Announcement

Collapse
No announcement yet.

rookmachine reinigen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• rookmachine reinigen

Hallo,

Weet ook iemand hoe je een rookmachine moet reinigen?
    Moet je speciaal vloeistof ervoor kopen? of kan het anders.

Mvg. Jeen;)

Het beste is om de tank leeg te halen, even door te spoelen met gedestilleerd water, vervolgens vullen met gedestilleerd water, de rookmachine een halfuurtje dat spul er doorheen laten jagen (creëert lichte stoom), vervolgens weer omwisselen voor rookvloeistof en kijken of het beter is.

Comment

hier hadden we toch al een topic over???

Comment

Met gedestilleerd water bedoeld u kraanwater?

Of is dit wat anders.

Comment

ik heb het even gegoogled voor je.:)

Comment

Nee, gedestilleerd water is speciaal water (verkrijgbaar bij de drogist of bouwmarkt), waardoor er geen kalkresten in je rookmachine kunnen ontstaan. Zit meestal in een witte fles. Kost bijna niets, maar is wel handig om in huis te hebben.

Met normaal kraanwater zouden de kalkresten verstoppingen gaan veroorzaken. En dat is juist wat je wil verhelpen toch? :)

Comment

Originally posted by Dj funkey View Post
              ik heb het even gegoogled voor je.:)
              Ja, maar dan is het ook handig om te weten waarom je dan niet normaal kraanwater moet gebruiken en dit speciaal nodig hebt.

Comment

Ja klopt, bedankt.

Ik heb mijn rookmachine nu ongeveer 30 uren aan laten staan, en ik had gelezen dat je na 40 uren je rookmachine moet reinigen?

Of moet je het reinigen als die 40 uren rook heeft gespoten?

Comment

Dan weet je wel gelijk wat het is, en daar ging het om.:)

Comment

Die uren zijn alleen maar aangegeven als een soort van richtlijn. Gebruik je hem dagelijks, of maar zelden, dan hoef je je er niet zo gek veel van aan te trekken. ;)

Belangrijker is, welke vloeistof je gebruikt. De wat duurdere vloeistoffen zijn zuiniger, zijn beter te verwerken en laten niet zoveel resten achter. Voorbeelden hiervan zijn de vloeistoffen van JEM die ik ook zelf naar tevredenheid gebruik.

Ook een goede tip;
                    Wanneer je weet dat je je rookmachine een tijd niet gaat gebruiken (2, 3 maanden bijv.), kun je hem het beste leeghalen en op voorhand even behandelen met gedestilleerd water, het reinigings-stappenplan dus.

Zo voorkom je dat vloeistofrestjes zich opbouwen binnen je machine en is alles nog steeds netjes als je hem weer wilt gebruiken. Wel is het dan mogelijk dat hij de eerste minuut even stoom spuit, omdat hij dan de rookvloeistof moet aanzuigen en verwerken.

Comment

Oke, ik gebruik de rookmachine elke zaterdag.
                      8 uur tot 12.

Bedankt voor jullie reactie`s.

Comment

Wat nog makkelijker is, gewoon het slangetje uit de tank halen en in het gedestileerd water hangen. 1x helemaal uit laten blazen met gedestileerd water totdat hij weer begint met opwarmen en het slangetje weer terugdoen in het tankje.

Comment

En als je geen slangetje hebt?:D

Comment

Dan natuurlijk niet. (...)

Vind de tip zo slecht nog niet overigens. En die hebben we in dit topic liever, tips.

Comment

Ik heb geen tips voor het schoonmaken van een rookmachine, wel tips voor als je hem lang ergens weg zet; haal alle vloeistof uit de tank, anders worden leidinkjes poreus of word de vloeistof in de leidinkjes hard (ervaring mee :() en, als je je rookmachine lange tijd niet gebruikt gewoon eens keer aan zetten en hem laten spuiten, dan raakt hij ook niet zo verstopt. Wat ook handig is als je hem gebruikt heb: met een ragertje de nozzle schoonmaken, anders kan daar de vloeistof zich ophopen.

Comment

Working...
                              X