Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welk LED effect?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welk LED effect?

Nu ik met DJen ga beginnen, alles puur en alleen op min eigen kamer en dus voor eigen gebruik, wil ik voor de sfeer (en omdat ik het sowieso mooi vind) er een LED effect bij hebben. Met een budget van maximaal 100 euro ben ik wel wat leuke dingen tegen gekomen.

Rond:
    - American DJ Revo I
    - JB Systems Atlas

Vierkant:
    - Koollight Cyclope (wanneer het deze is)
    - American DJ Spectrum FX 2

Wat kunnen nou de afwegingen zijn waarop je je keuze kan baseren? Ik snap bijvoorbeeld rond/vierkant, kleurverdeling van de LEDs, soorten programma's.
    Maar merk is nou beter dan de rest etc etc?

Heeft iemand een tip welke van de 2 te nemen bij vierkant en rond?
    Dat dan voor mij, als leek, alleen de keuze van vierkant of rond overblijft.

Bij voorbaad dank!

In grote lijnen komen veel LED-effecten overeen en verschillende merken brengen soortgelijke effecten uit onder verschillende namen.

Wat betreft kwaliteit heb je altijd wel een beetje verschil, merken als Koollight mikken vooral op de onderzijde van de markt en brengen producten op de markt die vaak erg laag geprijsd zijn. Vaak zijn het wel geluidsgestuurde effecten, dus geen DMX-aanwezigheid.

Wat zoek je eigenlijk in een lichteffect? Moet het effect een vrij brede of een nauwe afstraling hebben, moet het een ronddraaiend effect zijn, moet er echt RGB kleurenmenging in zitten, wil je DMX-aansturing, enz.?

Comment

- Ik wil een (redelijk) symetrische
      - DMX is niet nodig
      - Heldere kleuren
      - Hoeft geen groot oppervlakte te kunnen pakken
      - Wanneer mogelijk wel een dimming er op

Comment

Dimmen is alleen een mogelijkheid wanneer DMX aanwezig is, maar niet ieder DMX-gestuurd lichteffect heeft de mogelijkheid over een dimmer.

Zo is de Spectrum wel DMX-bestuurbaar, maar kan deze niet dimmen. Verder is het een vrij dynamisch effect met verschillende figuren en kan hij dezelfde effecten weergeven als een moonflower en zelfs meer dan dat.
        Zeker in combinatie met een kleine rookmachine krijg je een erg mooi effect met een soort tunnel-effecten.

Comment

Wat ik persoonlijk niet snap...

"LED-effect"...

Par?
          Scanner?
          Movinghead?
          Mushroom?
          Derby?
          Moonflower?
          Blacklight?
          Strobe?

Je kan alles onderhand wel zo'n beetje in led-variant krijgen. Kan je helderder zijn wat je zoekt?!?

Je voorbeelden waren namelijk twee moonflowers, een laser en een projector...

Comment

Met de meeste budget led effecten hebben het standaard bolletjes effect. Wil je dit niet moet je toch naar iets duurders gaan kijken.

Verder zou ik, als het qua prijs niet zoveel uitmaakt toch gaan voor DMX. Als je dan toch ooit nog wil uitbreiden is het altijd handig, stand-alone raak je nog wel een keer op uitgekeken... De atlas heeft dit wel en kost niet veel meer dan de anderen. Plus ik vind de patronen van de atlas leuker, maar dit is een eigen keuze.
            Last edited by rick1993; Sunday-28-03-2010, 13:15.

Comment

Mijn voorkeur ligt toch (vooral door de symmetrie icm verdeling van de LED's) bij de Cyclope. Op de website staat ook dat deze 9 DMX kanalen heeft.
              Iemand tips/raad etc over de Cyclope? En kan iemand bevestigen of dit idd degene van het filmpje is

@MadSteven; Welke benaming je het precies wil geven weet ik niet, maar ik zoek iets waarmee je de uitkomst van (bijvoorbeeld) de Cyclope krijgt. En dat is dan dus inderdaad een moonflower of projector. En als jij mij zou kunnen vertellen welke precies wat is, zou ik dat ook wel appreciëren.

Comment

Ik heb wat onderzoek gedaan naar je Cyclope en het filmpje is inderdaad die van de Cyclope. ;)

Comment

Dan denk ik dat ik daar maar voor moet gaan.
                  Of is er iemand die deze afraad, of een andere (redelijk vergelijkbare) sterk aanraad?

Comment

Eventjes nog een aanvullende vraag, wat te doen als dit effect 9 kanalen volzet maar je scanmaster er maar 8 heeft?

Comment

Een scanmaster heeft per fixture 16 kanalen. De faders zijn 1-8 en als je op de channel bank drukt zijn de faders kanaal 1-16. Had je ook kunnen lezen in mijn scanmaster review

Live werkt dit dus absoluut niet, daarom zou ik er ook nooit meer dan 8 kanalen live mee doen. Met programmeren is het gewoon een beetje extra werk.

Heb je dan nog niet genoeg kanalen kun je altijd verder gaan op de volgende fixture, maar dit zal in de praktijk niet vaak voorkomen. Fixture 1 heeft 16 kanalen (1 tot 16) , stel je hebt een lamp van 17 kanalen (die je op startkanaal 1 zet) dan heb je het eerste kanaal van fixture 2 (kanaal 17) ook bezet.

Wat is trouwens de reden dat het in dit topic staat?

Comment

Omdat ik er bij nadacht doen ik de lamp van de topicstarter bekeek, en die heeft 9 faders nodig. En op mijn sturing is het per fixture maar 8, vandaar..

Comment

Omdat ik (als het goed is) maandag mijn Gemini CDMP-6000 opgestuurd krijg, en tevens mijn loon vandaag ook gestort is, ben ik toch nog eens verder gaan kijken voor een effect dat ik wil.
                          Uit mijn eerder geplaatste rijtje mogelijkheden heb ik toch echt de voorkeur voor de Koollight Cyclope, maar ik kwam via een ander topic hier in 'aanraking' met de JB Systems LED Quadra Beam.
                          Zoals al een paar keer eerder aangegeven ben ik op zijn zachtst gezecht gecharmeerd van de symmetrie die bijvoorbeeld de Cyclope, maar ook de Quadra Beam hebben.
                          Iemand die 1 van beide af- of aan kan raden? Of een ander effect dat er op redelijk op lijkt en echt max 175 kost. Helaas dus geen Revo 4.

Via andere topics heb ik ook begrepen dat er LED effecten zijn die RGB leds hebben, en dus bijna letterlijk elke kleur aan kunnen nemen. Is dit er ook icm de door mij begeerde symmetrische/rechte opstelling? Hoeft niet in mijn prijsklasse te liggen, want dat is voorlopig om gewoon even te kijken, en eventueel voor later.

Nogmaals bedankt!!

Comment

Als ik jou was, zou ik de Koollight Cyclope kiezen. Deze kan je besturen met DMX. Dat is altijd handig als je op dmx over gaat. ( heb ik ook gedaan, en de helft van de lichtshow moest helaas weg).

Comment

Bedankt voor je inbreng!
                              Zelf heb ik ook wel de hele tijd het DMX gedeelte in mijn achterhoofd. Waar ik het in het begin niet meenam in mijn overweging speelt het nu wel een rol.
                              Maar volgens mij (cq de productpagina) heeft de Quadra beam ook DMX.
                              En heb je misschien ervaring met de Cyclope, of een andere vergelijkbaar (aan te raden) effect?

Comment

Working...
                              X