Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aansluiting 220 op 5polige stekkerdoos

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Aansluiting 220 op 5polige stekkerdoos

Hallo,

Sorry als deze vraag ietsje buiten de specialiteit van dit forum valt, maar ik wil een lasapparaat aansluiten en heb daarvoor een 20A traagzekering automaatje die in de groepenkast wordt gemonteerd. Nu is het probleem dat ik geen 32A wandcontactdoos kan vinden en denk erover om een 32A 5polige (krachtstroom) WCD te monteren en hiervan alleen de aarde, nul en 1 fase aan te sluiten, en op het lasapparaat een dito stekker met dezelfde manier van aansluiten (dit heeft ook als voordeel dat ik eventueel met zware krachtstroomverlengkabels kan werken.)
    Is de manier waarop ik de WCD wil aansluiten toegestaan?

Comment

Ja, dat is toegestaan, alleen de 20A in de meterkast mag officieel niet. Dat mag maximaal 16A zijn.
      Bovendien is het belangrijk om te weten wat voor hoofdzekering (gemeentezekering) er in je installatie zit. Als die 25A is, kan het zijn dat wanneer je sluiting maakt of op een andere manier een overstroom creeert waardoor je 20A automaat aanspreekt de hoofdzekering ook meegaat.

Comment

Bedankt voor je snelle antwoord.
        Ik wilde eigenlijk een zwaardere zekering, want mijn lasapparaat lust wel 32A, maar mij is verteld dat ivm de hoofdzekering van 35A en de aardlekschakelaar van 40A een 20A traagzekering het maximum is.
        Ik dacht eerlijkgezegd dat als je alleen de 5polige WCD op de 20A zekering aansluit, deze zekering wel in de groepenkast mag worden gemonteerd, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Comment

In een gewone huisinstalatie mag je nooit zwaarder afzekeren dan 16A, en dat geld voor licht én wandcontacdoosgroepen.(NEN1010)
          Met een 35A hoofdzekering is de 20A inderdaad de maximale beveiliging voor het afgaande veld. Met die combinatie houd je nog enige selectiviteit over. De aardlekschakelaar van 40A is de minimale standaard waarde in de groepenkast, en heeft wat dat betreft niets te maken met de overstroombeveiliging. Da aardlekschakelaar schakelt niet op overstroom, maar op een aardfout.

Comment

Hmm. Jammer.
            Als ik de aansluiting van 20A in de schuur plaats en de 20A automaat gewoon in de groepenkast in huis. Mag het dan wel?
            Weet je misschien ook hoe dik de kabel moet zijn als de lengte 15 meter is? Ik hoop dat 2,5 kwadraat genoeg is.

Comment

In een huisinstallatie is de regel erg simpel, niet zwaarder dan 16A.
              Maar voor de veiligheid in jou geval maakt het technisch niet uit, je selectiviteit is gewoon goed tov de hoofdzekering. Dat wil zeggen, dat de beveiliging altijd zal aanspreken als dat nodig is.In een zeldzaam geval kán de hoofdzekering meegaan, maar dat is meestal als die al wat ouder is.
              De kabel van 2.5MM2 is goed, voor die 15 meter. 2.5MM2 mag je belasten tot 25A, dus dat zit wel goed.
              Als je echter een veel langere kabel gaat gebruiken raad ik je aan een dikkere draaddikte te nemen.
              Zorg er voor dat er alleen maar één wandcontactdoos op zit (eventueel gemerkt "alleen lasapparaat"), en nergens verlichting of iets anders!
              In een verlichtingsinstallatie gebruikt men namelijk als schakeldraad 1,5MM2, en dat mag maximaal 16A hebben.

Nog even over die 20A automaat, ik heb zelf ook een 20A groep in de kast zitten. ( jazeker, illegaal!)Waarschijnlijk zal ik ook niet de enigste zijn!
              Bij mij is het ook puur voor de inschakelstromen van mijn mig lasapparaat. Tijdens het lassen is de stroom veel lager dan 16A.

Comment

Bedankt voor de klasse info John!
                Ik weet wat ik ga doen. :D

Comment

Re: Gebruik jij illegale cd's?

Alles wat ik kan kopen koop ik, maar sommige dingen zijn gewoon heel lastig te krijgen origineel. vooral oudere muziek is vaak lastig te krijgen. Vroeger had ik een goede platenzaak in mijn stad zitten waar je alles kon krijgen. Maar deze is dus weg, nu zitten er alleen maar van die grote ketens die dan een paar singeltjes hebben en voor de rest alleen maar DVD´s.

Momenteel zit ik in Frankrijk en daar is dus helemaal geen platenzaak in de buurt. Wil ik gaan downloaden bij 538 blijkt dat die eikels alleen binnen de Benelux mogen verkopen. Moet ik ze iemand in NL laten downloaden en dan weer doormailen. Of dat legaal is weet ik niet, maar je moet op een manier aan je muziek komen.

Dat hele legale/ilegale gedoe. Op politie feestjes zie je ook geen originele cd liggen.

Ik wil best alles origineel draaien als ik het maar kan krijgen, als allround DJ valt dat af en toe vies tegen.

Comment

De hele discussie is ook vrij wazig....

Het schijnt ook zo te zijn dat als je de tekst "Promo not for sale"  op je cd's schrijft je ook ingedekt bent (en dat is geen fabeltje, is verteld door een bekende hardcore Dj aan een vriend van mij die ook vrij bekend is)

Zo is het downloaden via nieuwsgroepen volgens de ene helft legaal en de andere niet.

En eigenlijk moet je ook betalen voor het aantal personen waar je voor draait, maar ik ken geen een dj die dat doet.......... :?

Comment

ik heb zon 50 gig illegale muziek voor thuis.

Aangezien ik vooral slaapkamer dj was/ben en pas de laatste tijd bezig ben klein publiek te zoeken deed ik het eerst daarmee. Nu ik een aantal keren voor kleine feesten heb gestaan ben ik bezig mijn legale collectie op te bouwen. Wel zo netjes he als je er geld voor gaat krijgen. Ik ben in een half jaar tijd dus van 100% illegaal naar minder dan 20% illegaal gegaan.

Aangezien ik voor dat halfjaar ook gratis op verjaardagfeestjes van vrienden het geluid verzorgde vind ik dat je illegale muziek wel kunt maken. Maar nu ben ik hard bezig tussen het sparen voor een cdj door legale muziek te kopen. En dit lukt dus al aardig goed.

En nu maar wachten dat de 80% 100% geworden is  :roll:
                      Maar als ik binnenkort meer ga draaien zorg ik ook dat ik gewoon  veel meer legale cd's koop.

Comment

Originally posted by MasterRoLo";p=" View Post
                        Alles wat ik kan kopen koop ik, maar sommige dingen zijn gewoon heel lastig te krijgen origineel. vooral oudere muziek is vaak lastig te krijgen. Vroeger had ik een goede platenzaak in mijn stad zitten waar je alles kon krijgen. Maar deze is dus weg, nu zitten er alleen maar van die grote ketens die dan een paar singeltjes hebben en voor de rest alleen maar DVD´s.

Momenteel zit ik in Frankrijk en daar is dus helemaal geen platenzaak in de buurt. Wil ik gaan downloaden bij 538 blijkt dat die eikels alleen binnen de Benelux mogen verkopen. Moet ik ze iemand in NL laten downloaden en dan weer doormailen. Of dat legaal is weet ik niet, maar je moet op een manier aan je muziek komen.

Dat hele legale/ilegale gedoe. Op politie feestjes zie je ook geen originele cd liggen.

Ik wil best alles origineel draaien als ik het maar kan krijgen, als allround DJ valt dat af en toe vies tegen.

Hoe is het draaien daar Frankrijk? Is der veel vraag naar Dj's en is het publiek ook heel anders dan in Nederland?

Comment

Enigszins off-topic maar vooruit.
                          In Parijs e.o. (wat ik dan ken) is er op dit moment relatief veel vraag naar Tektonik DJ's, over het algemeen is het Frans publiek iets gereserveerder als het Nederlands publiek met heel veel clique en cliché. Mijn ervaring is dat naar verhouding het Nederlandse en het Engelse publiek het makkelijkst om voor te draaien. Duitsers zijn weer heel erg van... wat de boer niet kent dat dansen we niet. Scheelt ook nog per regio en per style trouwens.
                          Waar MasterRoLo woont is het Franse Alpen gebied, dat is weer anders omdat daar weer veel après Ski op z'n Frans gevraagd wordt. Daar kan hij vast wel meer over vertellen.

Comment

Originally posted by LorddeWorde";p=" View Post
                            Enigszins off-topic maar vooruit.
                            In Parijs e.o. (wat ik dan ken) is er op dit moment relatief veel vraag naar Tektonik DJ's, over het algemeen is het Frans publiek iets gereserveerder als het Nederlands publiek met heel veel clique en cliché. Mijn ervaring is dat naar verhouding het Nederlandse en het Engelse publiek het makkelijkst om voor te draaien. Duitsers zijn weer heel erg van... wat de boer niet kent dat dansen we niet. Scheelt ook nog per regio en per style trouwens.
                            Waar MasterRoLo woont is het Franse Alpen gebied, dat is weer anders omdat daar weer veel après Ski op z'n Frans gevraagd wordt. Daar kan hij vast wel meer over vertellen.
                            Oke bedankt! Ik vind Duitsers juist het makkelijkste volk om voor te draaien :D

Comment

Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe ze het willen controleren. Wanneer ben je strafbaar. Als je gebrande cd´tjes bij hebt kan me niet voorstellen. Downloaden mag het op cd zetten ook maar het draaien mag niet. Dan moet er al een controleur naast je komen staan en filmen dat je een cd´tje in de speler duwt  en vervolgens dat cd´tje in beslag nemen.

Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als promo´s en demo´s. Vrienden van mij maken eigen nummers. Sommige kun je downloaden op dance-tunes. Meestal krijg ik een copy van hun, Hoe wil iemand dit controleren allemaal.  :?:

Comment

Ik ken het ja. Stond een keer ergens te draaien met Dj Dyna na mij. Die gozer stond bijna met verwondering naar mijn gekochte cdtjes te kijken.

Als je vervolgens in zijn map kijkt kom je de ene promo na de andere tegen waar dan iets als leipe shit op staat :p. Hoe die het overzicht houd in ze map snap ik niet maar dat is een ander verhaal. Maargoed als er een controleur komt is natuurlijk nooit te checken of die promos gedownload zijn of echt gekregen.

Kost ze dan toch een hoop telefoontjes voordat dat allemaal duidelijk is.

Comment

Working...
                                X