4-aderige kabel om het geheel aan te sluiten. Zorg hierbij dat je een soort aansluit-schema maakt zodat je de aders op de juiste manier kunt aansluiten en dan kan er weinig misgaan.

Comment

• Ik heb liever geen RGB, en het moet dus ook gaan dienen als gewone verlichting. Dus gewoon een deel wit, als kamerverlichting en een deel wil ik gaan filteren. Waarom filters zul je denken, RGB kan ook. Ja klopt, maar RGB moet dus op een fixture en ik wou dus het convertionele stuk gaan vullen. Dus het moeten gewone parren, zijn. 16 of een/twee hoger (??). Alleen dan dus de aansluiting met zon dimpackje dan? Of juist niet :P ?

Comment

• Als je het geheel echt wilt gaan opdelen in een soort van zones is conventioneel PAR16 (dus halogeenlampjes) misschien inderdaad de beste oplossing, gecombineerd met een dimpack.

Comment

Working...
                                X