Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een DMX paneel vraagje

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Een DMX paneel vraagje

Hallo,

Ik zou graag een antwoord willen op voor jullie een makkelijke vraag,

- Als een Dmx paneel bijvoorbeeld 512 kanalen heeft en je hebt een moving head en een laser die samen meer kanalen nodig hebben kan je ze dan wel allebei aansturen?

ischien is het een te makkelijke vraag maar ik snap er nog niet zo veel van maar heb wel onderzoek gedaan maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk.

- Hoe werkt dit Dmx systeem eigenlijk?

Alvast bedankt,

Laurens

Ik weet niet zeker of het al op het forum staat en anders mag het gerust verwijderd worden

Comment

Even in het kort uitgelegd.

Elk apparaat geef je een code doormiddel van de dipswitches die erop zitten of een digitale teller. Zo krijg je dus apparaat 1 apparaat 2 apparaat 3 enz enz.

Wanneer je deze getallen instelt op je moving head of laser krijg je niet normale volgorde bijvoorbeeld apparaat 1 krijg code 1 apparaat 2 krijgt code 2.

Deze codes lopen via het binair stelsel (even googlen). Wanneer je je elk apparaat een code hebt toegewezen kun je op je dmx paneel selecteren welk apparaat je wilt gaan aansturen features heten je apparaat dan.

Wanneer je featur 1 aanzet bijvoorbeeld je moving head dan kun je deze ergens heen laten richten. Dan zet je featur 1 weer uit, je moving head blijft dan op dit punt ingesteld. Je selecteert dan featur 2 bijvoorbeeld je laser. Deze stel je ook in op één plek.
      Wanneer je dit bij alle lampen hebt gedaan zoals je wilt sla je deze op. Dit noemen ze een scene. Wanneer je deze scene zult intikken zullen de lampen weer naar deze plek gaan.
      Nu ga je dit telkens weer doen maar verschuift de lampen elke keer een beetje.
      Nadat je een stuk of 20 verschillende stappen hebt gemaakt (scene 1,2,3,4,5,6 enz.)

Ga je deze achter elkaar zetten en worden het chases dit zijn achtereenvolgende scenes.

Je dmx apparaat slaat dus eigenlijk gewoon de gegevens op die jij hebt geprogrammeerd en zet ze achter elkaar. Doormiddel van een dmx kabel stuurt hij deze gegevens naar je lamp en weet de lamp welke actie hij moet ondernemen.

Als een Dmx paneel bijvoorbeeld 512 kanalen heeft en je hebt een moving head en een laser die samen meer kanalen nodig hebben kan je ze dan wel allebei aansturen?

Dit kan dus, stel je apparaat heeft 8 schuiven en dan een A en B kant in totaal kun je dus een apparaat met 16 kanalen aansturen.

Wanneer je dus een je movinghead op featur 1 hebt staan heeft je moving head 16 kanalen tot zijn beschikking, dit is meer als genoeg voor de meeste moving heads.
      Featur 2 heeft ook weer 16 kanalen to zijn beschikking dus het is niet zo dat je deze 512 kanalen onder 1 featur zitten maar dat ze verdeelt zijn.

Comment

Bedankt,

Het is me weer wat duidelijker :)

Comment

Hoe werkt DMX precies?. Leesvoer voor de grijze zondagmiddag. ;)

Comment

Best kort gesprek maar dan doe ik er even een vraag bij:
            Kan je met de Showtec SC-2412 24 ook intelligent light aansturen of alleen de parretjes?
            GR.

BDB the LJ

Comment

Of het kan? Jahoor.
              Maar handig werkt het niet. Je hebt namelijk maar weinig kanalen tot je beschikking. Een setje scanners en lichteffecten er op en hij zit al snel vol.

Comment

Oke, en de Botex sdc-16? Er staat dat hij maar 16 kanalen heeft maar in de handleiding en op andere sites zoals die van prowebshop staat dat je er ook 512 kanalen er mee kunt aansturen via dmx adressen.
                Maar wat hou dat in?
                En kun je er ook echt lampen mee aansturen tot 512 kanalen?

Comment

Het enige wat die SDC-16 doet, is DMX uitsturen via het DMX512 protocol.
                  Dat houdt alleen maar in dat de uitsturing voldoet aan het DMX protocol.

Hij stuurt nog steeds niet meer dan 16 kanalen uit.

Comment

ooohhhh, oke bedankt

Comment

Is de Botex DC-1216 een goede DMX controller. (geen JB systems sm-1612)
                      kwa prijs-kwaliteit?

Comment

Is allemaal één pot nat, op wat kleine bouwverschillen na

Comment

ja, maar is hij goed of is het echt prut?

Comment

Zijn prima controllers om mee te beginnen, 9 van de 10 personen (kan iets afwijken ;)) beginnen met een scanmaster-achtig apparaat om intelligent licht mee aan te sturen.

De SM-1612 van JB Systems is overigens tot nu toe de stevigste variant die ik in mijn handen gehad heb.

Comment

Welke kan ik beter nemen de Eurolite scene setter, Showtec showmaster 24, Showtec sc-2412??

Comment

Working...
                              X