Announcement

Collapse
No announcement yet.

Make leds dance to the music !

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Make leds dance to the music !

Hi,

Ik heb namelijk een vraag:
    Als beginnend DJ had ik graag wat lichtapparatuur bij m'n setje;
    Nu is m'n vraag hoe ik een deftige "musicbox" maak met één van deze circuits:

Nu is mijn vraag of iemand dit mij iets beter kan uitleggen;
    ik ben namelijk geen echte freak in dit soort dingen....

Is één weerstand genoeg? Kan dit ook zonder batterij via een bepaalde stroom?
    Welke soort (type) leds heb ik nodig?

Bedankt!

zonder batterij gaat dit ook maar lichten ze amper op bij hardste volume
    en ik zou voor de 1cm leds gaan ze moeten niet oplichten maar echt schijnen !!!
    kijk naar het plan op de website mss leuk iedee om er 2 te maken

Comment

Je wilt dus een aantal ledjes op een batterij aansluiten?

Vermeld hier a.u.b. eerst welke ledjes, batterij en transitor precies en hoeveel je er wilt aansluiten (en hoe, in serie of parallel). Pas dan valt er iets te zeggen over de benodigde weerstanden enzo. Natuurlijk kun je het ook zelf uitrekenen met een beetje basiskennis natuurkunde 4e klas.
      Last edited by rick1993; Thursday-27-05-2010, 17:06.

Comment

Originally posted by rick1993 View Post
        Je wilt dus een aantal ledjes op een batterij aansluiten?

Vermeld hier a.u.b. eerst welke ledjes, batterij en transitor precies en hoeveel je er wilt aansluiten (en hoe, in serie of parallel). Pas dan valt er iets te zeggen over de benodigde weerstanden enzo. Natuurlijk kun je het ook zelf uitrekenen met een beetje basiskennis natuurkunde 4e klas.
        Ok,

Het is niet echt de bedoeling om op een batterij aan te sluiten: Ik zou een 12V adaptor gebruiken, d.w.z. 12V (3V leds)= 4 LEDS in de kring.
        Het is de bedoeling dat deze in serie liggen.
        Transistor (of weerstand ?! ik weet het niet xd) "" TIP 31 "" .

Ik weet wel niet welke ledjes ik moet gebruiken ?!
        Zoals malstrommusic als zij ?? Wat moet ik mij voorstellen bij 1 cm leds ?

Mijn laatste vraag is of ik ook in plaats van Een 3.5 audio jack te gebruiken of een klein microfoontje....
        Ik stel me deze vraag omdat ik nog een oud lichtsysteem heb liggen, (ondertussen al opengebroken) en vastgesteld heb dat daar i.p.v. Audio jack een microfoontje ingewerkt zit.
        Want wanneer ik nu de audio jack in de pc, en of Ipod zou stoppen heb ik toch geen audio ?!
        misschien nog tussen deze schakeling een microfoon stoppen????
        Last edited by Daens_; Friday-28-05-2010, 20:04.

Comment

Originally posted by Daens_ View Post
          Want wanneer ik nu de audio jack in de pc, en of Ipod zou stoppen heb ik toch geen audio?!
          Dit is niet zo moeilijk, splittertje. ;)

Comment

Originally posted by Rick View Post
            Dit is niet zo moeilijk, splittertje. ;)
            :-) bedankt rick

Het is namelijk om bij m'n Hercules rmx bij te voegen xd
            Toen hielp je me om de aansluiting te vinden !
            Dit werkt namelijk perfect :);)

Comment

Die T31 is je transitor.

Je hebt dus eigenlijk het volgende:
              Batterij - Transitor - Weerstand - Led1 - Led2 - Led3 - Led4
              (volgensmij moet dit met 1 weerstand kunnen, of toch met 4?)

Een led is een light emitting diode. Een diode houd in dat de stroom er maar op 1 manier door heen kan, houd hier rekening mee met het aansluiten (dat je de goede pin van de led op de + kant van de batterij aansluit).

Aangezien het in serie aangesloten is verdeelt het voltage zich over de ledjes, de transitor en de weerstand.
              Utotaal = Utransitor + Uweerstand + Uled1 + Uled2 + Uled3 + Uled4

De stroomsterkte (Amperé) is overal gelijk in een serieschakeling:
              Itotaal = Itransitor = Iweerstand = Iled1 = Iled2 = Iled3 = Iled4

Als je het aantal volt/amperé van de ledjes weet kun je de weerstand berekenen.

R = U/I
              Weerstand in Ohm = voltage gedeeld door het aantal ampere amperé.

Als je nou hier op led bij het uizoeken van de ledjes:
              -Het voltage van de ledjes mag niet groter zijn dan 1/4 van het aantal volt die de batterij afgeeft. Aangezien het wordt verdeeld over 4 ledjes...
              -Het aantal Amperé van de ledjes mag niet groter zijn dan het aantal Amperé dat de batterij afgeeft.

Als je precies weet welke ledjes je gaat gebruiken (dus hoeveel volt/amperé) dan valt de benodigde weerstand uit te rekenen).

Comment

Working...
              X