Announcement

Collapse
No announcement yet.

Showtec led operator 4

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Showtec led operator 4

Hallo allemaal,

Ik ben Bas 13 jr. en heb een vraagje,.. heb voor mijn verjaardag 4stuks par 56 van showtec en de led operator 4 van showtec gekregen. dmx snoeren enz. Maar hoe kan ik dit nu het beste aansluite..? wat ik graag wil is dat de 4 parren omste beurt als een loop licht bijvooreeld weken... Ik heb de gebruisaanwijzing wel, maar das aleemal engels... Wie kan mij (ons) in gewone jip en janneke taal helpen....? alvast erg bedankt... Bas en mij papa...

Reviews -> Verlichting & Decoratie.

Verder werkt dit systeem via DMX.

Meer informatie over DMX kun je in dit topic lezen. Leuk leesvoer voor de zondagmiddag en je begrijpt dan waarschijnlijk gelijk hoe het dan moet.

Via XLR (DMX) kabels kun je vanaf je controller naar de eerste par gaan.
    Dan vanaf de tweede naar de derde, van de derde naar de vierde. Doorlussen dus.

Bij elk van de parren kun je een startadres instellen. Een soort identititeitspasje is het eigenlijk. Het laat in ieder geval zien dat de par naar bepaalde kanalen 'luistert' en daar acties voor uitvoert.

Met de dipswitches (schakelaars) op de achterkant kun je het startadres instellen. Hoe je zo'n adres instelt kun je hier nalezen.

Bij deze situatie is het van belang dat de eerste par op kanaal 1 komt, de tweede op 9, de derde op 17 en de vierde op 25.

Ik zou zeggen, ga er even rustig voor zitten, neem het geheel op het gemakje door en mocht je er niet uit komen dan kun je het altijd navragen. ;)

Comment

Hallo rick,
      Hier de papa van.. Dank je voor de uitleg, morgen samen maar eens kijken. Zal denk ik n iet mee gaan vallen.. Vraagje nog, de led operator heeft alleen een engels gebruisinstructie. Ken jij het app. en weet je bijvoorbeeld in een notedop uit te leggen hoe we de programma's - scene's etc kunnen "maken".. Dank vast van een analoge vader hahaaha..

Comment

Ik heb het apparaat zelf nog niet in m'n handen gehad, maar aan de hand van de handleiding kan ik het volgende opmaken:

De controller werkt door middel van pages, scenes en chases. Een korte beschrijving van wat kernwoorden:
        - scene: Een stap waarin je definiëert wat een apparaat moet doen. Bijv. LED Par 1 moet rood weergeven
        - chase: Een verzameling scenes die achter elkaar worden afgespeeld. Bijv. LED Par 1 moet eerst rood weergeven, dan groen, dan geel en dan knipperen
        - page: De controller heeft twee opslagplaatsen, page 1 en page 2. Elke opslagplaats biedt ruimte aan 8 scenes.
        - fixture: Een fixture is een van de apparaten in je DMX-kring die licht geeft. Kan dus een LED-Par zijn, movinghead, scanner, lichteffect. In dit geval alleen een LED-Par

Programmeren van een scene:
        1. Hou de 'record' knop 3 seconden ingedrukt om de Program modus te benaderen
        2. Kies de fixture die je wilt besturen door de corresponderende fixture knop in te drukken (vervolgens zal de LED oplichten)
        3. Stel de faders in op de manier die je wilt (je zult zien dat de LED Par kleuren zal gaan weergeven). Let wel op dat de Master schuif open moet staan om er licht uit te krijgen.
        4. Herhaal stap 2 en 3 wanneer je meerdere units tegelijk wilt aansturen maar verschillend wilt laten werken
        5. Kies de 'page' waar je de scene wilt opslaan, door de page button in te drukken
        6. Druk op 'record' en vervolgens op de scene knop waar je de scene wilt opslaan (mogelijk knipperen alle LEDs van het apparaat bij het opslaan als indicatie)
        7. Herhaal stap 2 t/m 6 wanneer je meerdere scenes achter elkaar wilt opslaan
        8. Wanneer alle scenes geprogrammeerd zijn, hou de Record knop 3 seconden ingedrukt om de Program modus te verlaten.

Programmeren van een chase:
        1. Hou de Record knop 3 seconden ingedrukt om de Program modus te benaderen
        2. Selecteer de page door de Page knop te gebruiken (hier heb je 2x8 chases dus)
        3. Selecteer de chase waar je je programma wilt opslaan (druk de Chase knop naar keuze in, LED zal oplichten)
        4. Kies een fixture met de Fixture knoppen (wanneer ingedrukt zal een LED oplichten)
        5. stel de faders in naar wens om kleuren te creëren (let op, de master schuif moet open staan)
        6. herhaal stap 4 t/m 6 wanneer je meerdere parren wilt gebruiken en apart wilt laten oplichten
        7. Druk op de Record knop, alle LEDs van het apparaat zullen kort knipperen
        8. Het display zal '01' weergeven, wat inhoudt dat de eerste stap van je chase gemaakt is
        9. Herhaal stap 4 t/m 8 tot je genoeg stappen hebt in je chase
        10. ga uit de record modus door de record knop 3 seconden in te houden

Afspelen van een chase:
        1. Zorg dat alle fixtures gedeselecteerd zijn (dus de LEDs naast de knoppen branden niet)
        2. Druk op de corresponderende Chase knop om een chase te activeren.

Comment

Als ik 4 ledparren wil aansturen en 1 scanner moet ik dan 2 controllers nemen of gewoon 1 DMX controller?? (heb ik al eerder gevraagd maar ja,)
          En hoe moet ik dan de ledparren afzonderlijk bedienen??
          Net als echte parren.

Comment

4 LED-parren en 1 scanner, dat kan niet op deze sturing. Deze is echt gemaakt voor Showtec LED-parretjes.

Wil je beiden gaan aansturen, dan zul je moeten kijken naar een combinatietafeltje of software. Maar dat valt buiten de strekking van dit topic.

Comment

Beste ,

Kan ik met de led operator 4 ook 8 led parren sturen ?

Mvg Thomas

Comment

Je kan met de LED operator 8 of meer parren bedienen, maar je zal ze dan wel telkens per 2 op hetzelfde kanaal moeten zetten.

Comment

Originally posted by showtechnics View Post
                  Je kan met de LED operator 8 of meer parren bedienen, maar je zal ze dan wel telkens per 2 op hetzelfde kanaal moeten zetten.
                  Hoe lus je ze dan door?
                  par 1 en 5 op 1 kanaal
                  par 2 en 6 etc...?

Comment

Het gaat niet om doorlussen, maar om het gelijk zetten van de dipswitches. Je gebruikt voor 4 verschillende startadressen 4 verschillende standen van de dipswitches. Voor de volgende 4 stel je die dan net zo in. Zo heb je telkens 2 parren met dezelfde instelling en deze zullen dan ook op dezelfde schuifjes reageren. Kan ook met 12, 16, 20, enz. parren.

Comment

Working...
                    X