Announcement

Collapse
No announcement yet.

Chases en scenes, wat is het verschil?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Chases en scenes, wat is het verschil?

Ik wil dit graag weten met het oog op het gebruik van dmx lasers en verder niet. Ik wist al dat je voor een laser show het best een dmx controller kan hebben met veel chases. Maar dit staat niet bij alle controllers vermeld, soms staat er een aantal scenes bij. Is dit hetzelfde?, is het bruikbaar voor lasers?
    Last edited by JPSholland; Monday-19-07-2010, 11:37. Reason: een lezer is iets anders dan een laser.....

Scene: Een enkel patroon waarin je bepaalde waardes voor je DMX-kanalen hebt ingesteld.
    Scene 1: lamp 1 aan
    Scene 2: lamp 2 aan
    Scene 3: lamp 3 aan

Chase: Een opvolging van scenes
    Chase 1: lamp 1 aan, lamp 2 aan, lamp 3 aan, lamp 1 aan, lamp 2 aan, lamp 3 aan, enz.
    Chase 2: lamp 1, 2 en 3 aan, lamp 1, 2 en 3 uit, lamp 1, 2 en 3 aan, lamp 1, 2 en 3 uit, enz.

Comment

De lamp is dan in geval van een dmx laser een patroon?

Comment

Ja, bij lasers kun je meestal scenes maken, omdat je meestal een apart kanaal hebt voor de bewegingssnelheid van figuren.
        Je kunt overigens ook chases maken met maar één scene er in.

Comment

Er is mij eerder aangeraden om een dmx controller te zoeken met zoveel mogelijk chases, maar dat mogen dus ook scenes zijn?

Comment

Ik zou er juist eentje pakken met zoveel mogelijk chases, die je direct kunt benaderen (buttons). Bij mogelijkheid tot veel scenes heb je kans dat je veel moet zoeken in bepaalde pages om de juiste er uit te pikken, dat werkt niet zo makkelijk.

Comment

Moeilijke keuze....

Er staat heel mooi spul tussen en dan zit je gelijk al op 700 euro of meer. Dat kan later altijd nog wel. wat is de beste aanbeveling van rond de 200 euro om mee op te starten?

Comment

Dan zou ik simpele software pakken zoals Freestyler. Dan kun je vrij veel chases aanmaken en ik neem aan dat je veel wil afwisselen met patronen. Met keyboardtoetsen kan je dan je chases triggeren, of met een MIDI-controller als je dat wil.

Comment

Dan moet ik dus iets hebben dat midi omzet in dmx

Comment

Nee, want Freestyler ondersteunt aansturing door MIDI.

Je moet wel een USB naar DMX interface hebben, maar dat kost je de kop niet.

Comment

Zou ik dat ook met deze (zie link) kunnen doen? Dan heb ik van twee werelden wat.

Een 24 kanaals lichtsturing die goed bruikbaar is voor (semi)professionele doeleinden. Ook in de verhuur doet deze lichtsturing het goed, mede door de vele mogelijkheden als 48 scenes/chases en interne microfoon.

Comment

Je kunt deze aansluiten op je pc middels MIDI en dan Freestyler triggeren, maar het is dan wel een erg grote controller en je hebt dan eigenlijk alleen de beschikking over faders.

Comment

Working...
                        X