Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd,.. 2 verschillende scanners..

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp gevraagd,.. 2 verschillende scanners..

Hallo,

Ik heb een bijelkaar geraapt setje van iemand gekregen, maar het lukt me niet om het goed aan te kunnen sturen. Ook het adresseren (van topic van hier) vormt een probleem. Kan iemand me gewoon aangeven hoe ik de dipswitches van de 2 verschillende scanners moet zetten?

Hier gaat 't om:
    - JBsystems scanmaster 1612
    - Scanner1: Aztek DJ Robo
    - Scanner2: Eurolite TS-7b

Er gaat iets niet goed volgens mij, want de scanners doen verschillende dingen. Bijvoorbeeld, naar boven en beneden richten via de schuifregelaars, zitten van beide scanners op verschillende schuiven. Het enige dat gelijk aan elkaar is, is het dimmen. Kan dit omgezet worden zodat beide scanners dezelfde functies op de schuiven krijgen?

Iemand nog meer tips en trucs wat betreft deze scanners en controller?
    Ik heb er maar weing kaas van gegeten en zelf na tig x de handleiding gelezen te hebben snap ik er nog steeds niet veel van.

Groet,
    Dave

Kan dit omgezet worden zodat beide scanners dezelfde functies op de schuiven krijgen?
    Nee.
    Met DMX software is het misschien mogelijk door middel van patchen.

De DMX-indeling van deze scanners wijkt inderdaad af. Waar bij de ene de kleur en gobo's zitten, zitten bij de ander pan en tilt.

Comment

ps. schuif heet fader ;)

Comment

Indien de jb 1612 hetzelfde is al mijn scanmaster kan je hiermee soft-patchen.

Met deze functie kan je dus zorgen dat bijvoorbeeld het gobo wiel bij allebei op kanaal 3 zit, en de kleur op kanaal 4 etc.

Hiervoor moet je dus een scan op fixture 1 zetten (dmx adres 1: dit is enkel de eerste dip-switch op on(omhoog, de rest omlaag))

en de andere op fixture 2 (dmx adres 17?: dit is de 1e en de 5e dip-switch omhoog, de rest omlaag.)

Hoe moet je dit doen:
        Je zet je scanmaster in "program" mode, door op door de program knop in te drukken.
        Vervolgens duw je gelijktijdig op "Mode" en op "fine" todat de "assign" led aan gaat, waarschijnlijk moet je hiervoor 2x duwen.

je krijgt dan het volgende op je scherm te zien:

Vervolgens schuif je met de "fade time" schuif todat rechts het kanaal staat waar je heen wilt (wil je bv kanaal 4 naar 3 hebben dan schuif je dit naar 3)
        je krijgt dan dit:

Nu ga je instellen vanaf welk kanaal je af komt (vanaf 4 dus in het voorbeeld) Dit doe je door de "speed" fader te verschuiven. Je krijgt dan het volgende te zien op je scherm:

heb je het goed staan, druk dan op "Rec" om de instelling op te slaan, je kunt dit nu voor een ander kanaal instellen en ook weer opslaan met "Rec" vervolgens verlaat je deze instel modus door weer op "Fine" en "mode" te duwen.
        Last edited by SLGV; Saturday-21-05-2011, 14:29.

Comment

@SLVG Een sm-1612 kan niet softpatchen, de mijne niet in iedergeval.

Het dipswitches probleem:

We zetten de Eurolite TS-7b onder fixture 1.
          Dan moet dipswitch 1 omhoog van de TS-7b. (eventueel ook nog 10, maar dat ligt aan het apparaat)

We zetten de Aztek DJ Robo onder fixture 2.
          Dan moeten dipswitches van de Aztek 1 en 5 omhoog (eventueel ook nog 10, maar dat ligt aan het apparaat)

Druk je op fixtureknop 1, dan kan je de Eurolite TS-7b besturen (blauwe led bij fixture 1 gaat aan). Druk je Fixture 1 die uit (blauwe led uit) en zet Fixture 2 aan (blauwe led bij 2 aan) dan kan je de de Aztek Dj Robe besturen.

Comment

@Rio, Je maakt gebruik van de zelfde opties die je gebruikt om een kanaal aan je joystick toe te wijzen. Nu zie ik net in de de handleiding van de sm1612 dat dit inderdaad net iets anders werkt dan bij mn scanmaster (blz 5 " Use the BANK UP an DOWN keys to select te axys, X or Y ) nu zou het dus zo maar kunnen dat je naast X en Y ook losse kanalen kan selecteren, maar dat kan ik helaas hier niet zien. Mocht dat niet kunnen dan gaat dat inderdaad niet.

Wat natuurlijk een andere optie zou zijn is een van de 2 scans verkopen en er dan een zelfde bijkopen

Comment

Originally posted by SLGV View Post
              Wat natuurlijk een andere optie zou zijn is een van de 2 scans verkopen en er dan een zelfde bijkopen
              Ik heb nog een scanner tekoop die pressies indentiek is aan de Aztek DJ Robo, zeker kwa kanaalindeling en wat ik uit filmpjes van youtube kan afleiden ook kwa kleuren en gobo's.

Dit is mijn scanner, kijk maar of het overeen komt:
              Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

(Verhaal...)
              Mocht dat niet kunnen dan gaat dat inderdaad niet.
              Geprobeert en het kan niet.
              Last edited by Rio; Saturday-21-05-2011, 15:09.

Comment

Hartelijk heren en/of dames,
                Ik begrijp dus dat mijn SM1612 scanmaster dit helaas (ook) niet kan. Heel jammer, want ik ga dus elke keer de fout in doordat de 2 scanners verschillende kanalen gebruikt. Dacht toch echt dat er 'n soort van standaard in dmx wereld zou zijn. Goed,.. ga ik verder met vragen stellen!

Had ik 't toch goed gedaan. 1e scanner dipswitch 1 omlaag (ON) en 2e scanner dipswitch 1+5 omlaag (ON). Maar doordat ze afwijkend reageerden dacht ik dus dat het niet goed was ingesteld.
                Toch gaat er iets niet goed en klopt er iets niet, want zodra fixtures 1+2 apart getest zijn en ik daarna de nog bestaande programma's (banken) afloop om ze beide hun ding te laten doen, doet alleen de 1e scanner het.

Hoe kan dit? Ik vermoed zelf doordat de vorige eigenaar maar 1 scanner in gebruik had. De tweede scanner gaf hij er bij, maar zei dat hij deze niet in gebruik had. Hierdoor denk ik dat er voor de 2e scanner nog geen programma in de scanmaster geprogrammeerd is en het daarom dus niet doet.
                Nogmaals, het klinkt misschien heel dom maar begrijp me aub... ik ben hiermee maar echt een groentje!
                Filmpjes op youtube zit ik te bekijken en daar lopen de scanners mooi synchroon met elkaar. Maar kan dit dus ook met deze 2 verschillende scanners?

Originally posted by Rio View Post

Dan moet dipswitch 1 omhoog van de TS-7b. (eventueel ook nog 10, maar dat ligt aan het apparaat)

Dan moeten dipswitches van de Aztek 1 en 5 omhoog (eventueel ook nog 10, maar dat ligt aan het apparaat)

Druk je op fixtureknop 1, dan kan je de Eurolite TS-7b besturen (blauwe led bij fixture 1 gaat aan). Druk je Fixture 1 die uit (blauwe led uit) en zet Fixture 2 aan (blauwe led bij 2 aan) dan kan je de de Aztek Dj Robe besturen.

Comment

Wat vraag je voor de scanner? Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik erover na moet denken aangezien het voor familiefeesjes bedoeld is en waardoor het dus niet intensief gebruikt zal gaan worden.

Ik heb nog een scanner tekoop die pressies indentiek is aan de Aztek DJ Robo, zeker kwa kanaalindeling en wat ik uit filmpjes van youtube kan afleiden ook kwa kleuren en gobo's.

Dit is mijn scanner, kijk maar of het overeen komt:
                  Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Geprobeert en het kan niet.

Comment

Volgens mij bedoel je het net andersom, klopt dat?
                    ON is bij mij omlaag, dus dip 1 omlaag toch?
                    En wat doet dip 10 dan eigenlijk?

In de beschrijving (engels) lees ik dat er 10 dipswitches zijn, terwijl ik bij beide scanners 12 dipswitches heb. Wat is 11 en 12 dan?

Comment

Kon dat niet in een reactie?

Er is inderdaad geen standaard (behalve dan dat het dmx is). Er zijn veel verschillende lampen met allemaal verschillende functies, dus een standaard indeling maken is niet mogelijk..

De 2e scan is waarschijnlijk niet mee geprogrammeerd, als je deze erbij programmeert kan je dat zo doen dat ze toch heel mooi synchroom lopen (al is dat wel wat werk, zeker de eerste keer als je alles moet uitzoeken )
                      Waarschijnlijk zul je als je bezig bent denken dit "gaat me nooit lukken".. Gewoon door gaan, het gaat je vast lukken en dan wordt het steeds makkelijker.

Comment

Originally posted by deSuperDave View Post
                        Volgens mij bedoel je het net andersom, klopt dat?
                        ON is bij mij omlaag, dus dip 1 omlaag toch?
                        En wat doet dip 10 dan eigenlijk?

In de beschrijving (engels) lees ik dat er 10 dipswitches zijn, terwijl ik bij beide scanners 12 dipswitches heb. Wat is 11 en 12 dan?
                        Inderdaad ondersom

Scanner 1:

Scanner 2:

dipswitch 11 en 12 doen niets naar mijn weten.

De vorige eigenaar had maar 1 scanner, dus ook maar 1 scanner ingeprogameerd. Ik zou 1 chase verwijderen en daar eens zelf iets in gaan programeren.

Nu is het programeren met 2 afwijkende scanners bijna onbegonnen werk, vooral voor een leek. Het mooi synchroon lopen kan je heel makkelijk bereiken door 2 dezelfde scanners te kopen. (of met dezelfde kanaal indeling en kleur/gobo's/ect..)

Mijn scanner is presies hetzelfde als als de Aztek DJ Robo (op een paar uiterlijke verschillen). Het is allemaal gemaakt in dezelfde fabriek met een ander merkje erop geplakt. (De Eurolite TS-7b is een buitenbeentje met een andere kanaal indeling)

Ik PM (personal message, bovenin te lezen bij priveberichten) je wel over mijn scanner.

Comment

Had idd beter geweest..

Ik ga 't gewoon proberen, maar zal toch een identieke scanner erbij zoeken zónder haast.

Klopt dit.. Ik denk dat 't zo gaat:
                          Als je 2 of meer dezelfde scanners hebt maak je een chase en de chase kan je door kopieren naar de scanners die dezelfde bewegingen wil laten maken, waardoor je ze dus mooi synchroon kan laten werken?

Kon dat niet in een reactie?

Er is inderdaad geen standaard (behalve dan dat het dmx is). Er zijn veel verschillende lampen met allemaal verschillende functies, dus een standaard indeling maken is niet mogelijk..

De 2e scan is waarschijnlijk niet mee geprogrammeerd, als je deze erbij programmeert kan je dat zo doen dat ze toch heel mooi synchroom lopen (al is dat wel wat werk, zeker de eerste keer als je alles moet uitzoeken )
                          Waarschijnlijk zul je als je bezig bent denken dit "gaat me nooit lukken".. Gewoon door gaan, het gaat je vast lukken en dan wordt het steeds makkelijker.

Comment

Nee, als je twee dezelfde scanners heb (met dezelfde kanaalindeling) en je wil die gelijk laten lopen. Dan moet je beide (1 en 2) fixtureknoppen indrukken. Je lichtstand maken en die opslaan.

Heb je twee verschillende scanners (met ander kanaalindeling zoals jij) dan moet je eerst de lichtstand van scanner 1 instellen op de andere fixture selecteren en dan met de tweede scanner de lichtstand maken. (dus dezelfde waarden als bij fixture 1, alleen op een ander schuif. (totdat ze gespiegelt zijn)) en dan pas de opslaan. Zo gaat je steeds te werk en bouw je een chase op.

Nu zie je, de tweede manier neemt twee keer zoveel tijd in, zoniet meer en is veel moeilijker. Daarom raad ik je ook aan om een scanner te kopen met dezelfde kanaalindeling al 1 van de ander scanners. Daarom bod ik je mijn scanner aan.

Comment

Ok Rio.. het is me nu enigzins denk ik wel duidelijk. Het gaat inderdaad niet werken met de 2 verschillende scanners.
                              De HQ scanner van jou lijkt meer op de uiterlijk van Eurolite dan de innerlijke van mijn Aztek. Daarom bedoelde je dat van 't kapje natuurlijk! Maar zoals gezegd moet ik er over nadenken.

Ligt 't aan mij of kunnen de scanners alleen maar ADHD bewegingen maken? Want hoe krijg ik bijvoorbeeld een mooie en rustige zoeklicht in mijn 1612 geprogrammeerd? En dus ook mooie ronde rustige bewegingen? Ik zie alleen maar recht-toe-recht-aan bewegingen.

Comment

Working...
                              X