Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke DMX lichtsturing voor compacte LED lichtsets?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke DMX lichtsturing voor compacte LED lichtsets?

Hallo mensen,
    Ik ben in het bezit van de MacMah Led par compacte LED lichtset. Nu wil ik er ook een DMX sturing bij kopen. Het hoeft niet zo uitgebreid, als ik de spots maar apart kan besturen. Is de Showtec Led operator 4 hiervoor geschikt?
    Ik lees het graag, als deze niet geschikt is, welke is dan wel aan te bevelen?

Kan de handleiding niet meer vinden van dit systeem helaas.

Wel heb ik terug kunnen vinden dat deze 16 kanalen verbruikt en vermoedelijk is dat niet alleen RGB+master per spot. Gaat de Showtec Led operator 4 dan werken? Nee, helaas niet.

Welke dan wel?
    Als hij lekker eenvoudig moet zijn, je live moet kunnen ingrijpen, 10 chases wilt programmeren, de spots apart wilt aansturen en een compact tafeltje zoekt: Elation Stage Setter.
    Programmeert kinderlijk eenvoudig omdat je een chase selecteert en dan stap voor stap je programma's maakt. instellen>volgende stap>instellen>volgende stap>instellen>volgende stap tot je genoeg hebt! Geen gedoe dus met chases, scenes en banken. ;)

Hij is alleen niet 19 inch helaas, maar daar kun je omheen werken. :)

Comment

Hallo Rick,

Ik had begrepen dat de MacMah overeenkwam met de KLS-200. Maar de door jou voorgestelde oplossing lijkt me voor mijn doel inderdaad zeer geschikt. Ik gebruik het voor tijdens mijn optredens als zanger en aangezien ik mijn eigen roadie, geluid- en lichtman ben kan het niet eenvoudig genoeg zijn. Deze lijkt mij simpel genoeg in ieder geval en kan datgene wat ik voor ogen heb.
      Bedankt voor je snelle reactie, in denk dat er eerdaags een bestelling de deur uitgaat.

Comment

Voordeel van deze is dat je ook meerdere chases tegelijk kunt laten lopen. Dus stel dat je nog een lichteffect er bij hebt, dan kun je daar ook nog programma's voor maken en die onafhankelijk laten draaien ten opzichte van je spots. :) Ik blijf het een ideaal tafeltje vinden.

Comment

Help!
          Zoals Rick in dit topic aan mij voorstelde heb ik de Elation Stagesetter aangeschaft. Alleen het instellen lukt niet erg goed. Ik krijg wel de programma's die al in de Mac Mah set zitten onder de knoppen, maar niet de 4 lampen elk apart onder een schuif. Wie kan me uit de brand helpen?
          Ik heb begrepen dat de Mac Mah net zo werkt als de Eurolite KLS 200.

Comment

Als de indeling van de KLS-200 en mac mah identiek is:
            kanaal 1: modus-selectie (moet op 0 staan om via DMX te werken)
            kanaal 2: master dimmer (moet op 255/100% staan om te functioneren)
            kanaal 3: algemene stroboscoopfunctie
            kanaal 4/5/6: R/G/B voor spot 1
            kanaal 7/8/9: R/G/B voor spot 2
            kanaal10/11/12: R/G/B voor spot 3
            kanaal 13/14/15: R/G/B voor spot 4

Nu heeft de mac mah naar mijn weten 16 kanalen, dus vermoedelijk nog een of ander extra kanaal met snelheidsinstellingen van de interne programma's. Ik heb echter geen precieze indeling kunnen vinden.

Comment

is die Eliaton breder of kleiner als 19 inch?

Comment

Kleiner. +/- 15 inch

Comment

Hallo Rick,
                  Tot zover bedankt. Maar ik ben op het gebied van licht (nog) een absolute nono, ik vraag je dan ook nog eens om je hulp.
                  Ik zet in de T4 van de MacMah op DMX (512), daarna in het menu op A 1, dan reageert de Stage Setter idd op schuif 1, maar zet ik de T4 dan op A2, dan werkt alleen schuif 2. Beide keren draait ie dan een eigen programmaatje. Waarschijnlijk moet ik in de Stage Setter ook nog iets instellen, maar wat? In welke modus moet deze bijvoorbeeld staan? 2x12, 12x12 of 1x 24?
                  Kan ik misschien ergens een stap voor stap te volgen handleiding vinden, ik heb hier op het forum nog niet iets bruikbaars kunnen vinden. wel voor als je met aparte LED pars werkt, maar dat is in mijn geval niet van toepassing.
                  Ik ben jou, of eventueel anderen, zeer dankbaar als je als een soort cursusleider zou willen optreden.
                  Ik vraag me trouwens af, de indeling van de MacMah en de KLS setjes zijn inderdaad identiek, of ik misschien niet beter af ben met de Eurolite LED Operator 4. Die is immers al helemaal ingesteld op die indeling.

Groet, René.
                  Last edited by René Sance; Wednesday-06-07-2011, 22:39. Reason: Nagekomen opmerking.

Comment

Tot zover bedankt. Maar ik ben op het gebied van licht (nog) een absolute nono, ik vraag je dan ook nog eens om je hulp.
                    No problemo.

Ik zet in de T4 van de MacMah op DMX (512), daarna in het menu op A 1, dan reageert de Stage Setter idd op schuif 1, maar zet ik de T4 dan op A2, dan werkt alleen schuif 2. Beide keren draait ie dan een eigen programmaatje.
                    Je bepaalt via dat display alleen het start-adres van de balk. Zet je die op 1 dan zal hij vanaf kanaal 1 van de sturing reageren. Zet je die op kanaal 2, dan zal hij pas vanaf kanaal 2 van de sturing reageren.

In welke modus moet deze bijvoorbeeld staan? 2x12, 12x12 of 1x 24?
                    De Stage Setter heeft diverse modi omdat hij normaal als sturing voor conventioneel licht werkt. Zodoende heeft hij ook twee 'zones' van 12 kanalen, een X en een Y als ik het goed heb. De intensiteit van beide 'zones' kun je met twee simpele faders aanpassen.

Hierdoor heb je bijv. de mogelijkheid om het licht in het café en in een apart zaaltje te regelen, of dat je het normale halogeenlicht wisselt voor gekleurde spots, of dat je een combinatie maakt van gedimd licht en andere verlichting, ik noem maar wat geks. ;) Voor jouw toepassing is dat ook niet interessant, maar dat is de reden dat het er op zit.
                    Zelf gebruik ik alleen de 1x24-kanaals modus.

Kan ik misschien ergens een stap voor stap te volgen handleiding vinden, ik heb hier op het forum nog niet iets bruikbaars kunnen vinden. wel voor als je met aparte LED pars werkt, maar dat is in mijn geval niet van toepassing.
                    Het probleem is dat ik geen enkele documentatie ter beschikking heb over de Mac Mah. Ik weet alleen dat deze 16 kanalen heeft, terwijl de normale KLS-systemen van Eurolite 15 kanalen hebben. Een DMX-indeling of een indeling van de menu-functie kan ik dan ook nergens vinden, waardoor het lastig wordt om te ontdekken wat die Mac Mah set allemaal kan en hoe dat is ingedeeld.
                    Je hebt niet toevallig zelf de handleiding van de Mac Mah nog liggen?

Ik vraag me trouwens af, de indeling van de MacMah en de KLS setjes zijn inderdaad identiek, of ik misschien niet beter af ben met de Eurolite LED Operator 4. Die is immers al helemaal ingesteld op die indeling.
                    Áls die indeling ook inderdaad gelijk is. Want daar durf ik niet met 100% zekerheid 'ja' op te zeggen.

Comment

De indeling is gelijk, ik heb de handleiding van de MacMah weer boven water en daar staan ook maar 15 kanalen in. Dat van die 16 is ooit eens hier door iemand op het forum naar voren gebracht, maar klopt dus niet.
                      Ik heb de handleiding van de MacMah vergeleken met die van de KLS 200 en ook met die van de KLS 800, maar die zijn alle gelijk.
                      Last edited by René Sance; Thursday-07-07-2011, 13:33.

Comment

In dat geval:
                        - startadres op de Mah Mah op 001 instellen
                        - Stage Setter op 1x24-kanaals modus
                        - fader 1 dicht
                        - fader 2 open
                        - fader 3 dicht
                        - vanaf fader 4 heb je de diverse RGB-dimmers per spot.

Let overigens wel op, dat je X en Y faders (rechtsboven naast de master) op waarde '10' staan. Ze zijn tegenovergesteld van elkaar gemonteerd, en werken eigenlijk als een soort crossfader. Dus de een moet volledig omhoog voor waarde 10, de ander volledig omlaag voor waarde 10. :) Je Master moet volledig open staan op de hoogste waarde.

Let ook op je blackout functie, die staat standaard aan meen ik.

Comment

Oké, ik ga er weer mee aan de slag vanavond, ik hoop dat ik je niet nog eens om hulp hoef te vragen :-D .

Comment

Yesssssssssssssssss!

Het werkt! Rick, nogmaals hartelijk dank, wederom heeft dit forum zijn waarde bewezen.
                            Misschien vraag ik nog een keertje je hulp, want ik ga nu proberen ook de eveneens deze week aangeschafte Bax LED warp lichteffect via DMX aan de praat te krijgen, samen met de Mac Mah.

Inmiddels heb ik er ook al wat chases in kunnen zetten, dit is inderdaad erg simpel te doen. Kan er in ieder geval komend weekend mee aan de slag tijdens het optreden.

Groetjes van een blije zanger.
                            Last edited by René Sance; Thursday-07-07-2011, 21:56. Reason: bijkomende info

Comment

Hallo,
                              Ook de Bax LED warp heb ik aan de praat gekregen via de Stage Setter, alleen.... hij gebruikt 6 kanalen die ik ook gebruik voor de Mac Mah. Is dit te omzeilen door het anders te adresseren of zo? Of is het simpelweg niet tegelijk via dezelfde lichtsturing te doen zonder dat je met 1 schuif de funtie van 2 apparaten aanstuurt? Ik lees het graag.
                              Groeten, René.

Comment

Working...
                              X