Announcement

Collapse
No announcement yet.

verlichting soorten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• verlichting soorten

Hallo,

Wij zijn op zoek naar een leuk lichtset voor een showtje
    wij twijfelen over moving head of scanners (max 4 stuks schat ik)
    en over hardware matige of software matig aansturing

wij willen een show maken dat je bij een bepaald nummer de verlichting vanuit beneden naar boven als 1 lijn kan doen en dat je bijv. een lichtbundel op de grond schijnt en deze dan als het ware achterblijft (gedimd??)

Wie weet welke verlichting hiervoor geschikt is.

Dat ligt volledig aan je budget.
    Movingheads zijn over het algemeen duurder dan scanners. Wanneer je een scanner simpelweg aan een truss achter bijv. je dj meubel hangt kun er in principe net zoveel mee als een moving head. Ga je echter truss carrés bouwen, dan kan een MH een veel leuker effect geven.

Qua sturing ligt het ook aan je budget en wat je ermee wilt gaan doen. Ga je puur wat standaard programma's laten lopen, dan is software met een dongle de meest effectieve oplossing. Wil je echter bandjes gaan uitlichten en dergelijke zul je met een hardwarematig paneel sneller kunnen reageren op de manier van spelen van de band.

Comment

Allereerst een paar vragen om even concreet te weten wat je precies wil en wat je er precies voor wilt uitgeven;

- Voor wat voor toepassing wordt de verlichting gebruikt? (drive-in, discotheek, bar/café)
      - Wat is het totale budget?
      - Is er al basisverlichting of bekabeling aanwezig?
      - Is er al materiaal aanwezig waar het spul aan moet komen te hangen? (Truss)
      - Gaat de voorkeur uit naar hardware of software of een combinatie van die twee?
      - LEDverlichting of halogeen/gasontlading?

Verder, zou je misschien een paar afbeeldingen kunnen maken in paint o.i.d. met wat je precies bedoelt voor het programma? Ik vermoed dat je een soort golf-beweging wil maken met vier heads/scans.

Comment

Bedankt voor de reactie

voor begind DJ (fuifjes en soos hij is 12 jaar)
        budget is ong 1000 euro
        hebben al wat verlichting zoals moonflower en wat LED pars
        nog geen bekabeling
        Hebben een MTS-6 set en daar willen wij dit op monteren
        voor bediening is wat makkelijk te bedienen is
        wij zien veel verlichting met LED dus hier wel de voorkeur voor

Comment

Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen om complete constructies te bouwen op het MTS-6 meubel, daar is deze niet voor gemaakt. Wat wel erg leuk om te doen is, is om een paar kleine LED spotjes te nemen (eventueel DMX-gestuurd) en die in het MTS-6 systeem hangen, om de DJ te belichten. En het is eventueel ook mogelijk om de 'statieven' van de MTS-6 weg te laten, dat je alleen het meubel gebruikt en de rest veilig ophangt aan een statief of leuke lichtbrug.

Als je echt wil overstappen naar scans, zou ik er voor kiezen om een apart statief te nemen dat je achter je plaatst, of een lichtbrug als de American DJ Dura Truss set te nemen. Hier kun je al wat meer op kwijt.

Hoeveel LED-parren heb je inmiddels? Bij 4 stuks wordt het interessant om te kijken naar twee (LED-)scanners. In het geval van LED, wil je dat er degelijke gobo's worden geprojecteerd (dus alleen witte LED als lichtbron,) of een LED cluster? (verschillende puntjes die uit +/-60 LEDs komen)

Wat betreft de eenvoudige bediening, hoe complex wil je je lichtshows gaan programmeren? Wil je dat er verschillende programma's tegelijk lopen (1 apart voor parren, 1 voor scan-beweging, 1 voor kleurenwisseling scans, enz), of wil je slechts een paar chases waarbij al het licht aanstaat?

Comment

ben je er ook op de open dag???
            voor mij is dit dus abracadabra
            mijn zoon kan dan beter uitleggen wat hij bedoel

Comment

Ik ben er wel op de open dag, maar ik zit wel op kantoor bij de helpdesk. Ik kan eventueel wel vragen of ik wat ondersteuning bij de adviseurs kan bieden, anders zijn er nog wel anderen die het een en ander van verlichting en truss af weten. ;)

Comment

Is het dan misschien niet een idee om samen met je zoon te reageren op dit forum? In de eerste plaats omdat hij dan inderdaad uit kan leggen wat er bedoeld wordt. Ten tweede worden op dit forum regelmatig uitspraken geuit die altijd handig zijn, of je nu een gevorderde lichttechnicus bij de grootste feesten bent of een hobbyist. Leren is nooit verkeerd, en kan ongeacht de leeftijd! Ikzelf ben indertijd ook begonnen met twaalf jaar, zonder de ervaring die ik toen opgedaan heb had ik nu mijn huidige baan niet gehad, had ik nooit opnames kunnen maken en nooit bij de radio terechtgekomen...

Comment

Working...
                X