Announcement

Collapse
No announcement yet.

Geschikte BAX laser

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Klopt!
    Ik zou ook een software nemen voor je shows. De mogelijkheden zijn eindeloos terwijl je met een DMX controller toch snel aan je scenes zit enz. Ook zou ik de Antari F-80z nemen. Ik gebruik hem zelf ook en hij bevalt me goed! Verwacht dan niet dat je een zaal zo groot als een grote aula kunt vullen binnen 1/2 minuten. Maar een kleine zaal of kamer gaat daarin tegen wel goed.

Dus denk er nog even over na.

Comment

Oke die rookmachine zal ik in overweging nemen... Waarom zou ik dure software en een controller aanschaffen? Het lijkt mij juist veel moeilijker om dingen zoals een laser te programmeren. En werkt dat beetje makkelijk met scanner's en LEDs?

Zoja welke software gebruik je dan of raden jullie aan voor een beetje hobby :)

Comment

Freesyler in combinatie met deze dongel:

Het werkt fantastisch, Freestyler kan je gratis op de freestyler website downloaden. Voeg wat fixture's toe en probeer het eens offline wat.

Wil een figuurtje met de laser klik je simpelweg op het figuurtje in het freestyler. Ook scanners zijn 10x makkelijker te programeren, je teken een figuurtje en klik op "on" en de scanner gaat bewegen. Ook gobo's en kleuren zijn maar een enkele klik weg.

En geef niet direct op, heb ik destijds wel gedaan in het begin en heb een normale dmx-controle aangeschaft. Daar heb ik later harstikke spijt van gehad omdat ik, zoals jij ook wil, shows makkelijk wou programeren.
        De dongel doe ik nu alles mee, en de sm-1612 staat er werkenloos bij. (Is gelijk aan de door jou aangehaald controller, alleen een stukje duurder.)

Comment

Oke dat ziet er wel cool uit :) maar wat is dan goede software om mee te bewerken?

Ik denk zoiets als dit?

Of kennen jullie betere light jockey software? Of hebben ervaring met een goede ... het liefst niet boven de 200 euro inc dongel.

Comment

Daslight is beter en geavanceerder. Kost wel iet meer maar dat heb je ook wat!

Comment

Kunnen al deze programma's ook lasers programmeren :) lijkt me zeker een blonde vraag :P

Wel top trouwens dat veel software ook gratis te downloaden is. Als het dan een kwestie is van dongel aansluiten en gaan dan zou dat misschien wel makkelijk zijn.

Ik kijk nu naar daslight en freestyler.... andere mensen nog pakketten die je fijn vind om te gebruiken of misschien wel niet!
              Last edited by michelvantende; Thursday-26-05-2011, 19:23.

Comment

De Bax lasers (simpel lasers) wel. Via de fixture creator die bij freestyler zit kan je al alles zelf naar maken wens.

Voor jou toepassing zou ik gewoon freestyler gebruiken. Ik gebruikt het voor ongeveer hetzelfde als jij wilt doen. En ik ben zeer tevereden, regelmaat komen er ook updates en uitbreidingen. Maar bovenal, het is gratis!

Je kan freestyler ook (gedeeltelijk) besturen met een Android telefoon of een Iphone, Ipod of Ipad, mits er wifi is.

Dit heb ik met Freestyler gemaakt, de laser die je ziet is een Bax laser ITA 02 met 50 mW diode:
                Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Comment

Ah dat ziet er wel cool uit wat je gemaakt hebt!

Maar ik heb dat programma gedownload .. en dat ziet er helaas niet echt simpel uit :( ... ik kreeg iig nog geen bewegende apparaten in het 3d model.

Ook zie ik geen tijdlijn of schuifjes o.i.d.

Weet jij waar ik dit kan vinden? Video's, tutorials of misschien kun je zelf het 1 en ander erover uitleggen xD

Comment

Ga niet beginnen met 3d, veelte moeilijk in het begin.

freestyler is heel simpel als je het even doorheb.

Tijslijnen en schuiftje heeft het niet echt. (schuiftje zitten er wel in, kom ik later op)

Eerst ga je een fixture toevoegen, laat zeggen een HQ power space 250 scanner. Een basic scanner met genoeg mogenlijk heden. (ook omdat ik die zelf heb)

Je gaat naar setup -> add/remove fixture -> Hqpower -> space 250, je klik hem aan en met het pijltje naar recht voeg je hem toe. Terwel je dat doet moet je een startadres geven. We nemen makkelijk dmxadres 1 dus je hoeft niets te doen.

Je druk op "close" en nu zie je de fixture staan op je grijze blad.

Nu klik je de fixture aan, Als je nu je muis naar rechts beweeg naar het blauwe pijltje op het witte vierhoekje. Als je daarop sta komt er een faderpaneel uit. Hier kan je de kanalen aan passen aan jou wens.

Nu is dat niet zo heel makkelijk en tijd rovende. Dus klik je nu bovenaan in je "plaatje" balk het pictogram aan met allemaal verschillende venstertjes. Links van het midden ongeveer.
                    Nu verschijnen er allerijl venstertjes, Een gobo venser, een kleure venster, lamp en schutter venster en pan/tilt venster.

Wil je nu de gobo verwisselen druk je op de gewenst gobo, en hetzelfde bij kleur. Je druk er simpelweg op en het verschijnt. (Bij je toekomstige lamp, nu niet natuurlijk. Je ziet nu alleen een miniplaatje naast de afbeelding van de scanner verschijnen.)

Om de shutter open te doen druk je op "open". Wil je hem dicht hebben, druk dan op "close". Wil je hem laten strobo'en, druk op "low", "med"of "high"

Om de lamp te laten branden of dimmen zet je de horizontale fader helemaal open. De fader zit in het fenster van de stroboscoop onderaan.

Nu wil je hem laten bewegen, op het raster wat er is kan je drukken, de lamp verschuift dan naar die waarden. Met de peiltjes kan je hem heel nauwkeurig laten bewegen, of centreren door op de knopte drukken.

Je wil de lamp een vorm laten maken, laat zeggen een rondje. Heel moeilijk te maken met een normale controller.

Je klik op "shape", een vormpje verschijnt aan de rechte kant, het is waarschijnlijk een vierkant, maar je wil een rondje. Je selecteer naast de "shape"knop de figuur die je wil, de Circle.

Je druk nu op "off" en de scanner gaat bewegen. (de knop verandert in "on")

Wil je vorm aanpassen kan je een andere selecteren of zelf een vorm maken door een bestaande vorm aan te passen. (die kan je opslaan als je wil)

Een lap met tekst, ik hoop dat je er wat aan heb.

Comment

Oke dat heb ik werkend .. thanks :) .. is het nu ook mogelijk om bijvoorbeeld een mp3 erin te laten zetten en dan vervolgens op deze muziek een lichtshow programmeren want nu heb ik maar 1 lamp werkend zeg maar ;). En die is alleen "live" aan te passen xD.

Comment

Time code programmeren met dit soort software is erg lastig/soms onmogelijk.
                        In 3D werken niet alle fixtures als in de praktijk.
                        Lasers/rook is dan ook niet mogelijk in deze 3D software.
                        tekenen en programmeren van basis/bewegend licht wel.
                        Dit is bijvoorbeeld (door mij) getekend met easy3d (gratis bij veel software)

Uploaded with ImageShack.us

ps.. oud plaatje..(toen was ik net een jaar met sunlite aan de gang)
                        je kunt ipv time code natuurlijk wel strakke cues maken in een cuelijst..

Comment

Is er dan software waarmee ik een lichtshow kan ontwikkelen in een tijdcode ?? Toch lijkt mij een dmx paneel nu nog steeds het beste :P .. tenzij er goede software is waarin ik in 1 keer een lichtshow in kan programmeren :) .. anders zie ik de voordelen van software niet t.o.v. een paneel.

Software zit best lastig in elkaar :$
                          Last edited by michelvantende; Thursday-26-05-2011, 23:32.

Comment

Originally posted by michelvantende View Post
                            Is er dan software waarmee ik een lichtshow kan ontwikkelen in een tijdcode ?? Toch lijkt mij een dmx paneel nu nog steeds het beste :P .. tenzij er goede software is waarin ik in 1 keer een lichtshow in kan programmeren :) .. anders zie ik de voordelen van software niet t.o.v. een paneel.

Software zit best lastig in elkaar :$
                            Nou weet ik niet hoe freestyler e.d. werkt
                            (ken alleen sunlite en grandMA on pc)
                            Maar een tafel heeft in jou segment veel meer beperkingen dan de software pakketen van sunlite bijvoorbeeld.

Er is zeker software met timecode mogelijkheden,
                            echter niet in het segment waar jij nu nog in zoekt.
                            (GrandMA etc, kan wel timecode werken)
                            Last edited by kw showtechniek; Thursday-26-05-2011, 23:58.

Comment

delete.. dubbele post

Comment

Freestyler is wel te programmeren, kijk maar naar mijn filmpje. Dat heb ik na een paar pogingen gemaakt. Als je maar weet hoelang het duurt tot het volgende punt in de muziek komt waar je je lampen wil aanpassen.

Je gaat naar het symbool van het blaadje met omgevouwen rand. Hier kan je chases programmeren, die je op lengte en snelheid kan instellen. Je kijk naar het nummer (Ik doe dat in Vdj) en kijk op welke punten in de muziek je licht weer wil veranderen.

Ben je klaar met de chase? Dan ga je naar het symbool van het beeldscherm met "cue" erop.

Hier sleep je de cue's in en kan je ze afspelen. Je kan er dan nog van alles mee doen, snelheid aanpassen, op de maat van de muziek laten reageren.

Voor de rest kan je gewoon het beste een beetje uitproberen, kijken wat het doet.

En éh, in een tafel kan je zeker niet in 1 keer een lichtshow in programmeren in dit prijssegment.

Doorzetten en zelf nadenken, dat zijn de woorden om freestyler (en software in het algemeen) te begrijpen.

Comment

Working...
                                X