Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eurolite Z-50

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eurolite Z-50

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Eurolite Z-50
    Leuk effect met kleurenschijf erin.

Nu wil het geval dat ik de lampen nog niet heb hoeven te vervangen,
    maar de kleurenschijf is losgelopen.
    (de kleurenschijf moet je ook weghalen als je de lampen wilt vervangen)

Nu heb ik dus de kleurenschijf samen met 4 rode ringetjes, 1 grote ring en 1 veer.
    Ik kan er geen wijs uit hoe ik ze weer goed moet monteren zodat hij weer kleuren gaat wisselen. Ik krijg hem alleen vast en dan blijft hij op 1 kleur zitten.

Iemand een idee hoe ik dit weer vast moet maken?
    Of een winkel in de buurt van Tiel-Nijmegen waar ik eventueel langs kan gaan?

Alvast bedankt.
    Groeten,
    Bart

Helaas erg lastig te zeggen zonder een concreet voorbeeld.

Misschien kun je wat duidelijke foto's maken van de onderdelen en de plek waar het in zou moeten zitten? Misschien kunnen we je dan op weg helpen, of misschien is er een forumlid in de buurt die er eens naar wil kijken.

Comment

Hierbij een 3-tal foto's

De onderdelen:

De lamp zelf. In het ronde wat je in het midden ziet kun je de schroef draaien.

Lamp en de onderdelen:

De grote ijzeren ring valt over de pin waar je de schroef in kunt draaien.
      De 4 rode ringetjes vallen er niet over heen.
      Dan heb je nog 1 veer en 1 schroef over.

Wie weet de volgorde om dit weer goed in elkaar te zetten?
      Alvast bedankt.

Comment

Ik vermoed dat de volgorde zo is, zoals de lamp nu staat, van boven naar beneden gezien (dus in omgekeerde volgorde monteren):

- schroef
        - rode ring
        - rode ring
        - kleurenwiel
        - rode ring
        - rode ring
        - veer
        - grote nikkelen ring
        - lampvoet met opstaande pin met schroefdraad

Comment

Op die manier had ik het ook geprobeerd, maar dacht dat dat niet werkte.
          Nu nog eens geprobeerd, maar kom dan een probleem tegen.

Als ik hem te strak aandraai, zit de kleurenlens vast op zijn plek en veranderd hij niet meer van kleur.

Als ik hem iets losser draai, draait de lens ook tijdens het draaien en hij gaat zichzelf ook steeds iets losser draaien.
          Als hij dan stopt met draaien, blijft de kleurenlens even doordraaien.
          Dat is niet de bedoeling volgens mij.

(is vastdraaien met loc-tite een optie)

Comment

En wanneer je de grote ring en veer omdraait qua positie?

Ik zou overigens niet gelijk beginnen met allerlei middelen anders dan de originele middelen om het geheel terug te monteren. ;)

Comment

Jep, daar heb je gelijk in.

De ring en veer omdraaien heeft geen zin.
              Want dan valt de veer te ver naar beneden en heeft hij geen functie meer.

Heb echt al vele manieren geprobeerd, maar ook de manier die jij beschrijft kan bijna de engiste zijn. Want de rode ringetjes zijn ook iets kleiner dan de veer.

Iets losser draaien heeft ook niet heel veel zin, want doordat hij dan doordraait nadat de lampen stoppen met draaien, draait hij zichzelf los.

Comment

Wat als je eens varieert met het plaatsen van het aantal ringen boven en onder? (Dus eens 4 onderaan proberen, of 4 bovenaan)

Ik heb ook de handleiding eens doorgelezen van het apparaat, maar meer dan 'draai de schroeven van het kleurenwiel vast/los' staat er helaas niet in. ;)

Comment

Aan die handleiding heb je idd niks.

Heb toevallig zojuist ook een filmpje op youtube gevonden waarin iemand hem losschroeft. Ring en veer moeten idd onder zitten.
                  Daarover het kleurenwiel. Dus heb de 4 rode ringen nu bovenop zitten.

Ziet er vreemd uit, maar het werkt wel.

Thanks.

Comment

Mooi, dan is het dus opgelost begrijp ik? ;)

Comment

Jep, hij zit weer in elkaar en doet het weer goed.

Thanks for the support.

Comment

Working...
                      X