Announcement

Collapse
No announcement yet.

Manier van programeren en licht bedienen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Manier van programeren en licht bedienen

Ik ben benieuwd hoe mensen hun licht het fijnste bedienen tijdens een show. En dan vooral wat ze programeren, en hoe ze zorgen dat het lichtplaatje er tijdens een show afwisselend uit blijft zien.

Ik zelf doe het op de volgende manier:
    Ik heb keuze uit een aantal van te voren door mezelf geprogrameerde scanner bewegingen.
    Ook heb ik een aantal kleurenwissels van de parren, en hetzelfde voor alle andere fixtures. Tijdens een show wissel ik tussen deze chases.
    Onder knoppen heb ik voor bijvoorbeeld de scanners de kleuren en de gobo's zitten, zodat ik met 1 druk op een toets deze kan wisselen. De parren heb ik ook op een conventionele tafel zitten (merger), en daarmee kan ik de snelheid dan tappen, zoat het mooi gaat met de muziek.

Waar ik nu benieuwd naar ben, is hoe iemand anders zijn lichtshow bedient en of jullie veel en vooral wát voorgeprogrameerd hebben.
    Hoe zorgen jullie voor zoveel mogelijk afwisseling in een show.

Creatief zijn is erg belangrijk natuurlijk, maar hoe kan je die creativiteit het snelst en gemakkelijkst gebruiken tijdens een lichtshow?

Het hangt er vanaf wat voor lichttafel gebruik.

Pearl:
    Zelfde manier als jij, playbackfaders met apparte bewegingen en colourchases en daar vervolgens met palletes verdere aanpassingen (colours, gobo's, strobo, prisma, ect).
    Hierbij bouw ik de show op.

Hog3:
    Je hebt hier natuurlijk een stuk minder faders ter beschiking, hier zet ik dan ook een hele show (beweging, colour, gobo, prisma) op die ik vervolgens live nog aanpas.

Ik maak bij optredens van bands meestal plaatjes.
    Bij optredens van dj's komt het veel meer op wapper-wapper (met daar doorheen soms plaatjes).

Makkelijkste manier om je shows te bedienen is door slim te programmeren, iedere tafel heeft zijn eigen manier van programmeren, welk allemaal hun voor en nadelen hebben. Door slim te programmeren kan je een leuke show neerzetten.

Voorprogrammeren doe ik niet aan, ik laat wel de fixturefiles alvast in en patch ook al de fixtures. Wel bereid ik mij goed voor, zet alles wat ik wil programmeren in een checklist en luister indien mogelijk van te voren naar de dj/band via youtube of cd's.

Comment

Lastig te zeggen vind ik, zeker omdat er verschillende tafels en software in omloop zijn en ieder zo z'n verschillende manieren heeft om het licht het makkelijkste te programmeren.

Zelf vind ik het handig om bewegingen en kleuren/gobo's te scheiden, evenals effecten (strobe/laser). De effecten kunnen eenvoudig onder wat sneltoetsen geschoven worden, zodat je die in een climax direct kunt aanroepen.

In Freestyler hoop ik de kleuren en bewegingen apart te kunnen triggeren (lukt nog niet helemaal optimaal) en de effecten onder sneltoetsen te zetten. Op mijn huidige Elation Stage Setter heb ik een paar bewegingschases en een paar kleurenchases waar ik voornamelijk in wissel. De Stage Setter heeft verder 'bump'-buttons, een soort sneltoetsen voor een scene. Hier zitten voornamelijk laserpatronen en strobe-effecten onder.

Ik ben ook wel benieuwd hoe de rest het programmeert.

Comment

Niemand die een show voorbereid hier?
        Heeft niemand een manier van proggen waarvan hij zegt "dit is voor mij ideaal"?

Comment

Volgens mij heb ik wel vermeld hoe ik mijn shows voorbereid, als je nog 1 voorbeeld wil: In geval van een band gaat er een ipod mee met de muziek van de band om de muziek te horen tijdens het proggen.

Iedere lichttafel heeft zijn eigen ideale manier van proggen, dus wil je een lijstje?

Comment

Ik denk niet dat jou ideale manier ook automatisch die van een ander zal zijn. Het gaat mij om de vaak andere denkwijzen van proggen en licht tikken.Wat is voor iemand handig, wat geeft de meeste verscheidenheid, en op welke manier. En dan life, niet de standaars chases natuurlijk.

Het is volgens mij niet iets dat je op een lijstje zet, en dat dat dan voor iedereen werkt. Iedereen heeft een bepaalde manier van werken, en daar ben ik benieuwd naar.

Comment

de manier van programeren hangt inderdaad af van sturing tot sturing en technieker tot technieker, maar overal zie je wel herkenningspunten:

als voorbeeld neem ik een simpel fuifsetje: een zaal truss met 6 movingheads in, 2parlatten en achter de dj 6 sunstrips.

op een avolites pearl:
              *movingheads:
              - minstens 3 bewegingen = 1 fader in de bank
              -een fader voor de dimkanalen
              -kleuren chases van telkens 2 kleuren (volgorde kleurwiel) 1op 2 en 1op1 (verduidelijking: 1op2 = alle even op rood, alle oneven op blauw en wissellen, 1op1= alles in rood,wissel, alles in blauw)= 2faders in de bank
              -gobo's: onder de sneltoetsen, niet in de bank en zelf te kiezen
              -strobo, random en open: 3sneltoetsen

*pars: 1 fader in de bank, verschillende chases

*sunstrips: de overige faders in de bank, chases van elke strip individueel(loop boven/onder, blokjes), blind fader voor alle strips op full

op een GrandMA on pc met 24kanaals wing:

*movingheads: 1fader met de dimmer, 1met strobo functie en 1 met random
              kleuren: cuelist van 1/2 chases en 1/1 chases, allebei op apart kanaal
              gobo's: te selecteren in pc
              bewegingen: verschillende bewegingen met preset posities op de dj, zaal, dansvloer, 3faders

*pars: 2faders met chases in een lijst, telkens wanneer je wisselt van fader, een andere chase

*sunstrips: 12 faders (onderste 12), de sunstrips worden met een matrix in het programma gestoken zodat je er bitmap effects kan overlopen of tekst, onder elke fader zit er dan een ander effect+ een blind

op de overige faders kan dan nog eventueel een speed kanaal voor de movingheads gezet worden of het rookmachien (indien dmx), dit hangt af van de beschikbare programmatie tijd.

dit zijn de 2 sturingen die ik het meest gebruik, ik tik ook nog wel op een GMA pico maar dat is dezelfde wijze als hierboven.

ik ben eens benieuwd hoedat andere mensen hun shows programmeren, kwestie van bij te leren

Comment

Op alle fatsoenlijke tafels (chamsys, avolites, high end, ma lighting):

Playback 1 : Beweging transparant met indien mogelijk snelheid fadergevoelig
                Playback 2 : Posities in Cue Stack
                Playback 3 : 1/1 (alle movingheads aan)
                Playback 4 : 1/2 (movingheads chase van 2 stappen)
                Playback 5 : 1/3of4of5of meer (movingheads chase met een mooi tempo en een kleine fade)
                Playback 6 : Speciale dingetjes
                Playback 7 : Speciale dingetjes
                Playback 8 : Strobe Chase
                Playback 9 : Strobe Blind
                Playback 10 : Blinders Full On

Dit is wat ik meestal gebruik voor dance dingetjes.. Kleuren/gobo/prisma en dergelijke via touchscreen of executors..

Voor live zien de eerste 4 playbacks er vaak et zelfde uit en de laatste 2 ook, daartussen komen scene's en wat conventioneel spul..

Comment

Ik gebruik momenteel sunlite suite 2 en heb nu een paar switches onder mijn toetsenbord gezet. Kleuren wisselen binnen die switches af, maar het werkt nog niet optimaal. Wat kan ik het beste waar plaatsen zodat ik met een paar drukken op mijn toetsen een mooie show kan neerzetten? kleuren anders triggeren dan bewegingen of iets in die trend? HULP GEZOCHT!

mvg

Tom Smits

Comment

Ondertussen ben ik met een Showdesigner 1024 (3216)bezig, en aan het uitvogelen wat het handigst werkt. Losse chases van bewegingen in een bank, en led-par chases in een andere bank. Kleuren onder de scene toetsen en blinders en dat soort geneuzel in elke page onder dezelfde sceneknoppen, zodat ik er altijd bij kan.
                    Verder de diverse master dimmers onder de schuiven geparkeerd. Zo ook de strobekanalen di van traag naar snel kunnen onder een fader geplakt.

Comment

Working...
                    X