Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat is nu DMX?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wat is nu DMX?

Wat dmx betreft ben ik een leek. Toch zie ik er allerlei mogelijkheden in. Het heeft natuurlijk geen zin om een dmx bar aan te schaffen als je amper weet wat je er mee kan, hoe het in zijn werk gaat en hoe je het moet besturen.

Daarom zou ik graag alles over dmx weten:
    Wat kan je er mee?
    Hoe bestuur je het?
    Hoe sluit je je lichten aan?
    Wat is een kanaal, chase, bank, ...
    ...

Alvast bedankt

Hier hebben we heeeeele leuke stukjes leesvoer voor :mrgreen:;
    - Hoe werkt DMX precies
    - Hoe adresseer ik mijn LED parren set
    - Handleiding voor vrijwel alle scanmasters

Daar kun je alvast eens naar kijken. Neem het eens aandachtig door op een grijze zondagmiddag ofzo. ;) Daarna zul je waarschijnlijk nog wel vragen hebben, dan kun je die hier altijd kwijt.

Comment

Bedankt!
      Net wat ik zocht!

Comment

Stel:
        Controller sluit ik aan op par 1, par 1 op par 2 enz. tot par 4, dan par 4 op scanner. Gaat dit? En moet ik mijn scanner dan weer op mijn controller aansluiten?
        Met 4 parren en een dubbele scanner heb je dus 6 kabels nodig?

Comment

DMX is DMX, dus dat kun je in theorie blijven doorlussen met alles wat DMX heeft.

Er is geen terugkoppeling naar je controller.

Met 4 parren en een dubbele scanner heb je dus 6 kabels nodig?
          Kwestie van eventjes tellen:
          controller - par 1
          par 1 - par 2
          par 2 - par 3
          par 3 - par 4
          par 4 - dubbele scan

En daarna komt er niets meer. Dus dat komt uit op 5 kabels.

Comment

Ja, maar, moet je dan niet terug aansluiten op je controller? Want die heeft toch een uitgang én een ingang?

Comment

Nee terug naar je controller hoeft niet. Zou ook niet echt handig zijn als je bijvoorbeeld een dmx splitter gebruikt etc.

ingang van controller wordt eigenlijk nooit gebruikt (kan zijn om data van de ene naar de andere controller te sturen of zo.)

Comment

Neehoor, er is geen terugkoppeling naar je controller.

Een DMX-lichtsturing heeft niet altijd een DMX ingang. En is die wel aanwezig, dan is het om bijvoorbeeld scenes en programma's te kopiëren vanaf een andere sturing.

Aan het einde van je DMX-signaal houdt het gewoon op. ;) En om zeker te weten dat het ook inderdaad ophoudt en je geen vreemde reflecties krijgt, wordt een DMX Terminator gebruikt. Die zorgt er voor dat het signaal aan het einde helemaal 'gedoofd' wordt. Deze steek je dus meestal in het laatste DMX-lichteffect dat je in je DMX-lijn hebt zitten, in de DMX out dus.

Comment

Nu wil ik het volgende doen:
                  Ik heb 4 ledparren 64 en wil http://www.bax-shop.nl/led-lichteffe...t-details.html kopen. Deze lampen wil ik aansturen met http://www.bax-shop.nl/dmx-lichtstur...t-details.html Is dit een goede combinatie? Kan ik hier veel mee? En kan ik achteraf nog meer lichten/rookmachine's aansluiten?

Comment

Originally posted by Rick View Post
                    Neehoor, er is geen terugkoppeling naar je controller.

Een DMX-lichtsturing heeft niet altijd een DMX ingang. En is die wel aanwezig, dan is het om bijvoorbeeld scenes en programma's te kopiëren vanaf een andere sturing.

Aan het einde van je DMX-signaal houdt het gewoon op. ;) En om zeker te weten dat het ook inderdaad ophoudt en je geen vreemde reflecties krijgt, wordt een DMX Terminator gebruikt. Die zorgt er voor dat het signaal aan het einde helemaal 'gedoofd' wordt. Deze steek je dus meestal in het laatste DMX-lichteffect dat je in je DMX-lijn hebt zitten, in de DMX out dus.
                    Moet ik dan zo'n terminator kopen? Of is dat niet zo nodig voor enkel deze lampjes?

Comment

Kan zeker, zelf ben ik niet zo'n voorstander van verschillende type lampen op een scancontroller maar dat is meer omdat ik dat niet zo handig aansturen vindt. Maar het werkt wel gewoon. Meer lichten en (dmx) rookmachine kan er later ook nog zeker bij.

Waarschijnlijk zal het zonder terminator ook werken, het zou echter kunnen dat je net op een feestje staat te draaien en er dan een lamp raar doet omdat er een storing een de kabel zit, een terminator zou dit wellicht voorkomen kunnen hebben. In vergelijking met de rest van je set kost zon ding ook eigenlijk helemaal niks, dus waarom zou je het risico lopen?

Het is overigens ook verstandig om meteen wat extra dmx kabels aan te schaffen (in verschillende lengtes) zodat je altijd genoeg hebt.
                      Last edited by SLGV; Tuesday-31-05-2011, 14:58.

Comment

Is dit een goede combinatie?
                        Is een leuke combinatie wanneer je een compacte controller zoekt die met enig proberen en experimenteren vrij goed te bedienen is. :) Heeft voldoende kanalen in ieder geval, dus daar zal het niet aan liggen. Je kunt in totaal 6 programma's helemaal zelf maken.
                        Kan ik hier veel mee?
                        Ja, de OSO240B biedt in zijn prijsklasse de meeste opties, zeker als je het vergelijkt met een Scanmaster of SM-1612.
                        En kan ik achteraf nog meer lichten/rookmachine's aansluiten?
                        Je kunt inderdaad meer lichteffecten aansluiten, maar je hebt uiteindelijk maar 6 programma's die je kunt vullen. Om mee te beginnen is dat ideaal omdat je dan af en toe kunt afwisselen, heb je echter veel verschillende DMX-verlichting dan zou je eens kunnen kijken naar een software-pakket om het met je PC aan te sturen.

Echter, om mee te beginnen is zo'n sturing ideaal. Zeker als je het DMX verhaal een beetje onder de knie wilt krijgen. Zelf ben ik ook ooit met een soortgelijke lichtsturing begonnen. ;)

Comment

Originally posted by woedi View Post
                          Moet ik dan zo'n terminator kopen? Of is dat niet zo nodig voor enkel deze lampjes?
                          Het is niet zo dat het echt persé moet, maar het kan wel helpen om storingen te voorkomen. Vaak krijg je dat soort storingen als je verschillende kabels door elkaar gebruikt, als je kabels erg lang zijn of als je heel veel verschillende lichteffecten aan elkaar doorkoppelt. Zelf nog niet meegemaakt, maar wel al eens verhalen gehoord van iemand die wat licht verzorgde voor een bandje dat opeens ging knipperen. ;)

Comment

Blij met zo'n positieve reactie's.
                            Eerst nog aan geld zien te komen, als dat er is koop ik denk ik dit aan.
                            Wat denken jullie van de scanner die ik wil nemen? Ik denk dat gij qua prijs/kwaliteit uitzonderlijk goed is, echter is het toch iets anders dan een gewone scanner, zo kan je bv. niet, denk ik, gewoon als licht gebruiken, ik bedoel dan een soort van volgspot, weet niet goed hoe ik het moet noemen, een cirkel licht en geen puntjes. (hoe noemt zoiets nu!?)

EDIT: Kan ik bij die sturing de gevoeligheid van de geluidsensor aanpassen? Dat staat er niet bij

Comment

Wat denken jullie van de scanner die ik wil nemen
                              Hét goedkope alternatief voor een 'normale' scanner, waar je wel erg veel leuke dingen mee kunt doen. ;) Hij is ook lekker fel, dus figuren komen mooi uit.

zo kan je bv. niet, denk ik, gewoon als licht gebruiken
                              Nee, je kunt er geen grote ronde lichtbundel uit toveren. Dat komt omdat de lichtbron bestaat uit een cluster van tientallen LEDjes met een speciale lens.
                              Wel kun je elke spiegel en de LEDs er achter apart besturen!

EDIT: Kan ik bij die sturing de gevoeligheid van de geluidsensor aanpassen? Dat staat er niet bij
                              Nee, dat kan ook niet. Maar je kunt hem wel aan je mengpaneel hangen om daar het geluid vandaan te halen. Het makkelijkste is om hem dan aan te sluiten op een Master B of zone-uitgang, zodat je de gevoeligheid met de volumeknop kunt regelen.

Comment

Working...
                              X