Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke DMX lichtsturing aanschaffen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke DMX lichtsturing aanschaffen?

Ik heb momenteel twee Briteq DB-46 T-bars met telkens 4 parren. Daarnaast heb ik ook enkele LED parren van American DJ.

Nu ben ik op zoek naar een simpele, geschikte lichtsturing om dit alles aan te sturen. Vereisten zijn:
    • Gemakkelijk te gebruiken, moet simpel uit te leggen zijn aan een "toevallige" gebruiker
    • 19" inbouwbaar
    • In de toekomst moeten nog max. 4 scans aangestuurd kunnen worden

Zelf dacht ik aan deze sturing: http://www.bax-shop.nl/dmx-lichtstur...t-details.html

Is deze geschikt om deze drie (dmx bar, ledpar en ev. scans) mee aan te sturen?

Hoeveel DMX-kanalen ben je van plan te gaan bezetten? Mogen de balken alle drie synchroon lopen, mogen alle parren synchroon lopen of moet alles echt apart worden aangestuurd?

Heb je een bepaald budget voor je sturing uitgetrokken? Dit kan helpen bij het advies dat we kunnen geven.

Comment

Qua budget had ik gedacht aan de prijs van de tafel die ik als voorbeeld aanhaal.

De parren in de T-bars (briteq db46) mogen synchroon lopen. Dus als kanaal 1 aan staat, mogen van mij alle lampen die op kanaal 1 in de barren staan aan gaan.
      Over uw vraag ivm het aantal DMX-kanalen moet ik je het antwoord schuldig blijven, het is de eerste keer dat ik met DMX zal werken, en ik ben er nog niet echt in thuis :-s

Comment

Elk van de parren heeft een aantal DMX-kanalen. Dit kan variëren van zo'n 4 tot 6 per LED-par. Laten we uitgaan van 6 kanalen per LED-par.

Dit betekent dat je de mogelijkheid om 6 kanalen x 3 balken x 4 parren per balk = 96 kanalen kunt vullen als je wilt. Dat zijn dan alleen nog de balken.

Je kunt er ook voor kiezen dat alle balken synchroon lopen, of dat alle LED-parren synchroon lopen. Dit kan je doen door middel van de dipswitches achterop of een menu display.

We hebben op het forum in de kennisbank van Verlichting & Decoratie een soort handleiding voor DMX. Leuk leesvoer als je meer kennis wilt maken met DMX.

Heb je misschien wat meer concrete informatie over de LED-parren? (Merk + types?)

Comment

Dit zijn de ledparren (momenteel 4 stuks): http://www.bax-shop.nl/led-par-64/am...t-details.html

Comment

Het is me even onduidelijk hoeveel DMX-kanalen de ADJ parren hebben omdat ADJ geen handleiding voorziet. Heb je die toevallig bij de hand?
            Last edited by Rick; Thursday-28-01-2010, 00:09.

Comment

De handleiding maakt mij duidelijk dat de P64 LED 6 DMX kanalen gebruikt.

Comment

Bedankt. Heb het direct toegevoegd bij het product en zal zaterdag kijken of American DJ ook een handleiding bij het product zelf digitaal kan plaatsen.

De eerder voorgestelde indeling klopt dus. Wil je nog kunnen variëren met je DMX-kanaalindeling of ga je bepaalde kanalen patchen? (= bepaalde LED-parren op dezelfde kanalen laten functioneren)

Comment

Originally posted by Rick View Post
                  Dit betekent dat je de mogelijkheid om 6 kanalen x 3 balken x 4 parren per balk = 96 kanalen kunt vullen als je wilt. Dat zijn dan alleen nog de balken.
                  Hij had toch 2 T-4 barren (4-8 kanalen) en een aantal ledparren. Als hij nou een controller neemt waarbij hij kanalen kan patchen (weet niet of dat kan bij de lc2412 of net bij een ander soort gelijk uitziend product) dan kan hij 16 (24-8) kanalen gebruiken voor de ledparren. 12 kanalen voor R,G,B van de ledparren en 3/4 kanalen voor de overige functies (die je dan allemaal onder 1 fader zet: strobo,macro,master?)

Comment

Misschien is de JB Systems sm-1612 iets? Ik gebruik hem zelf voor: 1 movinghead, 2 led parren, 1 t-4 bar.

Comment

Originally posted by rick1993 View Post
                      Hij had toch 2 T-4 barren (4-8 kanalen) en een aantal ledparren. Als hij nou een controller neemt waarbij hij kanalen kan patchen (weet niet of dat kan bij de lc2412 of net bij een ander soort gelijk uitziend product) dan kan hij 16 (24-8) kanalen gebruiken voor de ledparren. 12 kanalen voor R,G,B van de ledparren en 3/4 kanalen voor de overige functies (die je dan allemaal onder 1 fader zet: strobo,macro,master?)
                      rick1993, zo is het inderdaad. Momenteel heb ik 2 T4-barren met daaraan Par64's (raylight 500w), én 4 losse ledparren (P64 van ADJ) die ik als floorspot gebruik.

Wat ik NU wil hebben is het volgende:
                      • de 4 kanalen op de T4 barren wil ik als looplicht gebruiken (dus als lamp 1 brand op bar 1, is lamp 1 op bar 2 ook aan, als lamp 2 aan is op bar 1 is ook lamp 2 op bar 2 aan).
                      • de ledparren gebruik ik als decorverlichting. Ik zou deze graag per 2 aansturen, en tussen kleuren willen faden. (bv lamp 1 en 2 zijn rood, lamp 3 en 4 zijn groen -> faden naar lamp 1 en 2 blauw en lamp 3 en 4 paars). Deze ledparren gebruiken dus 6 DMX kanalen.

Indien mogelijk zou ik in de TOEKOMST nog enkele (max 4) scans willen aansturen met deze tafel, maar dat is NU geen vereiste. Het zou alleen handig zijn, dan hoef ik dan geen nieuwe controller te kopen.
                      Hopelijk is het nu een beetje duidelijker ;)

Momenteel heb ik 2 tafels in het vizier:
                      - Elation Scenesetter-24
                      - Behringer Eurolight LC2412

Kunnen deze tafels deze functie aan?
                      Last edited by ssl; Thursday-28-01-2010, 12:04.

Comment

Ik denk dat je hier nu een hele leuke tafel hebt, maar dat je wat te kort komt als je er scanners mee gaat aansturen. Het zou wel kunnen, als je, zoals je zelf al aangeeft, de ledparren per 2 aanstuurt en de balken op dezelfde kanalen zet. Nogmaals, ik weet niet of je kanalen kunt patchen met deze sturing (het kan wel met zo'n soort apparaat maar ik weet niet of dat nou de lc2412 is of een soortgelijk apparaat van een ander merk, bijv. de scenesetter (staat misschien wel in de beschrijving: toewijsbare faders/kanalen), patchen = kanaal toewijzen aan een fader, dus niet standaard fader 1 is kanaal 1). Met patchen zou je bijvoorbeeld de T-4 balken onder 4 faders kunnen zetten maar ze wel symetrisch laten lopen.
                        Bijv.
                        Fader 1 - kanaal 1/8
                        Fader 2 - kanaal 2/7
                        Fader 3 - kanaal 3/6
                        Fader 4 - kanaal 4/5
                        Waarbij balk 1 kanaal 1-4 heeft en balk 2 kanaal 5-8

Als je kunt patchen zou ik het bijvoorbeeld zo indelen:
                        1-4 parren
                        5-7 functies ledparren (die moet je dan ook patchen, strobo,macro,master ofzo)
                        8-10 RGB ledpar 1/2
                        11-14 RGB ledpar 3/4
                        15-24 over voor de scanners

Comment

De t-4 barren kan je geheel in stellen. Bijvoorbeeld:
                          Dmx bar 1:
                          Par lamp 1 op nummer: 1. = Schuif 1 van kanaal 1.
                          Par lamp 2 op nummer 2. = Schuif 2 van kanaal 1.
                          Par lamp 3 op nummer 3. = Schuif 3 van kanaal 1.
                          Par lamp 4 op nummer 4. = Schuif 4 van kanaal 1.

Dmx bar 2:
                          Par lamp 1 op nummer 1. = Schuif 1 van kanaal 1.
                          Par lamp 2 op nummer 2. = Schuif 2 van kanaal 1.
                          Par lamp 3 op nummer 3. = Schuif 3 van kanaal 1.
                          Par lamp 4 op nummer 4. = Schuif 4 van kanaal 1.

Dan bestuur je eigenlijk 2 parren met 1 schuif.
                          Ik ga er van uit dat de dmx controller 16 schuifjes heeft per kanaal.

Led par 1 op nummer 1. = Schuif 1 van kanaal 2.
                          Led par 2 op nummer 1. = Schuif 1 van kanaal 2.
                          Led par 3 op nummer 1. = Schuif 1 van kanaal 3.
                          Led par 4 op nummer 1. = Schuif 1 van kanaal 3.

Zo kan je de led parren indelen. Eventueel kan je ook iedere led par een eigen kanaal geven.

Comment

Ik ben blijkbaar mis geweest. De enige balk die ik van Briteq ken is een speciale balk voor LED-parren, zodoende mijn misverstand. Het gaat dus over conventionele parren.

Waarom moeilijk en ingewikkeld doen met patchen op de controller? Je kunt toch ook gewoon de T4 barren dezelfde kanaalindeling geven? Zelfde principe, minder werk, minder moeilijk en standaard staan ze op kanaal 1 t/m 4. Ik zou het wel weten.. ;)

Comment

Ik zat eerst ook te twijfelen aan m'n dmx controller, maar een joystick leek me wel handig voor de movinghead. Maar misschien kun je de controllers een keer uitproberen bij bax?

Comment

Working...
                              X